Jeśli Twój biznes dobrze prosperował w “realnym” świecie, mogłeś nie myśleć o przenoszeniu go do Internetu. Jeszcze kilka miesięcy temu nie było to potrzebne. Dziś, w dobie pandemii i zamrożenia gospodarki to konieczność. Od czego zacząć, jeśli chcesz prowadzić biznes online?
W momencie podjęcia takiej decyzji nie jest łatwo. Przed przedsiębiorcami stoi wiele wyzwań: jakie kanały promocji wybrać? Gdzie kupić hosting? Jak stworzyć stronę internetową? Na jakiej platformie umieścić swój sklep online?
Zarejestruj domenę i wybierz dostawcę hostingu.
Domena to adres internetowy, który wpisujemy w wyszukiwarkę. Domenę kupuje się u rejestratora, czyli pośrednika. Jest nim akredytowana organizacja, która rejestruje domeny w rejestrze w imieniu kupującego. Pośrednik ma podpisaną umowę z NASK, czyli Naukową i Akademicką Siecią Komputerową, która prowadzi Rejestr domen krajowych z końcówką: .pl Jeśli pośrednik udostępnia domenę .eu, ma podpisaną umowę z europejskim EURID. NASK i EURID pełnią zatem funkcję operatorów domen i zarządzają sprawami organizacyjnymi związanymi z danym typem domeny. Podmiot, od którego kupujemy domenę, jest jedynie pośrednikiem.
No dobrze, ale jak wybrać administratora/dostawcę hostingu? Na rynku funkcjonuje wiele firm i można się pogubić. Trzeba zwrócić uwagę na:
- Koszt domeny (szczególnie zwróć uwagę na ofertę domen i cenę przedłużenia usługi). Uwaga na darmowe domeny!
- Bezpieczeństwo i czas bezawaryjnego działania serwera (uptime serwera). Ten ostatni parametr jest wyrażony w procentach. Standardem jest SLA na poziomie około 99,5%, czyli 1,83 dni rocznie niedostępności systemu, 3,60 godzin miesięcznie i 50 minut tygodniowo. W kwestii bezpieczeństwa trzeba dowiedzieć się, gdzie znajdują się serwery, czy w serwerowni panują dobre warunki, jakie dostawca oferuje zabezpieczenia. Czy dostępne jest wsparcie techniczne dla klientów?
- Szybkość łącza i wydajność serwera. Szybkość łącza to inaczej transfer danych, a więc ilość wysyłanych danych z serwera do użytkowników strony. Im większy ruch na stronie, tym potrzebny większy transfer. Jeśli chodzi o wydajność serwera, potrzebne będą dyski SSD, a nie talerzowe z uwagi na większą odporność na wstrząsy oraz bezpieczeństwo danych.
- Pojemność serwera (przestrzeń dyskowa) – oferty hostingu rozpisane są wedle pojemności serwera. Jeśli dopiero zaczynasz prowadzić stronę lub blog, ruch na stronie nie będzie jeszcze zbyt duży. Dlatego wystarczy 30 GB pojemności, w przypadku niedużego e-sklepu może to być 50 GB.
- Doświadczenie i reputacja administratora. Ten punkt również jest istotny z punktu widzenia klienta. Firma nie musi mieć 20 lat doświadczenia, ważne, żeby jakość usług i reputacja poświadczały jej wiarygodność.
Pozostałe usługi w cenie hostingu.
Sprawdź, co oprócz hostingu widnieje w Twojej ofercie. Jakich rozwiązań potrzebujesz i co najlepiej sprawdzi się w Twojej e-firmie?
- Biznesowa poczta – czy istnieje limit kont pocztowych i od czego zależy? Najczęściej jest to powiązane z wielkością konta hostingowego. Czy dostawca zapewnia ochronę poczty skanerem antywirusowym? Czy możesz w prosty sposób ustawić autorespondery? Dowiedz się, czy z poziomu smartfonu można łatwo udostępnić kontakty oraz wiadomości dla swojego zespołu oraz czy te procesy będą bezpieczne?
- Backup danych – zadbaj o to od razu, utrata danych to ryzyko nie tylko rysa na firmowym wizerunku, ale również ryzyko dużych strat finansowych,
- Zabezpieczenie logowania do swojego Panelu Zarządzania – najlepiej, aby było ono dwuetapowe. Taki proces uniemożliwia dostanie się haseł do logowania w niepowołane ręce,
- Certyfikat SSL – to tzw. “zielona kłódka”, czyli dodatkowe zabezpieczenie domeny oraz danych w Internecie. SSL szyfruje hasła, loginy, przesyłane dane wrażliwe, numery kart kredytowych etc.
- Monitoring serwera i wsparcie techniczne.
To tylko niektóre elementy konta hostingowego, na które warto zwrócić uwagę przy wyborze dostawcy.
Prowadź media społecznościowe.
To darmowy sposób na reklamę własnej działalności oraz utrzymywanie relacji z klientami. W zależności od prowadzonej działalności, warto wybrać na początek jedno lub dwa kanały social media i skoncentrować się na ich prowadzeniu. To zadanie wymaga stworzenia strategii oraz zasobów czasu. Najbardziej popularny kanał social media to oczywiście Facebook, gdzie znajduje się najszersza grupa docelowa oraz najlepsze możliwości targetowania. Można wykorzystać również Instagram (np. w branży fashion, beauty, food) czy też YouTube (testy produktów oraz większość branż). Warto jednak pamiętać, że YT wymaga nieco większego nakładu czasu i prawdopodobnie pomocy specjalisty (montaż filmu, wskazówki, jak nagrywać itp.).
Stwórz stronę internetową.
Jeśli już wybierzesz domenę i zdecydujesz się na ofertę hostingu, czas na budowę strony www. Większość dostawców oferuje automatyczną instalację systemu zarządzania treścią (CMS), czyli “silnika”, na którym będzie powstawała witryna. To bardzo wygodne, ponieważ nie są wymagane specjalistyczne umiejętności w celu instalacji, a jedynie kilka klików. Najpopularniejszym CMS jest WordPress, który łatwo rozbudowywać (w przypadku planów stworzenia e-sklepu, warto zainstalować wtyczkę WooCommerce). Następnie warto zainstalować szablon (bezpłatny lub płatny) oraz uzupełniać stronę treściami i zdjęciami. Kolejny ważny element to wtyczka Yoast SEO, która pozwala lepiej zadbać o widoczność witryny w wyszukiwarkach. Istnieją również inne wtyczki, które pozwalają zadbać o właściwy poziom bezpieczeństwa witryny.
Biznes online: co dalej?
A co, jeśli te wszystkie czynności są już za Tobą? Zapraszamy do następnej części wpisu na temat przenoszenia działalności offline do online.