Mała firma i klienci_ jak ich zdobyć_

Mała firma i klienci: jak ich zdobyć?

Zgodnie ze statystykami Banku Światowego, małe i średnie firmy odpowiadają za 90% wszystkich biznesów. Łącznie stanowią ponad 50% globalnego zatrudnienia. Tak ważny sektor gospodarki boryka się jednak z różnymi wyzwaniami, na przykład ze zdobyciem i zbudowaniem relacji z klientami. Jak pozyskać kontrahentów w małej firmie? 

Małych i średnich firm jest stosunkowo dużo: w samej Polsce działa ich 2 mln. Spośród nich najliczniejszą grupę stanowią mikroprzedsiębiorstwa. Tak duża konkurencja sprawia, że przedsiębiorstwa powinny nieustannie się rozwijać. Jakie kroki podjąć, żeby zyskać płacących klientów? 

8 sposobów na zdobycie klientów 

Nie ma sposobu żadnego marketingowego sposobu, który zadziała jak magiczna różdżka. Jednak wprowadzenie strategii i systematyczne działania na pewno pomogą wyróżnić się spośród konkurencji oraz przyciągnąć klientów. Niezależnie od rodzaju prowadzonego biznesu w sieci, prezentujemy uniwersalne rady dotyczące budowania wizerunku i dobrych relacji z klientami: 

  1. Dobra domena. Adres internetowy to tożsamość w sieci, dlatego tak ważna jest trafna domena: krótka, prosta, ale zapadająca w pamięć. Ważne, żeby oddawała charakter Twojej firmy. Najczęściej wybierana końcówka to “pl” lub “com”, ale dobrym sposobem na wyróżnienie się mogą być również: .ONLINE, .SITE, .SPACE, .TECH, jeśli pasuje do typu Twojej działalności. Lepiej nie dodawać w domenie jakichkolwiek znaczników czy też znaków specjalnych, to może utrudniać jej odczytanie.  
  2. Czytelna i użyteczna strona internetowa. To must have działalności w sieci. Ważne, żeby witryna była przejrzysta, a czytelnik mógł od razu odnaleźć wszystkie potrzebne informacje oraz kontakt z firmą. Warto udostępnić różnorodną formę kontaktu z klientem: mail, telefon, Skype/Whatsapp/ Messenger oraz godziny, w jakich można zastać obsługę. Jak wygląda ścieżka klienta? Ile czasu spędza na każdej zakładce? Czy liczba przejść do koszyka sklepu internetowego jest satysfakcjonująca? Pamiętaj o responsywności witryny. 
  3. Prowadzenie bloga eksperckiego na stronie www. Blog buduje pozycję eksperta oraz wpływa na SEO, poprawiając widoczność strony w sieci. Dodawanie nowych podstron uwiarygadnia witrynę. Dzięki temu wyszukiwarki indeksują podstronę, a użytkownicy mogą ją szybciej odnaleźć. Przy okazji czytelnicy zyskują ciekawe treści, a Ty masz dodatkowy content do promocji w różnych kanałach, np. w social media
  4. Przyjazne media społecznościowe. Jeśli chcesz sprawnie zająć się marketingiem w małej firmie, nie wystarczy świetna strona www oraz blog. Social media to punkt obowiązkowy. Warto jednak podejść do tego strategicznie i na luzie. Na początku tygodnia zaplanować treści na min. tydzień (a najlepiej mieć jeszcze dodatkowe materiały “zapasowe”) oraz być otwartym na bieżące wydarzenia oraz to, co dzieje się w firmie. W planie contentu do social mediów warto uwzględnić materiały “od kulis”, np. z etapu produkcji, czy też video nagrane spontanicznie. Odbiorcy lubią treści, które nie tylko sprzedają, ale też coś opowiadają, edukują, rozweselają.  
  5. Pozycjonowanie również pod kątem wyszukiwań lokalnych. W sytuacji gdy prowadzisz biznes lokalny, zadbaj o wizytówkę w Google i pozycjonowanie na odpowiednie frazy, np. Trener personalny Kraków Śródmieście, sklep z artykułami dla zwierząt Rzeszów itp. Aż 46 procent wyszukiwań w Google wiąże się z informacjami lokalnymi. 
  6. Doskonała obsługa klienta. To bez wątpienia jeden z najważniejszych elementów w procesie sprzedaży, budowania marki. Warto zadbać o świetną obsługę klienta nie tylko w trakcie sprzedaży, ale również po. Raz na jakiś czas wyślij wiadomość do klientów z pytaniem, czy wszystko ok, czy usługa się podoba? Pójdź też o krok dalej i zapytaj, co poprawić. Wymaga to nieco odwagi, ale jeśli firma wychodzi z taką propozycją przy jednoczesnej dbałości o produkty i jakość obsługi, może liczyć na konstruktywną krytykę. Takie opinie pomogą prowadzić jeszcze lepszy biznes. Nigdy nie pozostawiaj danych kontrahentów (obecnych i niedoszłych) bez odpowiedzi. 
  7. Dbanie o opinie na temat firmy. Monitoruj wszystkie opinie w sieci oraz te, które krążą w środowisku. Bądź rzecznikiem firmy, zachowaj spokój i wyjaśniaj to, co budzi wątpliwości. Odpowiadaj na komentarze w sieci, pod żadnym pozorem ich nie kasuj chyba że naruszają granice netykiety. Zapraszaj do dyskusji. Jeśli pojawia się wiele pytań, zorganizuj sesję Q&A (Questions and Answers) i rozwiej wszelkie rozterki. Zbudujesz tym samym pozycję eksperta. 
  8. Coś extra. Pomyśl o marketingu rekomendacji. Jak on może działać i co możesz zaoferować w swojej firmie? Wynagradzaj stałych klientów, oferując im rabaty lub gratisy. Wymyśl konkursy albo specjalne akcje z jakiejś okazji, np. urodzin firmy. Postaraj się, aby było to coś oryginalnego. Aplikacja, gra, afiliacja, udział w filmie promocyjnym, sesji zdjęciowej dla użytkownika? Poszukaj ciekawego ambasadora marki, który będzie mówił jej głosem w zamian za odpowiednie profity.  

