Jeśli zauważasz, że konsumenci coraz częściej rezygnują z tradycyjnych form reklamy, a w przeglądarce internetowej instalują AdBlock, to warto zainteresować się tym zagadnieniem. Branded content to reklama produktu/ usługi, która jest połączona z rozrywką w taki sposób, że odbiorca sam chce po nią sięgnąć. Czym jest i jak go porównać do content marketingu?
W ciągu ostatnich lat wiele zmieniło się w branży marketingowej, a przede wszystkim nawyki konsumentów oraz wykorzystywane technologie. Obecnie o kształcie branży decyduje odbiorca, wybierając sobie kanały, z których chce korzystać i brac aktywny udział w komunikacji. Potencjał branded content można szczególnie wykorzystać w prężnie rozwijającej się branży technologicznej, ale o tym za chwilę.
Branded content: przykłady
Mimo że pojęcie nie jest znane, to ten rodzaj contentu powstał już w latach 30. XX wieku. Jako przykład podaje się markę Protect and Gamble, która promowała w radiu swoje wyroby, czyli mydła. Na bazie współpracy powstało coś w rodzaju show, w którym mydła odgrywały swoje role, opowiadając jakąś historię. Stąd wzięło się powiedzenie: “opera mydlana”. Innym przykładem branded content może być kampania w Internecie w 2001 roku “The Hire” z udziałem aktora Clive Ovena. Koncepcja opierała się na przedstawieniu ośmiu krótkometrażowych odcinków, a w każdym motywem przewodnim był samochód marki BMW. Każdy odcinek były reżyserowany przez największych i najbardziej docenianych twórców. Jak nietrudno się domyślić, popularność treści była ogromna, tak jak zyski marek.
Rodzaje branded content
- leveraged content (product placement) – najbardziej znana forma, czyli lokowanie produktu w materiale reklamowym,
- sponsored – treść przekazu sponsoruje firma, ale jej nazwa nie jest wymieniona w contencie,
- partnered – marka partneruje w realizacji przekazu, czyli pomaga w promocji i dystrybucji,
- orignated – marka bierze na siebie realizację wszystkich wytycznych związanych z contentem.
Branded content: jak ewoluuje?
Dociera do szerszej publiczności niż zwykła reklama, ale o jej kształcie coraz częściej decydują konsumenci. Dlatego product placement jest powoli wypierany przez pozostałe formy tego contentu. Już 40% odbiorców konsumuje treści na smartfonach i tabletach, używając ich jako tzw. “drugiego ekranu” (second screen) na co dzień. Marki technologiczne podsuwają zatem użytkownikom różnorodne rozwiązania, np. poprzez algorytmy czy też aplikacje wychwytujące upodobania klientów, są w stanie proponować odbiorcom dodatkowe treści. Np. po obejrzeniu danego filmu, użytkownik może otrzymać specjalne materiały, do których w zwykłych warunkach nie ma dostępu.
Branded content a content marketing
Ten pierwszy to w skrócie: “obrandowany content”, czyli treść, w której pojawia się nienachalna reklama i zachęcanie do kupna. Kluczem do tego działania jest oryginalny pomysł, który będzie potrafił zaangażować odbiorców, a przy okazji komunikować wartości marki. Content marketing ma za zadanie edukować, wzbudzać emocje i również dostarczać rozrywkę. W content marketingu nie musi być wymieniona nazwa marki, pokazuje się głównie styl życia. Można jednak powiedzieć, że branded content to “dziecko” content marketingu (mimo że jest rodzajem reklamy), a różnice pomiędzy nimi mogą się zacierać.
Element zaskoczenia
Inwestycję w branded content można potraktować jako szersze możliwości promocji produktu lub usługi. Branded content często wykorzystuje się na przykład przy produkcji aplikacji, która opowiada jakąś angażującą historię związaną z daną marką. Trzeba też dodać, że branded content to również wpisy na blogu firmowym, artykuły czy wideo, oparte na oryginalnym pomyśle promocyjnym i docierające do szerszego grona odbiorców (najlepiej nie wymieniać nazwy marki i podsycać element zaskoczenia).