Merytoryczne treści są niezbędne do prowadzenia biznesu i jego promocji. W tym kontekście często zestawia się pojęcia content marketingu z copywritingiem. Czy jednak są tym samym? I czy warto przygotowywać takie treści?
Wydaje się, że w dzisiejszym świecie, najlepiej sprzedaje design. Przyzwyczailiśmy się do pięknych grafik, zdjęć, identyfikacji wizualnej. To wszystko jednak nie może funkcjonować bez dobrych treści.
Content marketing i copywriting: czym są?
Content marketing jest rodzajem wielkiego “worka marketingowego”, w którym mieszczą się zarówno treści na strony internetowe, blogi, teksty reklamowe do social mediów, treści do grafik, infografik, newsletterów itd. Copywriting to część content marketingu, skoncentrowana głównie na tworzeniu komunikatów reklamowych. Copywriting dzieli się na:
- Klasyczny, czyli sprzedażowy – jego celem jest takie formułowanie komunikatów, aby sprzedawały, tutaj mamy na myśli teksty takie jak: oferty handlowe, landing page, opisy produktów,
- Kreatywny – zajmuje się tworzeniem haseł i sloganów reklamowych, scenariuszy reklam w prasie, tv, radiu, Internecie. W ten rodzaj “wpisują się” również teksty wizerunkowe, storytelling. Celem również jest sprzedaż, ale niedosłownie. Koncentrujemy się na jak najbardziej oryginalnym przekazie, który dotrze do odbiorców i pozwoli sprzedać produkt.
Celem content marketingu, jak i copywritingu jest zachęcenie do wykonania jakiegoś działania oraz sprzedaż.
Metody działania content marketingu i copywritingu
Content marketing opiera się na kompleksowych działaniach marketingowych, których celem jest poprawa wyników finansowych przedsiębiorstwa. Narzędziem do tego są specjalistyczne treści. No dobrze, ale zaliczają się do nich zarówno content marketing, jak i copywriting, często zresztą używane zamiennie (np. tekst na blog może pisać copywriter lub content marketer).
- Content marketing wpływa na pozycjonowanie (dzięki np. prowadzeniu bloga, publikacjom zewnętrznym), wizerunek marki (public relations). Ważna jest tutaj solidna analiza słów kluczowych oraz praca nad brandem, który wyznacza kierunek rozwoju firmy. “Zapleczem” content marketingu jest strategia.
- Copywriting zajmuje się przygotowywaniem profesjonalnych treści reklamowych na podstawie gruntownej znajomości grupy docelowej, produktu oraz potrzeb klientów (również tych ukrytych). Copywriting mocno bazuje na języku korzyści i merytoryce.
Marketing online: jakie treści tworzyć?
Trudno powiedzieć jednoznacznie, ponieważ bez copywritingu nie ma content marketingu i odwrotnie. Content marketing to rodzaj spojrzenia z lotu ptaka na działania marketingowe w firmie (strategia, analiza konkurencji), a copywriting wymaga dużych kompetencji w zakresie technik pisania, wiedzy i warsztatu. Dla małej firmy i średniej firmy niezbędne są treści na stronę internetową, które pomogą dotrzeć do potencjalnych klientów i podjąć decyzję o zakupie. Sprzedają też teksty na blogu firmowym. Jeśli dysponujesz nieco większym budżetem, można pozwolić sobie na profesjonalne hasła reklamowe, storytelling czy scenariusz reklamy. Wybór działań zależy od potrzeb danego przedsiębiorstwa oraz budżetu firmowego.