Zgodnie ze statystykami Banku Światowego, małe i średnie firmy odpowiadają za 90% wszystkich biznesów. Łącznie stanowią ponad 50% globalnego zatrudnienia. Tak ważny sektor gospodarki boryka się jednak z różnymi wyzwaniami, na przykład ze zdobyciem i zbudowaniem relacji z klientami. Jak pozyskać kontrahentów w małej firmie?
Małych i średnich firm jest stosunkowo dużo: w samej Polsce działa ich 2 mln. Spośród nich najliczniejszą grupę stanowią mikroprzedsiębiorstwa. Tak duża konkurencja sprawia, że przedsiębiorstwa powinny nieustannie się rozwijać. Jakie kroki podjąć, żeby zyskać płacących klientów?
8 sposobów na zdobycie klientów
Nie ma sposobu żadnego marketingowego sposobu, który zadziała jak magiczna różdżka. Jednak wprowadzenie strategii i systematyczne działania na pewno pomogą wyróżnić się spośród konkurencji oraz przyciągnąć klientów. Niezależnie od rodzaju prowadzonego biznesu w sieci, prezentujemy uniwersalne rady dotyczące budowania wizerunku i dobrych relacji z klientami:
- Dobra domena. Adres internetowy to tożsamość w sieci, dlatego tak ważna jest trafna domena: krótka, prosta, ale zapadająca w pamięć. Ważne, żeby oddawała charakter Twojej firmy. Najczęściej wybierana końcówka to “pl” lub “com”, ale dobrym sposobem na wyróżnienie się mogą być również: .ONLINE, .SITE, .SPACE, .TECH, jeśli pasuje do typu Twojej działalności. Lepiej nie dodawać w domenie jakichkolwiek znaczników czy też znaków specjalnych, to może utrudniać jej odczytanie.
- Czytelna i użyteczna strona internetowa. To must have działalności w sieci. Ważne, żeby witryna była przejrzysta, a czytelnik mógł od razu odnaleźć wszystkie potrzebne informacje oraz kontakt z firmą. Warto udostępnić różnorodną formę kontaktu z klientem: mail, telefon, Skype/Whatsapp/ Messenger oraz godziny, w jakich można zastać obsługę. Jak wygląda ścieżka klienta? Ile czasu spędza na każdej zakładce? Czy liczba przejść do koszyka sklepu internetowego jest satysfakcjonująca? Pamiętaj o responsywności witryny.
- Prowadzenie bloga eksperckiego na stronie www. Blog buduje pozycję eksperta oraz wpływa na SEO, poprawiając widoczność strony w sieci. Dodawanie nowych podstron uwiarygadnia witrynę. Dzięki temu wyszukiwarki indeksują podstronę, a użytkownicy mogą ją szybciej odnaleźć. Przy okazji czytelnicy zyskują ciekawe treści, a Ty masz dodatkowy content do promocji w różnych kanałach, np. w social media.
- Przyjazne media społecznościowe. Jeśli chcesz sprawnie zająć się marketingiem w małej firmie, nie wystarczy świetna strona www oraz blog. Social media to punkt obowiązkowy. Warto jednak podejść do tego strategicznie i na luzie. Na początku tygodnia zaplanować treści na min. tydzień (a najlepiej mieć jeszcze dodatkowe materiały “zapasowe”) oraz być otwartym na bieżące wydarzenia oraz to, co dzieje się w firmie. W planie contentu do social mediów warto uwzględnić materiały “od kulis”, np. z etapu produkcji, czy też video nagrane spontanicznie. Odbiorcy lubią treści, które nie tylko sprzedają, ale też coś opowiadają, edukują, rozweselają.
- Pozycjonowanie również pod kątem wyszukiwań lokalnych. W sytuacji gdy prowadzisz biznes lokalny, zadbaj o wizytówkę w Google i pozycjonowanie na odpowiednie frazy, np. Trener personalny Kraków Śródmieście, sklep z artykułami dla zwierząt Rzeszów itp. Aż 46 procent wyszukiwań w Google wiąże się z informacjami lokalnymi.
- Doskonała obsługa klienta. To bez wątpienia jeden z najważniejszych elementów w procesie sprzedaży, budowania marki. Warto zadbać o świetną obsługę klienta nie tylko w trakcie sprzedaży, ale również po. Raz na jakiś czas wyślij wiadomość do klientów z pytaniem, czy wszystko ok, czy usługa się podoba? Pójdź też o krok dalej i zapytaj, co poprawić. Wymaga to nieco odwagi, ale jeśli firma wychodzi z taką propozycją przy jednoczesnej dbałości o produkty i jakość obsługi, może liczyć na konstruktywną krytykę. Takie opinie pomogą prowadzić jeszcze lepszy biznes. Nigdy nie pozostawiaj danych kontrahentów (obecnych i niedoszłych) bez odpowiedzi.
- Dbanie o opinie na temat firmy. Monitoruj wszystkie opinie w sieci oraz te, które krążą w środowisku. Bądź rzecznikiem firmy, zachowaj spokój i wyjaśniaj to, co budzi wątpliwości. Odpowiadaj na komentarze w sieci, pod żadnym pozorem ich nie kasuj chyba że naruszają granice netykiety. Zapraszaj do dyskusji. Jeśli pojawia się wiele pytań, zorganizuj sesję Q&A (Questions and Answers) i rozwiej wszelkie rozterki. Zbudujesz tym samym pozycję eksperta.
- Coś extra. Pomyśl o marketingu rekomendacji. Jak on może działać i co możesz zaoferować w swojej firmie? Wynagradzaj stałych klientów, oferując im rabaty lub gratisy. Wymyśl konkursy albo specjalne akcje z jakiejś okazji, np. urodzin firmy. Postaraj się, aby było to coś oryginalnego. Aplikacja, gra, afiliacja, udział w filmie promocyjnym, sesji zdjęciowej dla użytkownika? Poszukaj ciekawego ambasadora marki, który będzie mówił jej głosem w zamian za odpowiednie profity.
Dobry biznes w sieci to lojalność wobec klientów
Wszyscy jesteśmy czyimiś klientami i sami mamy klientów. Według danych GUS, PARP, większość małych i średnich opiera się na usługach, handlu, a dopiero potem branży przemysłowej i pozostałych gałęziach gospodarki. W tych dziedzinach liczą się również “miękkie” aspekty, jak lojalność marki wobec klientów, biznes bez kruczków, bliski kontakt ze sprzedawcą i pamięć o klientach. W końcu kupujemy od tych, których lubimy i wydają się nam znajomi, prawda?