Komunikacja marketingowa firm to proces elastyczny i zmieniający się wraz z sytuacją gospodarczo-społeczną. Przełomowym momentem zmian w komunikacji jest oczywiście pandemia i obecny kryzys gospodarczy. Oznacza to, że marketing powinien koncentrować się bardziej na społecznym wymiarze, a mniej na samym produkcie i promocji.
Pandemia i jej konsekwencje silnie wpłynęły na nawyki konsumenckie, w wielu firmach ograniczając wydatki. Kryzys gospodarczy sprawił, że klienci, jak i przedsiębiorcy oglądają każdą złotówkę. Jak działać w nietypowych i stresujących warunkach, kiedy sytuacja zmienia się bardzo dynamicznie, a firmy są obarczone tak dużą odpowiedzialnością?
Marketing: komunikacja 3E
W 2020 roku warto spróbować odnieść swoją komunikację marketingową do modelu 3E, czyli:
- Empathy (Empatia),
- Engagement (Zaangażowanie),
- Education (Edukacja).
Celem 3E jest tworzenie takich przekazów marketingowych, które są skoncentrowane na podejściu empatycznym, pokazującym markę w szerszym kontekście niż tylko produktowym czy promocyjnym.
Marketing online: co oznacza komunikacja 3E w praktyce?
Kluczowe będzie przetransformowanie relacji na linii firma-klienci. W tym rozumieniu nie są to już jedynie klienci, ale fani, ponieważ ci drudzy są bardziej zaangażowani emocjonalnie wobec firmy. Jak zwiększać empatię marki?
- Zastanów się, w jakiej sytuacji są obecnie Twoi klienci. Niektóre marki do tej pory wyróżniały się zabawnym tonem przekazu. Ze względu na niepewną sytuację, warto zrezygnować z żartów lub spróbować je wyważyć. Np. jeśli pokazujemy reklamę firmy ubezpieczeniowej, w której są jedynie młode, tryskające energią osoby, będzie to trochę nie na miejscu.
- Relacje z klientami. W sytuacji, gdy docieramy do milenialsów lub pokolenia Z, kluczowe będą dla nich więzi, np. wspólne wartości, pokazywanie stylu życia, dzięki któremu mogą utożsamić się z marką. Dobre relacje z klientami zaowocują kupowaniem i rekomendowaniem produktów.
- Autentyczność. Liczy się jest szczery przekaz, w którym znajdzie się też miejsce na niedoskonałości. To także humor i inspiracje, ale wpisane w sposób życia klienta i jego potrzeby.
Zaangażowanie marki
Zaangażowanie jest tu rozumiane jako reakcja na obecną kryzysową sytuację i udzielanie wsparcia konsumentom. Duże znaczenie ma te pomoc charytatywna i różnego rodzaje akcje, z których dochód lub część produktów jest przekazanych dla najbardziej pokrzywdzonych przez COVID-19.
Aż 39% konsumentów rezygnuje z marki, która oferuje złe doświadczenia. Co to znaczy? Może to mieć odzwierciedlenie w komunikowaniu jakichś działań, ale niedotrzymywaniu obietnic. W zaangażowaniu liczy się też personalizacja komunikatów. Warto włożyć w to trochę więcej pracy, aby klienci mieli poczucie, że są naprawdę słuchani.
Edukacja marki
Polega nie tylko na dostarczaniu informacji na temat produktów i usług, sposobów ich przygotowania oraz etyki pracy, ale także:
- promowania odpowiedzialnych zachowań, zgodnych z oficjalnymi wytycznymi rządowymi (np. #zostańwdomu),
- Zdecydowane stanowisko firmy co do fake newsów i brania odpowiedzialności za publikowane informacje.
Public relations: rosnąca rola
W sytuacji kryzysowej na pewno nie warto wpadać w panikę czy też drastycznie ciąć budżety. Pomocne będzie spojrzenie z lotu ptaka: jeśli dziś zaprzestaniemy tworzyć reklamy, jutro klient może się nie pojawić. Eksperci przewidują, że działy marketingu silniej niż dotychczas skoncentrują się na wskaźnikach i statystykach oraz być może większej liczbie działań wizerunkowych ze względu na rosnący wpływ reputacji na działania marketingowe. Jak “popchnąć” marketing do przodu? Utrzymujmy jawność, przejrzystość działań, budujmy społeczność oraz silniej zwracajmy uwagę na potrzeby klientów.