W czasach pandemii większość z nas pracuje z domu, aby zadbać o własne i cudze bezpieczeństwo oraz zdrowie. Praca zdalna nie jest najłatwiejszym zadaniem, szczególnie dla tych, którzy do tej pory wykonywali obowiązki pod okiem szefa. Na co zwrócić uwagę, aby home office stał się bardziej efektywny?
W trudniejszych czasach często dostosowujemy strategię działań do aktualnej sytuacji gospodarczej. Często oznacza to właśnie pracę zdalną. Zalet home office jest mnóstwo: komfort, cisza, mniejszy stres, oszczędność czasu i pieniędzy związana z codziennymi dojazdami. To szansa na dopracowanie wielu szczegółów dotyczących poszczególnych zadań oraz nauczenie się dodatkowych rzeczy, np. obsługi nowych urządzeń. Są też minusy:
- Konieczność wypracowania doskonałej samodyscypliny,
- Umiejętność dobrej organizacji czasu,
- Umiejętność zarządzania sobą i utrzymywania komfortu psychicznego. To często okazuje się łatwiejsze, gdy znajdujemy się w biurze. Obok są współpracownicy, z którymi można porozmawiać o danym zadaniu lub po prostu wyjść na kawę,
- Odpowiedzialność za wszelkie działania, szczególnie w przypadku prowadzenia własnej działalności.
Jak skutecznie pracować online?
Zastanów się nad swoimi mocnymi i słabymi stronami, bo w tego typu pracy na pewno się z nimi skonfrontujesz. Jaki jest Twój rytm pracy? Czy wolisz i możesz pracować od samego rana, czy jednak lepiej koncentrujesz się wieczorem? Jak to można dopasować do oczekiwań szefa/współpracowników/klientów? A może pracujesz przez niemal całą dobę?
- Stwórz swój regulamin pracy. W jakich godzinach i w jaki sposób można się z Tobą kontaktować? Telefon, mail, social media? Czego nie chcesz robić?
- Zaplanuj własną pracę. Nie czekaj na natchnienie, bo ono zdarza się najczęściej w filmach i książkach. Skonsultuj obowiązki oraz sposób rozliczania z szefem lub klientem.
- Pracuj w innym pomieszczeniu niż śpisz i ubieraj się tak, jakbyś wychodził do pracy. Oczywiście nikt tego nie sprawdzi, chyba że wykorzystujesz w pracy telekonferencje. Dbanie o siebie sprzyja koncentracji i higienie psychicznej.
- Zadbaj o skuteczne techniki motywowania się do pracy. Wielu freelancerów używa metody Pomodoro, która polega na pracy w interwałach czasowych. Nastaw budzik na 25 minut, pracuj na 100% swoich możliwości, a następnie zrób przerwę 5-minutową. Możesz modyfikować ten czas, np. 40 minut pracy i 10 minut przerwy. Mózg ludzki nie jest stworzony do koncentracji przez 8 godzin. Możesz też wykorzystać aplikacje mierzące czas pracy.
- Podczas pracy wyłącz social media (chyba że właśnie tam pracujesz) i inne rozpraszacze. Posprzątaj biurko. Załatw wcześniej wszystkie swoje prywatne sprawy, zadbaj o opiekę nad dziećmi.
- W przerwach wietrz mieszkanie, rozciągaj się, zadbaj o zdrowe jedzenie.
Narzędzia do pracy zdalnej
Home office wymaga zastosowania narzędzi, które usprawnią pracę:
- Zarządzanie zadaniami, np. Trello lub Asana.
- Komunikacja z szefem, współpracownikami lub Klientami. Oprócz tradycyjnego maila, telefonu, przemyśl kontaktowanie się przez Messenger, WhatsApp, Google Hangout, Skype lub Slack.
- Przechowywanie danych. Najlepiej sprawdzi się chmura, w której dane są bezpieczne i nienarażone na utratę.
- Bardziej zaawansowane narzędzia, np. do przeprowadzania telekonferencji (np. Zoom), tu warto dopasować aplikacje do własnych potrzeb.
- Wykorzystywanie social mediów, które mogą służyć nie tylko do komunikacji, ale też budowania wizerunku i relacji z odbiorcami, np. Live na Facebooku, Instastories na Instagramie.
Biznes online: czego jeszcze potrzebujesz?
Jeśli zajmujesz się pracą w obszarze nowych technologii albo przenosisz swój biznes do sieci, np. zamierzasz stworzyć nową stronę internetową lub blog, potrzebujesz dobrego hostingu. Warto wybrać ofertę Kru.pl ze względu na mocny hosting oparty na szybkich serwerach, dobrą cenę, wsparcie techniczne. Za marką Kru stoją twórcy największej spółki telekomunikacyjnej na rynku B2B w Małopolsce. Aby umożliwić szansę przetrwania na rynku małym firmom i blogerom, wprowadziliśmy promocję 5 lat hostingu w cenie 1 roku.