Jaką wybrać nazwę domeny? Jaki dostawca usług spełni oczekiwania? Czym jeszcze kierować się przy wyborze domeny i w jaki sposób zadbać o jej bezpieczeństwo? Czy po zakupie domeny, stajesz się jej właścicielem? Te pytania często sobie zadajemy, wybierając firmowy adres internetowy lub bloga. W tym raporcie zmieściliśmy wszystkie wskazówki.
Domena to wizytówka w sieci. Pod tym adresem będzie widoczna strona www, blog, sklep internetowy lub portal, dlatego powinna dobrze się kojarzyć i przede wszystkim być bezpieczna. Co to wszystko znaczy?
Jak wybrać nazwę domeny?
Domena powinna być tak skonstruowana, żeby potencjalny Klient mógł ją szybko odnaleźć:
- Nazwa krótka, chwytliwa i kojarząca się z marką (do 63 znaków),
- Bez przedrostków i znaków specjalnych,
- W nazwie mogą być słowa kluczowe, dzięki czemu lepiej wpływie ona na pozycjonowanie w wynikach wyszukiwania (warto jednak pamiętać, że Google traktuje domenę jak brand, warto zatem dostosować wybrać przede wszystkim nazwę opisującą markę),
- Najczęściej wybierane końcówki domen to: narodowe (.pl) lub biznesowe i komercyjne (.com). Tu oczywiście końcówka zależy od profilu działalności (dla działań niekomercyjnych .org czy edukacyjnych .edu, a w przypadku biznesu typowo regionalnego: kepno.pl, itp.),
- Domena nowa lub używana. Można stworzyć własną nazwę lub odkupić już funkcjonującą. W takim wypadku warto sprawdzić historię domeny oraz fakt, czy prowadzą do niej linki i jaką ma ilość odwiedzin. Te parametry są ważne dla robotów Google`a,
- Dostępność domeny. Jeśli już masz nazwę strony internetowej, sprawdź, czy jest ona wolna w bazie WHOIS, która jest katalogiem informacji na temat zarejestrowanych domen z końcówką .pl. Dostępność domeny można sprawdzić też na stronach dostawców usług,
- Domeny nTLD – pod tą nazwą kryją się specyficzne końcówki domen, które będą przydatne w wyspecjalizowanej działalności biznesowej, np. WEDDING, PARTY, CATERING. Dzięki temu można od razu się wyróżnić wśród konkurencji.
Dostawca usług: na co zwrócić uwagę?
Dostawców usług jest tak dużo, jak grzybów po deszczu. Gdzie w takim razie zarejestrować domenę i czym się kierować?
- Jaka jest cena rejestracji domeny?
- Jaka jest cena domeny po przedłużeniu?
- Jakie są usługi dodatkowe?
- Czy oferta jest przejrzysta, bez haczyków?
- Czy rejestracja domen jest wygodna, a oferta wystarczająca?
- Czy dostawca oferuje zabezpieczenia domen i zgodność z RODO?
- Czy jest możliwy indywidualny kontakt z dostawcą usług?
- Czy dostawca ma doświadczenie w hostingu?
- Gdzie znajdują się serwery?
Bardzo często cena rejestracji domeny jest niska, ale przedłużenie usług kosztuje słono. Warto to wcześniej sprawdzić. Dostawcy często oferują usługi dodatkowe, np. ochronę domeny (.pl Registry Lock), certyfikat SSL (zielona kłódka), zabezpieczenia antyDDoS, pomoc techniczną czy też monitoring domen. Liczy się również indywidualne podejście oraz różna forma kontaktu: wiadomość mailowa, telefon i chat. Kluczową sprawą jest fakt, czy dostawca wywodzi się z branży IT, gdzie zlokalizowane są serwery (jeśli znajdują się w Polsce, operatora domen obowiązuje polskie prawo) oraz oczywiście zgodność wszelkich działań z wymogami prawnymi. Niektóre z tych zagadnień wyjaśnimy poniżej.
Rejestrator, Abonent, właściciel domeny – jak się nie pogubić?
Czy wiesz, że dostawca usług nie jest właścicielem domeny? Jeśli kupisz domenę, również nie jesteś jej właścicielem. Potocznie oczywiście można tak powiedzieć, ale prawnie wygląda to nieco inaczej. Domena nie jest rzeczą, dlatego nabywając ją, stajemy się Abonentami. Dostawca usług (operator domen) jest Rejestratorem, czyli pośrednikiem zawierającym umowę z NASK, czyli Naukową i Akademicką Siecią Komputerową. Ta instytucja zajmuje się faktyczną rejestracją domen oraz przyjmuje wszelkiego rodzaju skargi. Abonent domeny ma swoje prawa administracyjne związane z domeną:
· aktualizacja danych
· zmiana delegacji domeny
· zmiana abonenta domeny (ktoś inny może dysponować domeną)
· rezygnacja z domeny
· transfer obsługi domeny (inny operator domen)
· wniesienie opłaty za odnowienie domeny.
