Czy słyszałeś kiedyś pojęcie „marketing szeptany”? Myślę, że zanim przejdę to umówienia narzędzi marketingu szeptanego, to warto wytłumaczyć czym owe zagadnienie w ogóle jest. Marketing szeptany, inaczej zwany buzz marketingiem, jest gałęzią marketingu. Jego zadaniem jest wywoływanie szumu oraz prowadzenie dyskusji w sieci, tak aby dotrzeć do pozostałych użytkowników Internetu. Poprzez marketing szeptany rozpowszechnia się informacje o konkretnych produktach, usługach czy markach, jakie są proponowane przez dane firmy. Ma on bardzo istotne znaczenie w sieci, jednak nie do końca jest on czymś nowym, bo zapewne każdy z nas spotkał się z pojęciem „poczty pantoflowej” i wie, na jakiej zasadzie ona działa, marketing szeptany jest więc jej odpowiednikiem.
Jakie są rodzaje marketingu szeptanego?
Planowanie efektywnej strategii, której celem byłoby danie rozgłosu o firmie oraz o tym, co sobą reprezentuje, wymaga znajomości różnych form, jakie przywiera buzz marketing.
Pierwszym rodzajem, a zarazem na ten moment najbardziej popularnym, jest Influencer marketing. Polega on na tym, że dana marka jest promowana przez znane osoby, najczęściej są nimi youtuberzy, Instagramerzy, blogerzy czy Tiktokerzy. Ta forma marketingu dotrze najbardziej do młodszej grupy odbiorców. Kolejnym rodzajem jest tzw. Evangelist marketing, który polega na tworzeniu emocjonalnej więzi, która doprowadzi do przywiązania osób do produktu, czy usługi, a te zaś dobrowolnie przekonają do zakupu inne osoby. Cause marketing jest kolejnym rodzajem marketingu szeptanego, który warto poznać. Polega on przede wszystkim na wspieraniu inicjatyw, a także grup społecznych. Po co? Pomaga to na pozyskanie pozytywnych opinii i wizerunku firmy, co jest bardzo ważne.
Jak zacząć swoją przygodę z marketingiem szeptanym?
Teoretycznie marketing szeptany jest promocją uznawaną za spontaniczną, jednak w praktyce należy się do niej konkretnie przygotować i wszystko zaplanować. W końcu chcemy dzięki niej osiągnąć jakieś konkretne cele. Na samym początku należy wybrać strategię, a sposobów na rozbudowanie marketingu szeptanego jest kilka.
Jedną z takich strategii jest docenienie opinii, jakie użytkowy tworzą z własnej inicjatywy. Takie treści cechują się dużą kreatywnością, a przede wszystkim cieszą się dużym zaufaniem. Są one najczęściej publikowane na forach, blogach, czy w komentarzach. Ważne jest także zadbanie o to, aby na stronie internetowej pojawiły się opinie użytkowników. Dużo osób, zanim skorzysta z jakiejś usługi, czy zakupu produktu chce zapoznać się z owymi opiniami. Ludzie chętniej ufają firmom, które mają już jakieś doświadczenie, a opinie utwierdzają ich w tym, czy kupując produkt/ korzystając z usług, postępują słusznie i nie będą żałować. W XXI wieku ważne jest także to, aby nawiązać współprace z osobami, które są wpływowe. Osoby, które cieszą się bardzo dużą popularnością w sieci, mają zdolność wpływu na swoich odbiorców. Nie ukrywajmy, że influencerzy odgrywają teraz naprawdę ważną rolę. Coraz częścią życie społeczne przenosi się na Instagram czy na TikToka, więc dzięki współpracy z osobami wpływowymi na tych forach, jest duża szansa na odniesienie sukcesu.
Jakie są narzędzia marketingu szeptanego?
Marketing szeptany pojawia się w miejscach, gdzie można prowadzić dyskusje, czy rozmowy. Możemy się z nim więc spotkać najczęściej na forach dyskusyjnych, w komentarzach, jakie pojawiają się na blogach czy po prostu na pozostałych mediach społecznościowych jak Facebook, Instagram czy Tiktok. W momencie wdrażania w życie marketingu szeptanego warto wykorzystać specjalne narzędzia, które pomagają przy prowadzeniu tej kampanii, a także dają możliwość zachowania kontroli nad efektami. Do najpopularniejszych narzędzi marketingu szeptanego należą:
– Mediatoolkit- jest to narzędzie marketingu szeptanego, które daje możliwość monitorowania mediów, po to, aby móc bez problemu znaleźć wszelkie wzmianki o konkretnej firmie. Dużym plusem tego narzędzia jest jego natychmiastowe działanie. Wyniki pokazywane są praktycznie od ręki, a więc Mediatoolkit daje możliwość śledzenia na bieżąco wszelkich publikacji w sieci odnoszących się do danej firmy.
– BuzzSumo- jest to narzędzie nieco inne niż dwa wcześniej wymienione. Służy ono przede wszystkim do tworzenia interesujących treści, które mogą zaciekawić odbiorców. Narzędzie to doskonale doradza w sprawie wyboru tematu, podpowiada, co jest teraz na topie w mediach społecznościowych. Jest także bardzo pomocne w znajdowaniu influencerów.
Do narzędzi marketingu szeptanego należą także kampanie z udziałem influencerów, czy ekspertów marek. Należy pamiętać, że ekspertem marki nie musi być osoba znana, czyli nasz influencer, czy osoba związana konkretnie z daną marką, ale może być to także zwykły, szary Kowalski w postaci konsumenta.
A więc warto skorzystać z marketingu szeptanego?
Dla sporej liczy osób w dzisiejszym świecie, nic nie działa tak, jak polecenie produktu przez jego ulubioną, znaną osobę. Od razu w naszych głowach rodzi się myśl „skoro ona tego używa, to musi być to dobre- ja też chcę!” Jestem przekonana, że każdy kupił dany produkt lub skorzystał z usługi dzięki typowej „polecajce”. Marketing szeptany prócz dużej skuteczności, ma także inne zalety, jak np. jego cena, nie kosztuje on wiele. Nawet jeśli do współpracy poprosimy Influencera czy celebrytę, to jego wynagrodzenie za polecenia produkt/ usługi nie będzie wysokie w stosunku do tego, ile się dzięki jego rekomendacji zarobi. Oczywiście w niektórych przypadkach za polecenie nic nie zapłacimy, gdyż istnieje możliwość, że konsument dobrowolnie zamieści pozytywną opinię.
Pamiętaj jednak, że jak wszystko w życiu, marketing szeptany ma też swoje wady. Niekiedy ciężko jest zachować kontrolę nad komunikacją, a to prowadzi do powstawania postów, które są niegodne z rzeczywistością.
Podsumowanie
Narzędzia marketingu szeptanego są bardzo pomocne. Bez nich zdecydowanie trudniej byłoby się poruszać w sieci, oraz tworzyć wartościowe treści. Marketing szeptany jest doskonałym rozwiązaniem w momencie, kiedy chce się dać rozgłos w sieci o swojej usłudze czy produkcie. Pamiętamy jednak, że marketing szeptany to nie tylko tworzenie interesujących treści. Polega on przede wszystkim na tym, aby przekazać konsumentowi wszelkie cenne wartości. Trzeba zatem przygotować dobry jakościowo produkt lub usługę, a także dobrać odpowiednią formę komunikacji.