Strona internetowa jest współcześnie niezbędnym narzędziem ułatwiającym, a wręcz umożliwiającym działanie przedsiębiorstw. Aby mogło być w pełni wykorzystane, należy w maksymalnym stopniu ułatwić potencjalnym klientom jej odnalezienie. Służy temu domena internetowa. Dlatego więc wybór właściwej domeny powinien być jednym z pierwszych kroków na drodze do biznesowego sukcesu. Jak więc wybrać właściwą domenę?
Wiesz czym dokładnie jest domena internetowa?
Używając najprostszych słów, domena internetowa to nic innego jak składnik adresu internetowego, kierujący użytkownika sieci na właściwą stronę.
W bardziej technicznym języku, domena to ciąg nazw systemu Domain Name System(DNS) wykorzystywany w Internecie, a składający się z wyrazów umieszczonych w pewnym poddrzewie struktury DNS tj. zakończonych stałym sufiksem np. .kru.pl.
Składa się ona z dwóch części: pierwszej (głównej), często jest to nazwa firmy, instytucji, organizacji, ewentualnie określenie prowadzonych przez nie działalności, oraz drugiej, czyli rozszerzenia – ogólnie ustalonego skrótu charakteryzującego daną domenę (np. pl. eu. de. org. com.).
Zakładając przedsiębiorstwo należy dobrze zastanowić się zarówno nad wyborem właściwej części pierwszej, jak i rozszerzenia.
Rozszerzenie domeny wiele mówi o firmie
Tak, to prawda. O rodzaju działalności przedsiębiorstwa wiele można dowiedzieć się z jego nazwy zawartej w głównej, pierwszej części nazwy domeny, ale także z rozszerzenia.
Prowadzisz blog? Może warto zastanowić się nad rozszerzeniem .blog, a może piszesz newsy? Wtedy odpowiednia wydaje się domena z rozszerzeniem .info. Dziś nie trzeba wybierać między rozszerzeniami domen w postaci skrótów państw, które reprezentują, przykładowo .pl (Polska) czy .co.uk. (Wielka Brytania).
Wszystkie możliwości możesz sprawdzić bezpośrednio na naszej stronie https://www.kru.pl/.
Jakie więc rozszerzenie ustalić?
Wiele zależy od zasięgu działalności, jaki planujemy dla swojej firmy. Jeżeli np. jest to rynek krajowy, bądź też chcemy podkreślić skąd firma pochodzi, odpowiednie będzie rozszerzenie typowe dla tego właśnie kraju; dla Polski będzie to .pl.
Gdybyśmy natomiast planowali ekspansję na rynki zagraniczne lub rejestrację firmy w innym państwie, dobrze jest wybrać domenę kraju, w którym chcemy działać. I tak strona internetowa naszego przedsiębiorstwa może uzyskać zakończenie de. (Niemcy), it. (Włochy), uk. (Wielka Brytania), fr. (Francja) itd.
Istnieje też opcja, że właściciel nie planuje zwiększać zasięgu działalności swojej firmy poza pewien region kraju. Wtedy domena powinna zostać wzbogacona o rozszerzenie wskazujące o jaki konkretnie region chodzi; przykładowo krakow.pl, waw.pl, gdansk.pl itd.
Ale to oczywiście nie wszystkie możliwości wyboru, może bowiem zdarzyć się, że nie ograniczasz zasięgu swojej działalności do konkretnego regionu czy państwa, ale chce, aby był on globalny. W takim razie, najlepszym wyborem będzie tzw. domena globalna (najwyższego poziomu), której przykładami są rozszerzenia .com, .org, .net. Taka końcówka nazwy może świadczyć o nieokreślonym (nieograniczonym do konkretnego regionu) zasięgu działalności firmy. Ewentualnie o tym, że miejsce jej założenia nie ma znaczenia dla jej funkcjonowania.
Rozszerzenia domen można łączyć; tak więc końcówka .com.pl świadczy o polskim pochodzeniu, ale światowym zasięgu Twojej firmy.
Jest jeszcze jeden typ rozszerzeń dla domen, z tym że jest on właściwy raczej dla instytucji niż firm, jako że wskazuje on na rodzaj działalności; mowa tu o rozszerzeniach typu info.(tu końcówka typowa dla konkretnego państwa), czy też .edu lub .net, ewentualnie .org. (są to tzw. domeny funkcjonalne)
Pierwsze zakończenie wskazuje na informacyjny, drugi na edukacyjny, a trzeci na informatyczny (internetowy) profil działalności. Z kolei rozszerzenie .org najwłaściwsze będzie dla organizacji charytatywnych, non – profit, fundacji i stowarzyszeń. Z tego też powodu powyższe końcówki raczej nie powinny być wybierane jako rozszerzenia domen firmowych.
Istnieje jeszcze jeden typ rozszerzenia nazwy domeny, a mianowicie .gov – jest on typowy dla organizacji rządowych, dlatego zastosowanie go w nazwie domeny własnego przedsiębiorstwa to wyjątkowo zły pomysł.
Ciekawostka dotycząca rozszerzeń domen
Dosyć pomysłowym rozwiązaniem są tzw. Domeny hybrydowe, w których nazwa wraz z rozszerzeniem tworzą logiczną całość. Są one dobrym wyborem kiedy chcemy w wyraźny sposób podkreślić rodzaj działalności, jednocześnie zachęcając do jej podjęcia osoby odwiedzające stronę. Wyobraźmy sobie że chcemy otworzyć internetową księgarnię. Tutaj z pomocą może nam przyjść domena typowa dla… Tonga (.to)
Nazwa naszej domeny mogłaby więc wyglądać: czytaj.to, przeczytaj.to, lub też kupiprzeczytaj.to.
Proste ale ciekawe.
Część główna domeny
Samo rozszerzenie to oczywiście nie wszystko. Główna część to też ważna sprawa. Oto kilka rad, jak powinno się ją stworzyć.
Nazwa domeny powinna zawierać przede wszystkim nazwę firmy albo/i rodzaj jej działalności. W razie jednak nowopowstałej, mało jeszcze znanej firmy której nazwa niewiele jeszcze mówi, dobrze jest użyć profilu działalności i miejsca jej wykonywania.
Nazwy domen nie powinny być zbyt długie (żeby można było łatwo je zapamiętać), oraz nie zawierać dużej liczby znaków interpunkcyjnych (łatwo wtedy o pomyłkę, skutkującą np. wejściem potencjalnego klienta na stronę konkurencji). Dobrze, aby była ona łatwa w wymowie, dzięki czemu przekazując jej nazwę słownie, unikniemy błędów.
Oczywiście niedopuszczalne jest stosowanie wulgaryzmów i popełnianie błędów ortograficznych w nazwach domen.
Z duchem czasu
W 2014 roku pojawiła się jeszcze jedna możliwość wyboru domeny, właściwą dla tych, którzy chcą precyzyjnie i krótko określić rodzaj swojej działalności. Jest to możliwe dzięki tzw. „nowym domenom”, przybierającym takie formy jak np. .hotel, .spa, .bar, .hostel itd.
Rejestracja domeny w KRU.PL
Jeśli chcesz zarejestrować domenę w KRU.PL zapraszamy na naszą stronę internetową https://www.kru.pl/.