Sen z telefonem przy uchu, zaufanie do marek odpowiedzialnych społecznie i wyczulenie na autentyczność. To tylko niektóre cechy pokolenia Z, czyli około 23% populacji kraju. Właśnie weszli na rynek pracy i są świadomymi konsumentami. Jak do nich docierać, jakie mają nawyki i w jaki sposób wpłyną na rynek e-commerce?
Jest o co walczyć, ponieważ według badań, uwaga przedstawiciela najmłodszego pokolenia utrzymuje się o 4 sekundy krócej niż millenialsa. “Z-tki” koncentrują się na jednej rzeczy jedynie przez 8 sekund. Niebawem to oni staną się dominującą grupą Klientów. Jak lepiej ich zrozumieć i zachęcić do kontaktu z marką?
Pokolenie Z: kim jest?
Pokolenie Z, czyli ludzi urodzeni po 1996 roku, to obecnie znaczna część konsumentów. Określani często jako postmillenialsi, pokolenie internetowe, pokolenie C (connected). Niedawno weszli na rynek pracy i mają odrębne nawyki niż reszta konsumentów, kształtowane przez nowe technologie. Wyróżnia ich nieustanna obecność w sieci, nie znają życia poza nią. Eksperci szacują, że Z-etki mocno wpłyną na e-commerce.
Jakie jest pokolenie Z?
Dorastali w czasach dobrobytu, znają języki obce, są otwarci i bezpośredni. Mają niewiele ponad 20 lat (lub mniej), są mobilni i praktycznie nie rozstają się z telefonem. Jeśli chodzi o social media, wolą Instagram, Youtube (spędzają tam nawet kilka godzin dziennie), Snapchat, Tik Tok niż Facebook, tak często używany przez millenialsów. Ważna jest dla nich estetyka i doświadczenie związane z daną marką i produktem. Są obserwatorami i aktywnymi uczestnikami Internetu. Uwielbiają korzystać z:
- Filmów,
- Gier,
- Muzyki,
- Podcastów,
- Audiobooków.
Dzięki temu, że mieli dużo więcej do czynienia z informacją, są dużo bardziej wyczuleni na fałsz. Dla porównania: millenialsi i pokolenie X czasami zapomina o wartościowej informacji, a bardziej zwraca uwagę na czyjąś popularność. Poza tym Z deklarują dużą siłę nabywczą i nie boją się technologicznych udogodnień, wręcz ich oczekując.
Nawyki zakupowe generacji Z
Gdy zainteresują się jakimś produktem, kupują go średnio w przeciągu tygodnia. Bardzo ważne dla nich są:
- Transparentność i autentyczność komunikacji,
- Wysoka jakość produktów,
- Dowiadywanie się, jaka historia i pochodzenie kryje się za daną marką,
- Proces produkcji. Kładą nacisk na sprawiedliwy handel (fair trade),
- Interesują się, czy marka jest zaangażowana w działania lokalne (chętniej takie wybierają),
- Liczy się dla nich przeżycie związane z marką. Dlatego częściej niż starsze pokolenia wybierają innowacyjne modele dystrybucji, np. Wirtualne wypożyczanie ubrań. Chcą w jakiś sposób włączyć się w działania marki,
- Szczególnie interesuje je moda, kosmetyki oraz elektronika. Za produkty, które spełniają wymienione wcześniej warunki, są w stanie zapłacić więcej pieniędzy,
- Cenią spersonalizowane produkty oraz są fanami convenience, czyli np. wygodne i biodegradowalne opakowania na jedzenie.
E-commerce u generacji Z: co jeszcze warto wiedzieć?
Na decyzje zakupowe tej grupy ma wpływ nie tylko cała “otoczka”, to również pokolenie instant, które chce mieć wszystko szybciej niż inni. Chętnie kupują produkty dostępne w limitowanej ilości, przed oficjalną premierą i są w stanie zapłacić za nie dużo więcej, żeby szybciej je otrzymać.
Oprócz podstawowego produktu, szukają zdjęć 3D, recenzji video oraz cenią sobie rekomendacje influencerów i najbliższych. Generacja Z robi również sporo zakupów o mniejszej wartości (do 60 zł) w porównaniu do starszych pokoleń. Jednorazowa transakcja to u nich najczęściej kwota w wysokości 100-249 zł. Bardzo często pozyskują informacje o danym produkcie w sieci, a następnie idą po zakupy do sklepu stacjonarnego (77%). Ten wskaźnik jest również zachowany w odwrotnym przypadku (80%). Pokolenie Z lepiej reaguje na informacje o produkcie na stronach internetowych i w aplikacjach niż na reklamy w wyszukiwarce, TV czy bannery online.
Źródła:
Nawyki zakupowe pokolenia Z – raport Criteo
Raport Accenture: “Jak kupuje generacja Z?” (2019)