Hosting to wręcz bezcenna z punktu właścicieli witryn internetowych usługa, polegająca na udostępnieniu przez właściciela serwera (jest to najczęściej firma specjalizująca się w tej dziedzinie teleinformatyki) jego części lub całości, na której osoba uiszczająca odpowiednią opłatę zamieszcza swoją stronę/strony www. Jest to rozwiązanie o wiele szybsze, tańsze i prostsze niż tworzenie od podstaw własnej serwerowni; dlatego też hosting cieszy się ogromną popularnością.
Czy jednak powszechna wiedza na temat hostingu jest równie duża jak jego popularność?
Pojemność serwera (powierzchnia konta hostingowego)
To nic innego jak ilość miejsca na serwerze, jaka zostaje oddana do dyspozycji klienta. Im jest ona większa, tym bardziej rozbudowane witryny będzie można na serwerze umieścić, oraz tym szybciej i sprawniej będą one działać. Pojemność serwera, zwana też objętością mierzona jest w gigabajtach.
Pojawia się jednak w tym miejscu zasadnicze pytanie, jak jeszcze przed wykupieniem hostingu określić jego pojemność, tak aby spełniała nasze oczekiwania, które mogą z biegiem czasu się zmieniać wraz z coraz większą rozbudową witryn? Jest to trudne, to prawda, ale na szczęście nie musimy wykazywać się zdolnościami jasnowidza, ponieważ zdecydowana większość firm świadczących usługi hostingowe nie robi żadnego problemu ze stopniowym zwiększaniem (bądź zmniejszaniem) udostępnianej przestrzeni dyskowej.
Transfer danych
Ten parametr mówi nam jaka ilość danych może zostać przesłana do i z serwera w przeliczaniu na jednostkę czasu, którą najczęściej jest miesiąc. Dla przeciętnej strony wystarczający jest transfer wielkości kilku gigabajtów, ale jeżeli strona ma kilkadziesiąt czy nawet kilkaset tysięcy odwiedzin miesięcznie, powinien on być odpowiednio większy.
Podobnie jak w przypadku pojemności serwera, tak i transfer może być na bieżąco zmieniany przez dostawcę hostingu w zależności od potrzeb klienta. Niektóre firmy teleinformatyczne oferują nawet hosting bez limitu transferu.
Liczba domen i stron www
Jak sama nazwa wskazuje, ta cecha mówi nam, ile stron internetowych można uruchomić na wydzielonej nam części serwera. Tutaj należy wstępnie określić, jaka liczba nas interesuje; powiedzmy, że chcesz założyć naprawdę profesjonalny blog kulinarny, i zaplanowałeś że na jednej stronie będą głównie przepisy, na drugiej filmy, na których prezentujesz swoje umiejętności, a trzecią przeznaczysz na komunikację z osobami odwiedzającymi Twój blog. Wykupujesz więc hosting dla trzech stron.
Co jednak jeżeli będziesz chciał poszerzyć swoją działalność blogerską i otworzyć kolejną stronę? Powiedzmy że zawierająca Twoje relacje z podróży po świecie i uzyskanych tam doświadczeń kulinarnych? To zależy od polityki prowadzonej przez firmę, z którą współpracujesz. Według jednego scenariusza, w której omawiany parametr jest określany na stałe, firma zaproponuje Ci wykupienie kolejnego hostingu. Inna opcja to możliwość założenia dowolnej ilości stron na serwerze, pod warunkiem, że ich objętość nie przekroczy udostępnionej Ci przestrzeni dyskowej (inaczej będziesz musiał powiększyć tę przestrzeń; patrz parametr pierwszy).
Ilość kont FTP
Konto FTP, czyli File Transfer Protokol, pozwala na przesyłanie plików bezpośrednio na serwer, a także pobieranie ich bezpośrednio na komputer. Mówiąc jaśniej, konto FTP pozwala na korzystanie z zasobów strony; pobierania plików, czy dokonywania zakupów. Aby móc to zrobić, należy utworzyć konto użytkownika, czyli po prostu zarejestrować się. Ten parametr jest szczególnie istotny dla stron sklepów internetowych – im więcej kont FTP jest możliwych do założenia na konkretnym serwerze, tym większa liczba ewentualnych klientów.
Bazy danych
Bazy danych to specyficzny rodzaj plików przechowujących informacje na temat stron internetowych. Im więcej takich baz oferowanych jest w ofercie hostingu, tym strona WWW zajmuje mniej miejsca, a użytkownicy mogą korzystać z większej ilości funkcji witryny, takich jak chociażby wyszukiwarka czy forum (tego typu korzyści przynoszą bazy typu MySQL). Ten parametr jest szczególnie istotny dla stron korzystających z systemów zarządzania treścią, sklepów internetowych, oraz interaktywnych serwisów, czyli takich, gdzie użytkownicy często dodają własne dane: komentarze zdjęcia…
Solidny dostawca hostingu powinien zapewnić klientowi co najmniej dwie bazy MySQL, a także bazy PostgreSQL, będące bardziej rozbudowane i obsługujące więcej funkcji niż MySQL.
Pięć przedstawionych powyżej parametrów hostingu to te najważniejsze i najbardziej przekładające się na jego funkcjonalność. Istnieją jednak jeszcze inne, trochę mniej znane przez przeciętnych użytkowników, niemniej, dobrze o nich wiedzieć.
Ilość domen zaparkowanych
Brzmi trochę dziwnie, ale jest to dosyć istotny parametr, jeżeli wykupiliśmy kilka domen, ale z tych czy innych powodów korzystamy tylko z jednej. Domena zaparkowana to taka, która istnieje na użyczonym Ci serwerze, ale po wejściu na nią, osoba odwiedzająca jest przekierowywana na tę stronę, którą chcesz, aby zobaczyła. Im więcej takich domen, tym większa szansa, że większa liczba internautów trafi tam, gdzie chcesz aby trafiła. Brzmi troszkę jak podstęp, ale cóż… „cel uświęca środki”.