Automatyzacja w marketingu to dość mgliste pojęcie, często połączone ze stereotypami. Niemal każdy o niej słyszał, ale nie do końca wiadomo, o co w nim chodzi. Tymczasem w pracy marketera ważne jest ciągła optymalizacja działań i koncentracja na atrakcyjnym dla Klienta przekazie. W jaki sposób wykorzystywać automatyzację w działaniach marketingowych firmy i jak się do tego przygotować?
Jeszcze do niedawna nie przetwarzaliśmy tak ogromnej liczby danych, jak obecnie. Trudno poradzić sobie z tymi informacjami bez wsparcia narzędzi. Celem automatyzacji jest ułatwienie codziennych działań marketingowych, ale trzeba też pamiętać, że nie można wszystkich działań poddać temu procesowi.
Automatyzacja: czym jest?
Marketing automation to prowadzenie działań marketingowych na bazie rozwiązań usprawniających procesy zachodzące w firmie. Inaczej mówiąc: to zbieranie danych behawioralnych i transakcyjnych na temat Klientów, z użyciem AI oraz Machine Learning. Dzięki automatyzacji można generować większe zyski, poznać lepiej swoich Klientów oraz budować z nimi relacje. Ważne, aby te procesy były tworzone w sposób naturalny, trzeba zatem wykazać się sporym wyczuciem potrzeb Klientów.
Marketing automation: dla kogo?
To rozwiązanie nie tylko dla dużych firm, ale tak naprawdę również dla mniejszych biznesów i sklepów internetowych. To synonim takiego podejścia do biznesu, które oszczędza czas i środki. Marketing automation jest możliwe m.in. dzięki plikom cookies na stronach internetowych, które zbierają dane o zachowaniu i nawykach zakupowych Klientów. Nie ma w tym nic niepokojącego: “ciasteczka” to całkowicie etyczny element, wykorzystywany w marketingu. Na podstawie zebranych danych i dokonanej analizie, można trafić do wybranego segmentu grupy docelowej, nie przepalając przy tym budżetu i nie tracąc czasu. To jednak niejedyne możliwe działanie automatyzacji marketingu.
Automatyzacja: gdzie sprawdza się najlepiej?
Marketing automation to nie tylko działania wykorzystujące nowe technologie i poprawiające sprzedaż, ale również zmieniające relację między firmą a Klientami:
- Mailing oraz segmentacja maili. Odbiorca zobaczy wiadomość dostosowaną właśnie do niego zamiast dostać to, co wszyscy. Istnieje wtedy większa szansa kliknięcia w wiadomość i prowadzące linki.
- Social media. Warto sprawdzać statystyki reakcji Klientów na konkretną aktywność marki, dzięki czemu można lepiej dopasować ofertę. Istnieje również narzędzie Facebook Custom Audiences, dzięki któremu trafniej targetujemy reklamę. Warto też skorzystać z rozwiązania, które planuje publikacje treści w danych social mediach o konkretnych porach, co ułatwia pracę.
- Landing page, czyli strona docelowa. Tego typu witryny sprzedają, zawierają formularze i często są zintegrowane z zewnętrznymi aplikacjami. Pozyskane leady (dane Klientów) można również przesyłać do innych narzędzi i np. móc od razu segmentować Klientów do mailingu.
- Analiza skuteczności działań. Badamy poszczególne rozwiązania, kampanie, posty, dzięki czemu monitorujemy zaangażowanie odbiorców i optymalizujemy koszty.
Marketing automation: co warto wiedzieć, zanim się tym zajmiemy?
Zanim wdrożymy oprogramowanie i inne narzędzia marketing automation, trzeba wiedzieć, kim są nasi Klienci. Wiedza musi być dokładna i trzeba przygotować kilka person, w których będą określone:
- Dane demograficzne (wiek, płeć, miejsce zamieszkania, język, którym się posługują) – te dane można odnaleźć np. w Google Analytics.
- Potrzeby i zainteresowania. Czego Klient poszukuje w sieci, jakie są jego zainteresowania?
- Forma przekazu. Treść, video, podcast, grafika, PDF z checklistą – którą z tych form preferuje Klient?
- Media społecznościowe. Czy korzysta z Facebooka, Instagrama, Twittera, Youtube, Linkedin, Pinterest?
- Preferowane urządzenia. Laptop, PC, smartfon czy tablet?
Co jeszcze warto wiedzieć?
Marketing automation nie da się stosować wszędzie, Klient nie może mieć wrażenia, że komunikuje się z robotem. Część komunikacji musi pozostać naturalna, tak jak rozmowy telefoniczne czy też spotkania na żywo. Zanim zdecydujemy się na którekolwiek oprogramowanie marketing automation, warto dowiedzieć się, co na ten temat sądzą Klienci. Można na przykład zapytać, który program do wysyłki maili jest według nich najlepszy i dlaczego. Dzięki temu zyskamy jeszcze głębszą wiedzę o preferencjach Klientów, a oni będą mieli poczucie, że w jakiś sposób wpływają na działania firmy.