Według CEB Global 67 proc. klientów podejmuje decyzje zakupowe zanim dojdzie do kontaktu ze sprzedawcą. Badania Salesforce wskazują, że aż 72 proc. osób dowiaduje się o sklepie internetowym poprzez wyszukiwarkę Google. Jak podejść do prowadzenia bloga w e-commerce?
Mogłoby się wydawać, że w prowadzeniu sklepu internetowego liczą się głównie: umiejętne zaprezentowanie produktów, świetnej jakości zdjęcia i opisy, łatwa nawigacja, szybki kontakt oraz wsparcie techniczne. To wszystko prawda, ale blog w e-commerce jest podstawą dobrego marketingu przychodzącego (inbound marketing). Klienci wolą samodzielnie przeprowadzić research oraz czegoś dowiedzieć się o firmie i produktach niż gdy firma stosuje agresywne formy reklamy (tradycyjne, pop-upy, banery) czy też cold mailing lub cold calling (tzw. zimne maile i telefony, czyli wiadomości wysłane do konkretnego odbiorcy, z którym wcześniej nie mieliśmy żadnego kontaktu).
Dlaczego warto tworzyć blog w e-commerce?
Blog w sklepie internetowym pozwala klientom lepiej zapoznać się ze sklepem, jego ofertą i podejściem do swojego biznesu oraz poprawia widoczność w wyszukiwarkach. Oprócz tego zyskujemy:
- Więcej odwiedzin w sklepie – konsumenci trafiają na blog, czytają treści. Jeśli uznają je za interesujące, wchodzą do sklepu. Cały ten proces dzieje się poprzez użycie odpowiednich słów kluczowych w treści, nagłówkach, metaopisie. Im więcej odbiorców wchodzi na stronę, tym bardziej Google uznaje ją za wartościową,
- ruch na stronie i sprzedaż – blog jest doskonałym wsparciem sprzedaży. Umiejętnie napisane treści zwiększają zainteresowanie produktami i napędzają konwersję,
- Tworzenie wizerunku eksperta w branży – dostosuj content, które spodoba się klientom. Mogą to być treści poradnikowe, edukacyjne, rozwiązujące problemy, a nawet rozrywkowe. Ważne, żeby nie koncentrować się jedynie na sprzedaży,
- Wykonanie akcji na stronie sklepu – nawet jeśli wygenerowany ruch nie doprowadzi do kupna, to zainteresowany czytelnik sięgnie po treści w mediach społecznościowych sklepu, zapisze się na newsletter lub webinar, czy po prostu wyśle zapytanie do firmy,
- Budowanie społeczności – systematyczne publikacje budują poczucie więzi i działa to dwustronnie: czytelnicy oczekują nowych treści, a twórcy contentu coraz lepiej poznają swoich odbiorców. Blog staje się miejscem spotkań marki z klientem,
- Linki zewnętrzne – jeśli treści podobają się użytkownikom, chętnie je udostępnią na innych stronach, co również ma pozytywny wpływ na pozycjonowanie,
- Wzrost świadomości marki – konsument poznaje markę poprzez przekaz na blogu, a nie reklamę. To może okazać się znaczną przewagą wśród konkurencji.
Prowadzenie bloga e-commerce jest oczywiście tańsze od tradycyjnej reklamy. Jednocześnie wymaga ono poświęcenia czasu i cierpliwości w oczekiwaniu na efekty. To najtańszy sposób promocji w sieci i najtańszy sposób wsparcia sprzedaży dla e-sklepu. Blogowanie w sklepie online bardzo się opłaca w dłuższej perspektywie czasu.
Dobre praktyki w blogowaniu e-commerce
- Plan postów zgodny z zainteresowaniami grupy odbiorców,
- Regularne publikacje – min. 1 raz w tygodniu,
- chwytliwy tytuł, zgodny z trendami,
- Umieszczenie nagłówków H1-H6 w tekście,
- Metaopis (nie ma bezpośredniego wpływu na SEO, ale jest ważny dla użytkowników, którzy oddziałują na SEO, czyli napędzają ruch na stronie),
- linki prowadzące do podstron w serwisie (np. karty z ofertą),
- Treść związana z asortymentem sklepu podana w kreatywnej formie (zdjęcia, grafika, infografika, filmy, poradniki, quiz etc.),
- wypowiedzi specjalistów, w tym np. publikacje ekspertów z innych sklepów,
- Przydatne dla użytkowników treści,
- Pytanie użytkowników, czy dane treści ich interesują (np. w social media),
- pogrubienia, wyróżnienia i wypunktowania w tekście,
- Przycisk CTA, czyli wezwanie do działania.
Blog e-commerce lepszy niż reklama
Konsumenci są bombardowani reklamami setki razy dziennie, więc przestają być na nią uważni. Poza tym badania Stratabeat wskazują, że 80% decydentów woli zapoznać się z firmą poprzez artykuły, a nie nachalną reklamę. Dlatego prowadzenie bloga wygrywa w kwestii budowania świadomości marki, wizerunku eksperta oraz pozycjonowania. W tym wszystkim ważne jest oczywiście tworzenie merytorycznych, ciekawych treści zawierających słowa kluczowe oraz odrobina cierpliwości.