Media społecznościowe oferują wiele możliwości: kontakt ze swoimi znajomymi, potencjalnymi Klientami, content typowo rozrywkowy, a także prowadzenie działań biznesowych. Social media są jednak narażone na wiele zagrożeń, szczególnie w zakresie bezpieczeństwa danych i prywatności.
Social media wciąż są na topie i trudno się dziwić, niosą ze sobą ogromny potencjał. Bardzo często komunikacja biznesowa i prywatna odbywa się właśnie za pomocą mediów społecznościowych. Warto też znać konsekwencje nierozważnego korzystania z nich:
- Zainfekowanie komputera,
- Kradzież danych i kradzież tożsamości,
- Utrata pieniędzy,
- Problemy z wizerunkiem firmy.
Jak dbać o prywatność w social media?
- Ustawienia prywatności. Każda z platform społecznościowych ma własne zasady związane z prywatnością. Trzeba się z nimi zapoznać, żeby wiedzieć, komu i w jaki sposób mogą zostać udostępniane nasze dane, jakim podmiotom i instytucjom. Jeśli strona sama informuje o zmianach w tym zakresie, dobrze je przeczytać. Na Facebooku w zakładce: “prywatność” mamy dostęp do tego, kto może widzieć nasze posty, a także do poszczególnych sekcji, w których warto zadbać o granice prywatności (oś czasu, oznaczanie, weryfikacja, a także blokady).
- Mocne hasła i uwierzytelnianie dwuskładnikowe. Dziś mocne hasło (takie, które składa się z więcej niż 7 znaków oraz znaków specjalnych) już nie wystarczy do ochrony przez cyberprzestępcami. Warto ustawić sobie uwierzytelnianie dwuskładnikowe, czyli kod logowania oprócz hasła lub potwierdzenie próby zalogowania za każdym razem, gdy ktoś chce uzyskać dostęp do konta z innej przeglądarki lub urządzenia mobilnego.
- Aktualizacja oprogramowania. Czy każdy program jest legalny i posiada aktualne oprogramowanie? Jeśli nie, firma jest narażona na utratę bezpieczeństwa. Jeśli nie ma pewności co do wersji danego programu, warto sprawdzić to na stronie producenta.
- Nie klikaj w podejrzane linki. Social media są przepełnione najróżniejszymi treściami, wydarzeniami, reklamami. Nic dziwnego, chodzi o dzielenie się treścią i dotarcie do jak największej liczby osób. Czy jednak wystarczająco dobrze sprawdzamy wszystko, czym się dzielimy?
- Dbaj o prywatność własną i swoich partnerów biznesowych. Media społecznościowe dysponują pełnią praw wobec wstawianych przez nas treści. W praktyce wygląda to tak, że zdjęcie umieszczone na Instagramie, może zostać użyte dla celów tej platformy. Lepiej również nie publikować danych wrażliwych, adresów, maili, numerów telefonów oraz nie wstawiać zdjęć, co do których mamy mieszane uczucia. W Internecie nic nie ginie.
- Dbaj o szyfrowanie komunikacji w social media. Jeśli decydujemy się na przesył ważnych dokumentów za pomocą komunikatora Messenger na Facebooku, można zastosować tajną konwersację. Uruchomienie tej opcji nie jest trudne, a wiadomości są szyfrowane za pomocą kryptografii asymetrycznej (klucz prywatny i publiczny, szyfr zna jedynie druga osoba, a jej tożsamość jest weryfikowalna).
- Upewnij się, czy posiadasz prawa autorskie do danej własności intelektualnej. Czy mamy pewność co do wykorzystania zdjęcia, grafiki, filmu? Nawet jeśli content pochodzi ze źródeł Creative Commons, warto wesprzeć autora i opublikować jego nazwisko. Jeśli nie mamy pewności co do zgody na użycie danego źródła, najlepiej zapytać twórcę.
- Nadzór publikowanych treści w social media. Aby mieć kontrolę nad sytuacją, szczególnie w dużej firmie, należy prowadzić monitoring zaplanowanych treści. Komunikacja w social media wymaga wiele wyczucia co do treści oraz przypilnowania aspektów technicznych (czy do kont mają dostęp upoważnione osoby? Czy nadal wszystkie z nich pracują w firmie?).
Warto wdrożyć zalecane środki ostrożności i jednocześnie mieć na uwadze, że nigdy nie ma pewności co do stuprocentowego bezpieczeństwa w social media.