Remarketing to działania, które mają na celu zachęcenie do ponownych odwiedzin użytkownika, który już był na Twojej stronie internetowej. Powracający user jest niezwykle ważny, bo większość przychodów zazwyczaj pochodzi z transakcji generowanych przez niego. Jak działa remarketing w małej firmie i dlaczego warto się nim zająć?
Użytkownik, który powraca na stronę www, jest równie ważny, co powracający klient. Łatwiej jest docierać do tych, którzy już nas znają i wcześniej coś od nas kupili niż do zupełnie nowych osób.
Remarketing a proces zakupowy
Proces zakupowy składa się z kilku, a nawet kilkunastu odwiedzin poprzedzających konwersję. Dlaczego? Użytkownik nie podejmuje decyzji od razu, a dopiero wtedy, gdy uświadomią sobie, że zakup trafia w jakąś niezaspokojoną potrzebę. Zanim jednak dojdzie do realizacji, pojawia się szereg obiekcji. Użytkownik analizuje ofertę, porównuje z konkurencją i po jakimś czasie decyduje się na produkt. Remarketing pozwala rozwiewać wątpliwości.
Czym jest remarketing?
To reklama produktów, które użytkownik oglądał już wcześniej, dopasowanych do jego preferencji. Remarketing może mieć postać reklamy graficznej, tekstowej lub wizualnej. Oprócz tego może to być:
- Wysyłka spersonalizowanej wiadomości: indywidualnie dobrane produkty,
- Wysłanie wiadomości SMS z ofertą,
- Kontakt telefoniczny – bezpośredni kontakt handlowca z klientem i zapytanie o możliwość dokończenia transakcji (np. produkt znajduje się w koszyku, ale konsument go nie kupuje).
Cele remarketingu
Po pierwsze, to dobry sposób na przypomnienie się i utrzymywanie kontaktu z użytkownikami. Po drugie, pretekst do sprzedaży. Jeśli informacja o produkcie cały czas jest na wyciągnięcie ręki klienta, w jego głowie szybciej toczy się proces decyzyjny. Celem jest takie działanie, żeby konsument:
- Odwiedzał częściej stronę z własnej, niewymuszonej woli,
- Wysyłał maile z pytaniem o ofertę lub do niej dzwonił,
- Odwiedzał firmę,
- Wypełniał formularze na stronie www,
- Polubił fanpage i dodał go do obserwowanych,
- Obserwował firmę na Instagramie,
- Zapisał się na newsletter,
- Kupował produkty,
- Był lojalny wobec marki.
Remarketing w praktyce
Najczęściej remarketing wykorzystuje się w Google (Analytics oraz inne produkty Google`a) oraz w statystykach Facebooka (Piksel Facebooka). To jedno z tańszych rozwiązań, które faktycznie sprzyja nawiązaniu relacji z klientem.
O tym, gdzie wchodzi użytkownik i co czyta, dowiadujemy się z cookies, czyli plików śledzących. “Ciasteczka” podążają dokładnie za nim, chyba że użytkownik je wyłączy. Aby móc widzieć te dane, trzeba zainstalować Piksel Facebooka i założyć konto w Google Analytics. Te działania są bezpłatne i dają ogromne pole do tworzenia dokładnie stargetowanych reklam, nad którymi mamy kontrolę.
Remarketing: przykłady działań
Jedną z metod jest tworzenie list remarketingowych, czyli pożądanej listy użytkowników. Nie ma konieczności trafiania do wszystkich, warto wydzielić listę userów, którzy np. trafiają na stronę, dodają produkty do koszyka, ale nie realizują zakupu. Reklamy mogą wyświetlać się również na YouTube. Przykłady działań remarketingowych:
- W przypadku sklepu internetowego warto kierować reklamę do klientów, którzy nie dokończyli transakcji,
- W sytuacji strony usługowej – komunikat zaadresować do odbiorców, którzy nie wysłali zapytania poprzez formularz,
- Do wszystkich odwiedzających – informacja o nowych produktach w sklepie,
- Reklamy do aktualnych klientów w celu informowania o bieżących promocjach,
- Reklama do nowej listy użytkowników, aby poinformować ich o rabacie dla nowych klientów.
Remarketing w małej firmie
W trudniejszych czasach szczególnie sprawdzą się sprecyzowane działania reklamowe, które pozwolą nawiązać relację z klientami, podtrzymać ich zaangażowanie. Nie musi to oznaczać natychmiastowej sprzedaży. Jednak zdecydowanie łatwiej jest przekonać takiego klienta do zakupu, a dodatkowo oszczędzamy na jednostkowym koszcie pozyskania kontrahenta.