Dobry biznes w sieci to lojalność wobec klientów 

Wszyscy jesteśmy czyimiś klientami i sami mamy klientów. Według danych GUS, PARP, większość małych i średnich opiera się na usługach, handlu, a dopiero potem branży przemysłowej i pozostałych gałęziach gospodarki. W tych dziedzinach liczą się również “miękkie” aspekty, jak lojalność marki wobec klientów, biznes bez kruczków, bliski kontakt ze sprzedawcą i pamięć o klientach. W końcu kupujemy od tych, których lubimy i wydają się nam znajomi, prawda? 

Dołącz do dyskusji

Ostatnie wpisy z tej kategorii

  • Marketing

    Rynek nazw domen, raport z 2022 roku

    Na koniec 2022 roku, postanowiono przeprowadzić raport, który miał na celu zobrazować obecną sytuację w Rejestrze domeny.pl. Poniżej znajduje się szczegółowe podsumowanie jego wyników. Raport został przeprowadzony wraz z końcem trzeciego kwartału 2022 roku. W tym czasie na Rejestrze domeny.pl znajdowały się ponad 2 miliony nazw aktywnych domen w DNS, dokładna liczba to 2 526 […]

  • Marketing

    Kim jesteśmy i co możemy zaoferować? 

    W obecnym świecie można zaobserwować ciągły rozwój usług telekomunikacyjnych. Hosting oraz domeny zyskują się na sile i są bardzo chętnie wykorzystywane przez wiele osób, którym zależy na sprawnym działaniu w sieci. Firm informatycznych jest naprawdę wiele, oferują one swoim klientom wachlarz rozmaitych usług. Wśród nich znajduje się właśnie między innymi hosting, czyli usługa polegająca na […]

  • Marketing

    Narzędzia marketingu szeptanego

    Czy słyszałeś kiedyś pojęcie „marketing szeptany”? Myślę, że zanim przejdę to umówienia narzędzi marketingu szeptanego, to warto wytłumaczyć czym owe zagadnienie w ogóle jest. Marketing szeptany, inaczej zwany buzz marketingiem, jest gałęzią marketingu. Jego zadaniem jest wywoływanie szumu oraz prowadzenie dyskusji w sieci, tak aby dotrzeć do pozostałych użytkowników Internetu. Poprzez marketing szeptany rozpowszechnia się […]