Storytelling biznesowy

Storytelling biznesowy: jak to ugryźć?

Wszyscy lubimy historie, bo zapewniają nie tylko rozrywkę, ale też uwagę i większe zaangażowanie. Storytellingu można z powodzeniem używać nie tylko w towarzystwie, opowiadając zabawne anegdoty, ale także w biznesie. Jak wykorzystać tę technikę marketingową? 

Gdy w firmie decydujemy się na content marketing, najczęściej mamy na myśli strony internetoweblogi firmowe oraz social media. Oprócz tego jest jeszcze storytelling, czyli jedna z najstarszych i bardzo skutecznych metod marketingu, ale także element sztuki, filozofii czy religii. 

Storytelling biznesowy: czym jest? 

To silny trend używania historii podczas opowieści o marce czy produkcie. Dzięki temu można od razu obudzić emocje wśród odbiorców, stworzyć dobrą atmosferę wokół firmy oraz pozwolić klientom utożsamić się z wartościami marki. Dobra opowieść niesamowicie wciąga, pozwala wczuć się w rolę bohatera i znaleźć rozwiązanie problemów. Opowiadanie historii przekuwa się na budowanie zaangażowania oraz sprzedaż produktów lub usług. Co istotne, to właśnie storytelling pozwala się wyróżnić spośród innych biznesów. 

Storytelling: na czym polega? 

Eksperci i entuzjaści opowiadania historii mówią, że: “klienci kupują nie to, co robisz, ale dlaczego to robisz” (Simon Sinek). Odbiorcy tak naprawdę nie kupują samego produktu, ale to, co dzięki niemu dostają: komfort, przynależność do jakiejś grupy, bezpieczeństwo etc. Dlatego trzeba zadać sobie pytanie, dlaczego prowadzimy właśnie ten biznes i co nas wyróżnia (kluczowe wartości). W tym procesie mogą pomóc rodzaje opowieści, których możemy użyć, opisując firmę. 

Storytelling: 7 najpopularniejszych rodzajów opowieści 

  1. Od zera do bohatera. Przekonują, że jeśli czegoś chcemy, to możemy dokonać bardzo wiele. Historia w stylu: “Od pucybuta do milionera”, 
  2. Historia marki. Lekka, interesująca opowieść o tym, jak powstała firma. Co sprawiło, że wzięliśmy się za ten biznes? W wielu przypadkach jest to pasja, chęć pomagania innym czy też duży talent w jakiejś dziedzinie. Może na początku w ogóle nie myślałeś o firmie, a ten pomysł urodził się spontanicznie i przyniósł niebywały efekt? Warto to opisać i postarać się wciągnąć czytelników w historię (bez zwrotów typu: “mamy dwudziestoletnie doświadczenie”, tylko opisanie konkretnych sytuacji, które doprowadziły do powstania firmy), 
  3. Sekrety i spiski. Historia o wykryciu jakiegoś sekretu i tym, jak postanowiłeś wyjawić nieznane fakty. Najlepiej zrobić to z przymrużeniem oka, ale tak, żeby wystarczająco utrzymać uwagę klienta. 
  4. Konflikt i rywalizacja. Może konkurowałeś z kimś o miano najbardziej innowacyjnej firmy IT? Co sprawiło, że wygrałeś? Oczywiście zrób to ze smakiem i dystansem. 
  5. Efekt motyla. Chodzi o pokazanie małego, z pozoru nieistotnego zdarzenia, które ma wpływ na przyszłość. Można pokazać, że to, co dzieje się w jednym zakątku kraju lub świata, ma wpływ na całą resztę.  
  6. Problem i rozwiązanie. To częsty motyw storytellingowy, ale wciąż budzący zainteresowanie. Ciągle mamy jakiś problem, który wymaga rozwiązania. Jeśli umiejętnie rozpoznamy potrzeby klientów, ten pomysł będzie strzałem w dziesiątkę. 
  7. Czym byłoby życie bez naszych produktów? To daje bardzo szerokie pole kreacji i interpretacji. W tego typu historiach świetnie odnajdą się np. marki technologiczne

Mimo że rodzaje storytellingu są powszechnie znane i często można zorientować się, które firmy je wykorzystują, to dalej skutecznie działają i wciąż inspirują. Wynika to z samej natury opowieści, którą można wykorzystać tak naprawdę w każdej branży. 

Storytelling: gdzie użyć danej historii? 

Możliwości są nieograniczone: 

  • Strona internetowa – to pierwsze miejsce, gdzie porywająca opowieść pochwyci uwagę klientów i ją utrzyma (strona główna lub zakładka: “o firmie”), 
  • Media społecznościowe – punkt obowiązkowy w promocji firmy. Można tutaj wykorzystać zdjęcia, quizy, krótkie filmy, infografiki etc. 
  • Newsletter – ma spory potencjał sprzedażowy, 
  • Targi offline – pozwolą marce wyróżnić się spośród innych,  
  • Wystąpienia publiczne – największe pole do popisu, aby skupić uwagę odbiorcy na tu i teraz. 

Dołącz do dyskusji

Ostatnie wpisy z tej kategorii

  • Marketing

    Rynek nazw domen, raport z 2022 roku

    Na koniec 2022 roku, postanowiono przeprowadzić raport, który miał na celu zobrazować obecną sytuację w Rejestrze domeny.pl. Poniżej znajduje się szczegółowe podsumowanie jego wyników. Raport został przeprowadzony wraz z końcem trzeciego kwartału 2022 roku. W tym czasie na Rejestrze domeny.pl znajdowały się ponad 2 miliony nazw aktywnych domen w DNS, dokładna liczba to 2 526 […]

  • Marketing

    Kim jesteśmy i co możemy zaoferować? 

    W obecnym świecie można zaobserwować ciągły rozwój usług telekomunikacyjnych. Hosting oraz domeny zyskują się na sile i są bardzo chętnie wykorzystywane przez wiele osób, którym zależy na sprawnym działaniu w sieci. Firm informatycznych jest naprawdę wiele, oferują one swoim klientom wachlarz rozmaitych usług. Wśród nich znajduje się właśnie między innymi hosting, czyli usługa polegająca na […]

  • Marketing

    Narzędzia marketingu szeptanego

    Czy słyszałeś kiedyś pojęcie „marketing szeptany”? Myślę, że zanim przejdę to umówienia narzędzi marketingu szeptanego, to warto wytłumaczyć czym owe zagadnienie w ogóle jest. Marketing szeptany, inaczej zwany buzz marketingiem, jest gałęzią marketingu. Jego zadaniem jest wywoływanie szumu oraz prowadzenie dyskusji w sieci, tak aby dotrzeć do pozostałych użytkowników Internetu. Poprzez marketing szeptany rozpowszechnia się […]