Influencer marketing polega na wpływaniu na decyzje konsumentów poprzez osoby spoza mediów, tzw. liderów opinii. Zgodnie z badaniami zleconymi przez Google`a, 40% milenialsów ma poczucie, że influencerzy rozumieją ich lepiej niż rodzina.
Mimo że influencer marketing jest stosunkowo młodą dziedziną marketingu, cieszy się popularnością i zaufaniem odbiorców. W czasie pandemii wielu liderów opinii bierze udział w kampaniach społecznych, które notują ogromne zaangażowanie użytkowników.
Influencer marketing w praktyce: #zostanwdomu
Przykładem może być akcja społeczna #KoronaCizGłowyNieSpadnie, zainicjowana przez grupę LTTM (LifeTube, TalentMedia, Mellon Media), która w obliczu pandemii zaprosiła do współpracy czołowych influencerów, takich jak: Blowek, Ziemniak, Malwina Bakalarz, Rafał Gębura, Farell, Remigiusz Maciaszek, AdBuster. Do akcji przyłączyła się również piosenkarka Doda. Co ciekawe, do youtuberów zwróciła się Kancelaria Premiera RP, Ministerstwo Edukacji Narodowej i Ministerstwo Cyfryzacji. Celem kampanii było zachęcenie społeczeństwa do pozostania w domu i postępowania w zgodzie z zaleceniami rządowymi związanymi. W materiałach z premierem rozwiano również krążące fake newsy na temat koronawirusa. Widać, że rząd i polskie marki zdają sobie sprawę, że to influencer marketing to dobry sposób dotarcia do młodych ludzi w Polsce i doceniają potencjał twórców.
Liderzy opinii w czasach pandemii
W swoim materiale video Blowek rozmawiał z premierem na temat planowanych działań rządu w związku z pandemią (video z 15 marca). Według badań LTTM, w marcu 2020 nastąpił ogromny wzrost oglądalności na YouTube (wzrost wyświetleń i łączny czas oglądania), a liczba interakcji użytkowników zwiększyła się o 23,6%. Znacznie wzrosła liczba komentarzy z jednoczesnym zniknięciem hejterskich komentarzy. Jaki z tego wniosek? W warunkach ogromnego stresu i niepewności, użytkownicy mają tendencję do szukania bliskości i ciekawych treści, a nie do walki. Ten trudny czas jest odczuwalny niemal dla każdego, niezależnie od jego sytuacji zawodowej czy prywatnej.
Influencer marketing dla małych firm
No dobrze, ale co z firmami, których nie stać na takich influencerów jak Blowek? Na początku zawsze warto zadać sobie pytanie, dlaczego chcemy zająć się influencer marketingiem i w jaki sposób lider opinii pomoże osiągnąć nasz cel. Istnieje kilka grup influencerów:
- Mikroinfluencerzy – mają najmniejszy zasięg konta (1000 – 10 000 followersów), ale bardzo zaangażowaną grupę odbiorców,
- Makroinfluencerzy – tak określa się grupę influencerów między 10 000 – 100 000 obserwatorów,
- Megainfluencerzy – ich konta osiągają ponad milion obserwatorów.
Jednak liczby są jedynie wskazówką do rozwoju współpracy. W sytuacji, gdy na przykład firma ma uszczuplony budżet, warto wybrać kilku mikroinfluencerów zamiast jednego większego. Przed rozpoczęciem współpracy najlepiej założyć sobie wskaźniki KPI oraz ROI, aby później móc określić skuteczność działań. Jak pokazują statystyki, ponad 50% marketerów jest zadowolonych ze współpracy z influencerami.
Dlaczego influencer marketing działa?
Odbiorcy czują, że influencerzy mówią ich językiem, ponieważ:
- Często są w podobnym wieku,
- Mają zbliżone zainteresowania,
- Komunikacja influencerów jest odbierana jako bardziej autentyczna niż ta w przekazach medialnych,
- Stanowią inspirację, a nawet autorytet,
- Liderzy opinii są blisko, rozumieją emocje i doświadczenia followersów,
- Społeczności influencerów są bardzo zaangażowane, chętne do różnego rodzaju aktywności.
Marketing online i pandemia: co dalej?
Trudno przewidzieć, ile potrwa pandemia oraz jak dokładnie rozplanować koszty w firmie. W obecnej chwili wiele przedsiębiorstw tnie budżety marketingowe. Wiele oczywiście zależy od sytuacji danej firmy, ale w dłuższej perspektywie ograniczanie wydatków w tym dziale nie jest dobrą perspektywą. W przypadku budowania rozpoznawalności oraz więzi klientów z marką, influencer marketing będzie jednym z najskuteczniejszych oraz tańszych rozwiązań (w porównaniu do zakupu tradycyjnych mediów).