Pokolenie Z_ jak zdobyć ich uwagę_

Pokolenie Z: jak zdobyć ich uwagę?

Sen z telefonem przy uchu, zaufanie do marek odpowiedzialnych społecznie i wyczulenie na autentyczność. To tylko niektóre cechy pokolenia Z, czyli około 23% populacji kraju. Właśnie weszli na rynek pracy i są świadomymi konsumentami. Jak do nich docierać, jakie mają nawyki i w jaki sposób wpłyną na rynek e-commerce 

Jest o co walczyć, ponieważ według badań, uwaga przedstawiciela najmłodszego pokolenia utrzymuje się o 4 sekundy krócej niż millenialsa. “Z-tki” koncentrują się na jednej rzeczy jedynie przez 8 sekund. Niebawem to oni staną się dominującą grupą Klientów. Jak lepiej ich zrozumieć i zachęcić do kontaktu z marką? 

Pokolenie Z: kim jest? 

Pokolenie Z, czyli ludzi urodzeni po 1996 roku, to obecnie znaczna część konsumentów. Określani często jako postmillenialsi, pokolenie internetowe, pokolenie C (connected). Niedawno weszli na rynek pracy i mają odrębne nawyki niż reszta konsumentów, kształtowane przez nowe technologie. Wyróżnia ich nieustanna obecność w sieci, nie znają życia poza nią. Eksperci szacują, że Z-etki mocno wpłyną na e-commerce

Jakie jest pokolenie Z? 

Dorastali w czasach dobrobytu, znają języki obce, są otwarci i bezpośredni. Mają niewiele ponad 20 lat (lub mniej), są mobilni i praktycznie nie rozstają się z telefonem. Jeśli chodzi o social media, wolą Instagram, Youtube (spędzają tam nawet kilka godzin dziennie), Snapchat, Tik Tok niż Facebook, tak często używany przez millenialsów. Ważna jest dla nich estetyka i doświadczenie związane z daną marką i produktem. Są obserwatorami i aktywnymi uczestnikami Internetu. Uwielbiają korzystać z: 

  • Filmów, 
  • Gier, 
  • Muzyki, 
  • Podcastów, 
  • Audiobooków.  

Dzięki temu, że mieli dużo więcej do czynienia z informacją, są dużo bardziej wyczuleni na fałsz. Dla porównania: millenialsi i pokolenie X czasami zapomina o wartościowej informacji, a bardziej zwraca uwagę na czyjąś popularność. Poza tym Z deklarują dużą siłę nabywczą i nie boją się technologicznych udogodnień, wręcz ich oczekując.  

Nawyki zakupowe generacji Z 

Gdy zainteresują się jakimś produktem, kupują go średnio w przeciągu tygodnia. Bardzo ważne dla nich są: 

  • Transparentność i autentyczność komunikacji, 
  • Wysoka jakość produktów, 
  • Dowiadywanie się, jaka historia i pochodzenie kryje się za daną marką, 
  • Proces produkcji. Kładą nacisk na sprawiedliwy handel (fair trade), 
  • Interesują się, czy marka jest zaangażowana w działania lokalne (chętniej takie wybierają), 
  • Liczy się dla nich przeżycie związane z marką. Dlatego częściej niż starsze pokolenia wybierają innowacyjne modele dystrybucji, np. Wirtualne wypożyczanie ubrań. Chcą w jakiś sposób włączyć się w działania marki, 
  • Szczególnie interesuje je moda, kosmetyki oraz elektronika. Za produkty, które spełniają wymienione wcześniej warunki, są w stanie zapłacić więcej pieniędzy, 
  • Cenią spersonalizowane produkty oraz są fanami convenience, czyli np. wygodne i biodegradowalne opakowania na jedzenie. 

E-commerce u generacji Z: co jeszcze warto wiedzieć? 

Na decyzje zakupowe tej grupy ma wpływ nie tylko cała “otoczka”, to również pokolenie instant, które chce mieć wszystko szybciej niż inni. Chętnie kupują produkty dostępne w limitowanej ilości, przed oficjalną premierą i są w stanie zapłacić za nie dużo więcej, żeby szybciej je otrzymać.  

Oprócz podstawowego produktu, szukają zdjęć 3D, recenzji video oraz cenią sobie rekomendacje influencerów i najbliższych. Generacja Z robi również sporo zakupów o mniejszej wartości (do 60 zł) w porównaniu do starszych pokoleń. Jednorazowa transakcja to u nich najczęściej kwota w wysokości 100-249 zł. Bardzo często pozyskują informacje o danym produkcie w sieci, a następnie idą po zakupy do sklepu stacjonarnego (77%). Ten wskaźnik jest również zachowany w odwrotnym przypadku (80%). Pokolenie Z lepiej reaguje na informacje o produkcie na stronach internetowych i w aplikacjach niż na reklamy w wyszukiwarce, TV czy bannery online.  

Źródła: 

Nawyki zakupowe pokolenia Z – raport Criteo
Raport Accenture: “Jak kupuje generacja Z?” (2019) 

Dołącz do dyskusji

Ostatnie wpisy z tej kategorii

  • E-commerce

    PrestaShop czy Magento – które wybrać oprogramowanie sklepu?

    W Polsce działa ponad 60 tys. sklepów internetowych. Imponujące tempo wzrostu może się jeszcze długo utrzymywać. Polacy przeznaczają coraz większe środki na zakupy online. Jeśli chcesz zacząć sprzedawać w sieci, poświęć czas na wybór odpowiedniego oprogramowania sklepu. To od niego zależą Twoje możliwości, koszty modyfikacji i nie tylko. Sprawdźmy, które z popularnych rozwiązań jest lepsze […]

  • E-commerce

    Jak zainstalować Google Tag Managera w WordPressie?

    Google umożliwia korzystanie z wielu darmowych narzędzi. Należą do nich m.in. statystyki w ramach Analytics czy też Search Console, gdzie znajdziesz dane związane ze stroną i jej widocznością w wynikach wyszukiwania. Mniej popularnym choć bardzo przydatnym rozwiązaniem jest Google Tag Manager. Sprawdź, dlaczego warto z niego skorzystać i jak go zainstalować w systemie WordPress? Co […]

  • E-commerce

    Optymalizacja SEO sklepu internetowego – na co zwrócić uwagę?

    Sklepy internetowe są obecnie bardzo ważną częścią marketingu, niektórzy przedsiębiorcy decydują się tylko i wyłącznie na prowadzenie sklepu online. Oprogramowania sklepów, które są bardzo popularne, zoptymalizowane są pod wymagania algorytmu Google. Do osiągnięcia oczekiwanego efektu, potrzebne są jedynie odpowiednie wtyczki. Sklep, którego widoczność ma stale rosnąć, wymaga jednak wdrożenia odpowiednich działań optymalizacyjnych. O jakie działania […]