Influencerzy w dużej mierze to dziś prawdziwi trendsetterzy. Co więcej, aż dla 72% odbiorców, blogi i vlogi są pierwszym źródłem informacji o marce. Opinie influencerów silnie wpływają na świadome decyzje zakupowe. Jak wygląda współpraca z liderami opinii w branży technologicznej?
Wydaje się, że to specyficzna dziedzina, tymczasem branża technologiczna świetnie odnajduje się w influencer marketingu. To też jeden z dobrych sposobów promocji, który przydaje się w sytuacji, gdy chcemy np. dotrzeć do szerokiej grupy docelowej. Obecne trendy pokazują, że coraz bardziej odchodzimy od mediów tradycyjnych na rzecz kanałów na YT oraz pozostałych social media. Influencer marketing szybko się profesjonalizuje, a za blogerami i vlogerami coraz częściej stoją firmy z przemyślaną strategią działania.
Kanały promocji w branży tech
W każdej branży może wyglądać to nieco inaczej, np. influencerzy beauty i fashion koncentrują się na Instagramie i YouTube. Jeśli chodzi o tech, najpopularniejsze są:
- kanały na YouTube i platformie Twitch, szczególnie gamingowe,
- Specjalistyczne blogi, np. programistyczne,
- Vlogi na YouTube.
Wyłaniają się gamerzy i youtuberzy o specjalistycznej wiedzy. Grając od lat w gry i prowadząc streamy, mają nie tylko ogromną wiedzę, ale też zasięgi.
Branża tech: pomysły na współpracę
Istnieje wiele możliwości współpracy:
- Pisanie o nowinkach w branży,
- Testowanie sprzętu
- Recenzje
- Relacje z eventów gamingowych
- Długofalowa współpraca z influencerem-ambasadorem marki.
Wiele również zależy od pomysłowości i od grupy docelowej. Jeśli marka produkuje np. gadżety technologiczne przeznaczone dla dzieci lub gospodarstwa domowego, jej celem jest dotarcie do matek. Wtedy typowy kanał technologiczny raczej nie wchodzi w rachubę. Można zwrócić się do influencera lifestylowego, który posiada dzieci oraz ma spory wpływ na odbiorców. Przykładem takiej współpracy jest Niebałaganka, która zamieściła na swoim blogu twojediy.pl recenzję iRobota. Wpis wygenerował prawie 8 tysięcy unikalnych odsłon, a średni czas spędzony na blogu wynosił 2,5 minuty.
Influencer w branży tech: jak go zainteresować?
Wielu influencerów podkreśla znaczenie długotrwałej współpracy, ponieważ takie działanie pokazuje wiarygodność i zaangażowanie (w przeciwieństwie do współprac z wielu różnymi markami, często z zupełnie innym przekazem). Szczególnie mikroinfluencerzy bardzo dbają o jakość współprac i spójność działań marki. Nic dziwnego, pokolenie Z, które najczęściej jest odbiorcą i twórcą treści influencerskich, jest wyjątkowo wyczulone na autentyczność przekazu. Jako firma, w zależności od strategii działania i budżetu, możesz zaproponować liderowi opinii:
- Zorganizowanie konkursu, w których do wygrania będzie sprzęt,
- Udzielenie wywiadu blogerowi i opowiedzenie historii swojej marki,
- Wysyłka paczki do influencera i propozycję unboxingu oraz pierwszych testów,
- Oryginalny challenge, np. oddanie pod opiekę vlogera własnych social media,
- Przygotowanie kampanii wspierającej cel charytatywny, np. walkę z koronawirusem,
- Razem z influencerem wymyślicie, jak kreatywnie pokazać produkt.
Jak będzie rozwijał się influencer marketing?
Specjaliści przewidują coraz większy rozwój nowych technologii, wykorzystywanych w pracy liderów opinii, np. drony, aparaty fotograficzne wysokiej jakości, kamery 360, okulary oferujące rozszerzoną rzeczywistość. Jednocześnie zwiększy się konkurencja, która niejako zmusi influencerów do korzystania ze zdobyczy nowych technologii. Coraz więcej mówi się również o zwiększeniu udziału Big data w działaniach liderów opinii (szczególnie o analizie zachowań użytkowników w sieci), dzięki czemu kampanie sprzedażowe będą mogły być dobrze spersonalizowane. Z jednej strony będzie łączyło się to z większymi nakładami finansowymi, z drugiej coraz lepiej ma się trend współpracy firm z mikroinfluencerami (1000 – 50 000 obserwatorów). To sprawia, że otwierają się szersze możliwości wprowadzenia influencer marketingu również w małych i średnich firmach.