Rejestrator to jedynie partner, który dokonuje rejestracji domeny w imieniu Abonenta w danym rejestrze.
Jak ochronić domenę?
Operatorzy domen oferują dodatkowe usługi takie jak zabezpieczenia domen z uwagi na to, że sama rejestracja nie gwarantuje bezpieczeństwa. Domena może zostać przechwycona, a wtedy działalność zostaje zablokowana, dane utracone i cały biznes trzeba budować od początku.
Przechwycenie domeny (domain name hijacking) polega na nielegalnym dostępie do panelu administracyjnego i kontroli hackera nad wszelkimi funkcjami związanymi z domeną. Może tak się stać w wyniku działania z zewnątrz (cyberataku) czy też błędów w firmie:
- Zmianie Abonenta i jego danych,
- Zmianie kodu AuthInfo,
- Transferze do innego rejestratora,
- Dodaniu serwerów nazw do delegacji,
- Usunięciu serwerów nazw z delegacji,
- Dodaniu IP do serwera nazw w delegacji,
- Usunięciu IP przypisanego do serwera nazw w delegacji.
Ochrona domeny polega na:
- instalacji certyfikatu SSL, który chroni domenę oraz wszelkie dane wpisywane na stronie www, takie jak hasła, loginy, numery kont bankowych etc.
- Instalacji .pl Registry Lock, czyli wzmocnionej ochrony domeny przed przejęciem, szczególnie dla instytucji finansowych, korporacji, e-commerce, dużych przedsiębiorstw etc.
- Instalacji DNS Anycast, czyli protokołowi komunikacyjnemu, który chroni przed wyciekiem danych oraz skraca czas odpowiedzi serwera tak, aby strona ładowała się szybciej. DNS “tłumaczy” nazwy domen na adresy IP.
Certyfikat SSL wpływa nie tylko na bezpieczeństwo, ale również pozycjonowanie witryny w wyszukiwarkach (brak SSL można zauważyć poprzez komunikat: strona niebezpieczna). Usługa Registry Lock aktywuje się na wniosek Abonenta w panelu administracyjnym. Wszystkie wymienione technologie zabezpieczają stronę, a oprócz tego pomagają jej windować się w górę w Google.
Kupno domeny. Czego unikać i na co uważać?
Trzeba unikać bezpłatnego hostingu z uwagi na fakt, że najczęściej przy tego typu ofertach na Twojej stronie zamieszczone będą reklamy lub wykupienie usługi wiąże się z nieodpłatnym hostingiem i darmową domeną jedynie przez początkowy okres (np. jeden rok), a przedłużenie usługi kosztuje niebotyczną kwotę. Nie wiadomo też, gdzie znajdują się serwery dostawcy usług oraz jakie jest postępowanie firmy na wypadek awarii sieci. Czy wtedy będzie można w łatwy sposób dostać się do serwerowni?
Kolejna uwaga to wydanie kodu Authinfo. Do tej pory zdarza się, że operatorzy usług nie chca go wydać. Bez tego procederu nie można wykonać transferu usług. Takie działanie jest jednak niezgodne z prawem, Rejestrator ma obowiązek wydać kod. Jeśli nie chce tego zrobić, należy złożyć skargę do NASK.
Podsumowanie
Przy wyborze dostawcy usług warto kierować się nie tylko ceną, ale także dokładnie sprawdzić ofertę oraz Rejestratora. Jak długo działa na rynku, jaką ochronę domen proponuje w swojej ofercie, gdzie znajdują się serwery, jak wygląda wsparcie techniczne? Operator domen jest jedynie partnerem na linii Abonenta i NASK, obowiązują go pewne przepisy względem Abonenta. Jeśli zależy nam na bezpieczeństwie domeny, obowiązkowym punktem jest wykupienie certyfikatu SSL, a jeśli potrzebna jest wzmocniona ochrona, proponujemy technologię .pl Registry Lock oraz DNS Anycast. Przedstawiamy również kilka elementów, które warto wziąć pod uwagę przy wyborze nazwy domeny: prostota, chwytliwość, jednoznaczne powiązanie z prowadzoną działalnością. W nazwie mogą być słowa kluczowe, a jeśli prowadzisz wyspecjalizowaną działalność, np. catering, możesz od razu zamówić taką domenę (nTLD), która zapewni Ci niekwestionowaną przewagę na rynku.