Czy UX ma wpływ na konwersję_

E-commerce: czy UX ma wpływ na konwersję?

Dobry wizerunek marki i sprzedaż online zależą od wielu czynników: technicznych, strategicznych, marketingowych, a także od wyglądu i funkcjonalności sklepu. Przejrzystość, odpowiednie rozmieszczenie elementów sklepu czy nawigacja, to podstawowe czynniki, które prowadzą do sukcesu. Co to jest user experience i jaki ma wpływ na sprzedaż produktów? Czym jest technika 3 kroków?

Powstaje coraz więcej sklepów internetowych, w których można zaopatrzyć się w każdego rodzaju produkty: odzież, obuwie, perfumy, książki, artykuły elektroniczne, zabawki dla dzieci, żywność czy meble. Klienci zyskują większą świadomość i oczekują lepszej jakości. Jest o co powalczyć, bo według szacunków, wydatki na e-commerce w Polsce w 2019 sięgną 40 miliardów złotych.

Czym jest user experience?

Pojęcie dosłownie znaczy: „doświadczenie użytkownika”, pod którym kryje się cały pakiet wiedzy i technologii z różnych dziedzin: marketingu, grafiki, designu graficznego i przemysłowego, programowania i psychologii. Chodzi o takie zaprojektowanie sklepu internetowego, żeby użytkownik mógł z niego korzystać w sposób prosty, intuicyjny i przyjemny. Mówi się, że w dobrym sklepie stosuje się zasadę 3 kroków, czyli użytkownik wykonuje jedynie 3 działania od momentu wejścia na stronę do dokonania zakupu.

Jak poprawić UX sklepu online?

1.Poznaj swojego Klienta i jego język. Kluczowe jest zbadanie grupy docelowej, przygotowanie person (próba określenia Klientów wraz z ich cechami charakteru), zbadanie nawyków, sposobów spędzania wolnego czasu oraz języka, jakim posługują się poszczególne segmenty Klientów (różne rodzaje person).

2. Zbadaj, gdzie najlepiej umieścić przyciski CTA i zadbaj o bardzo czytelną nawigację. To podstawa: Klient wchodząc na stronę sklepu, musi od razu rozeznać się, gdzie jest wyszukiwarka, kategorie produktów, koszyk, powrót do zakupów etc. W tym momencie na topie jest duże menu z szerokim wyborem kategorii i filtrowania produktów. Warto jednak sprawdzić, jak to będzie działało w konkretnym sklepie na Twojej grupie docelowej.

3. Zwróć uwagę na kolory strony, podstron oraz grafiki. Można do tego użyć np. testów A/B. Ważne są oczywiście wielkość, krój, styl pisma. Kolory, zdjęcia i grafiki są bardzo istotne, również z psychologicznego punktu widzenia (np. inaczej kojarzy się kolor niebieski, pomarańczowy czy czerwony oraz ich sposób rozmieszczenia). Można zasugerować użycie kilku zastosowań danego produktu. Kreacje trzeba cały czas konfrontować z oczekiwaniami Klientów, bo to oni muszą czuć się dobrze w sklepie i chcieć do niego wracać. Warto dodawać zdjęcia w wersji 360 stopni, aby Klient obejrzał sobie produkt z każdej możliwej strony.

3. Obsługa Klienta na najwyższym poziomie. Na stronie sklepu powinna być możliwość skontaktowania się w każdy możliwy sposób. Zachęć do zarejestrowania się w sklepie, oferując np. zniżkę, rabat lub jakąś inna ciekawą promocję.

4. Zadbaj o wszelkie aspekty prawne: RODO, regulamin sklepu. Bezpieczeństwo i szyfrowanie danych są priorytetową sprawą. Według nowej ustawy, Klient może w każdej chwili wycofać swoją zgodę na przetwarzanie danych. Ma też prawo do bycia zapomnianym, dlatego w interesie przedsiębiorcy jest potraktowanie ustaleń prawnych z należytą wagą.

5. Daj poczucie miejsca bezpiecznego, wiarygodnego i oryginalnego. Dodaj emocje, dzięki którym Klient poczuje, że sklep jest miejscem właśnie dla niego. Opisz misję e-biznesu, opowiedz historię, jaka za nim stała. Jakim archetypem (odwołanie się do utrwalonych w kulturze wzorów i obrazów) jest Twój sklep? Historię możesz opowiedzieć również za pomocą charakterystycznych grafik.

UX a UI: różnice

UI, czyli user interface, polega na stworzeniu języka, dzięki któremu oprogramowanie odpowie na potrzeby użytkowników (użycie urządzeń wejścia i oprogramowania). Do zadań UI należą:

  1. Elementy wizualne: menu, galeria, rozkład tekstu, kolorystyka 
  2. Elementy fizyczne: klawiatury, panele sterowania oraz urządzenia peryferyjne

UX stara się usprawnić komunikację między programem a użytkownikiem poprzez identyfikację cech grupy docelowej i umiejętne dopasowanie produktu dla użytkowników (aby był on intuicyjny i przyjemny). UX designer jest kreatywny, ma duże poczucie estetyki, a UI designer jest multidyscyplinarny, analityczny i krytyczny (i empatyczny). UI to nie tylko grafika, ale też brand design i czasami obowiązki front-end dewelopera.

Dobry hosting i mocne serwery

Silnikiem działania sklepu jest hosting od sprawdzonego dostawcy, dzięki czemu strona www sklepu działa sprawnie, bez przestojów i awarii. Ważne jest zainstalowanie certyfikatu SSL, który stanowi poświadczenie szyfrowania danych i wiarygodności sprzedawcy. Zapewniamy hosting dla e-commerce zgodny z RODO, zapewniamy wsparcie techniczne, monitoring serwerów. Zapraszamy do KRU.PL: https://www.kru.pl/bizneshosting.php

Dołącz do dyskusji

Ostatnie wpisy z tej kategorii

  • E-commerce

    PrestaShop czy Magento – które wybrać oprogramowanie sklepu?

    W Polsce działa ponad 60 tys. sklepów internetowych. Imponujące tempo wzrostu może się jeszcze długo utrzymywać. Polacy przeznaczają coraz większe środki na zakupy online. Jeśli chcesz zacząć sprzedawać w sieci, poświęć czas na wybór odpowiedniego oprogramowania sklepu. To od niego zależą Twoje możliwości, koszty modyfikacji i nie tylko. Sprawdźmy, które z popularnych rozwiązań jest lepsze […]

  • E-commerce

    Jak zainstalować Google Tag Managera w WordPressie?

    Google umożliwia korzystanie z wielu darmowych narzędzi. Należą do nich m.in. statystyki w ramach Analytics czy też Search Console, gdzie znajdziesz dane związane ze stroną i jej widocznością w wynikach wyszukiwania. Mniej popularnym choć bardzo przydatnym rozwiązaniem jest Google Tag Manager. Sprawdź, dlaczego warto z niego skorzystać i jak go zainstalować w systemie WordPress? Co […]

  • E-commerce

    Optymalizacja SEO sklepu internetowego – na co zwrócić uwagę?

    Sklepy internetowe są obecnie bardzo ważną częścią marketingu, niektórzy przedsiębiorcy decydują się tylko i wyłącznie na prowadzenie sklepu online. Oprogramowania sklepów, które są bardzo popularne, zoptymalizowane są pod wymagania algorytmu Google. Do osiągnięcia oczekiwanego efektu, potrzebne są jedynie odpowiednie wtyczki. Sklep, którego widoczność ma stale rosnąć, wymaga jednak wdrożenia odpowiednich działań optymalizacyjnych. O jakie działania […]