Według danych Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, bezrobocie w Polsce w listopadzie 2019 wyniosło 5,1%. W dobie rynku pracownika, coraz trudniej o znalezienie specjalisty. Według Barometru Rynku Pracy, aż 56% pracodawców ma problemy z zatrudnieniem talentów.
Przed właścicielami i menagerami działu HR firm stoi spore wyzwanie: znalezienie i zatrudnienie specjalisty. Droga do tego procesu jest dość długa i bywa kręta, ponieważ pracodawca powinien również wystarczająco zadbać o wizerunek, przemyśleć sposoby dotarcia do potencjalnych kandydatów, przeprowadzić rozmowy rekrutacyjne, czuwać nad wykonywaniem zadań oraz podjęciem ostatecznej decyzji. Ten proces wygląda bardzo różnie w zależności od wielkości firmy, rodzaju prowadzonej działalności, obecności lub jej braku działu HR.
AI w procesie rekrutacji
Sztuczna inteligencja jest coraz częściej stosowana w dużych przedsiębiorstwach, ale nie tylko. Według badaczy z Katedry Socjologii Ogólnej i Badań Interdyscyplinarnych w Akademii Pedagogiki Specjalnej, którzy wykonali analizę ankiety Cube Research, nowe technologie wpłyną na proces rekrutacji i selekcji pracowników w polskich firmach. Blisko połowa odpowiedzi (badanie przeprowadzono na próbie 300 przedstawicieli branży HR z dużych i średnich firm) wskazywało na założenie, że w niedalekiej przyszłości pozyskiwanie kandydatów i ich aplikacji będzie się dokonywało bez udziału człowieka.
Jak nowe technologie pomagają w rekrutacji?
- Chatboty i zaawansowane aplikacje, które często analizują dane w oparciu o Big Data. Zdaniem specjalistów, to właśnie te narzędzia mają bardzo duży potencjał rozwoju. Chatbot automatyzuje proces rekrutacji i wspiera rekruterów,
- Social media – nadal często stosowanym narzędziem, ponieważ ułatwiają znalezienie kandydatów w Polsce i za granicą oraz wstępne prowadzenie rozmów. Pionierem jest LinkedIn i Goldenline,
- Kampanie employer brandingowe,
- Branżowe grupy na Facebooku oraz fora,
- Precyzyjne stargetowane mailingi,
- Reklamy w social media.
Co jeszcze wspiera proces rekrutacji?
Oprócz narzędzi potrzebne są uporządkowane procesy w firmie, takie jak:
- Partnerskie podejście do kandydata. Liczy się precyzyjne nakreślenie obowiązków na danym stanowisku, prezentacja miejsca pracy oraz udzielanie informacji zwrotnej.
- Informacja o wysokości wynagrodzenia zawarta w ogłoszeniu. Pod koniec 2019 roku rozgorzała dyskusja przy okazji wprowadzenia nowelizacji Kodeksu Pracy, który miałby nakładać obowiązek ujawniania wynagrodzeń w ofertach. Według raportu eRecruiter „Candidate Experience w Polsce 2019”, taka informacja to drugi z kolei czynnik (71% wskazań), który decyduje o odpowiedzi kandydata na ogłoszenie. Pierwszy to atrakcyjność oferty (92%). Otwartość na podawanie wysokości zarobków już na początku rekrutacji jest widoczna zwłaszcza w dziale IT.
- Standaryzacja procesów rekrutacji w całej firmie. Nieuporządkowanie wszystkich działań, które składają się na przyjęcie kandydata do pracy (czyli np. niewdrożenie cyfrowych narzędzi wspomagających pracę rekruterów), może spowodować zaburzenie funkcjonowania organizacji. Warto zintegrować procesy rekrutacyjne na poziomie całej firmy, w tym zarządu i managerów.
- Opinia kandydatów o firmie ma znaczenie. Firmy zaczynają powoli rozumieć, że zdanie niedoszłych kandydatów może mieć odzwierciedlenie nie tylko w wizerunku marki, ale również wynikach sprzedażowych. Według badań eRecruiter 65% polskich specjalistów zmienia nastawienie do marki, z którą mieli negatywne doświadczenia w momencie starania się o pracę. Co więcej, 1 na 5 z tych osób rezygnuje z zakupu produktu lub usługi tej marki. Swoimi opiniami dzieli się również w sieci.
Nie można jednak zapominać, że nowe technologie nie wyeliminują całkiem pracy specjalisty rekrutacji. Trzeba wykazać się profesjonalizmem, empatią oraz wdrożyć standaryzację procesów rekrutacyjnych na poziomie całej firmy. Nie zapominajmy również o opiniach na temat firmy.