Według badań Gemiusa w 2019 roku aż 62% konsumentów robiło zakupy online. Trend jest rosnący, ale trzeba pamiętać, że preferencje Klientów zmieniają się dość intensywnie. Warto je przeanalizować i zaplanować rozwiązania, które można zastosować na dynamicznym rynku e-commerce.
Zakupy w sklepie internetowym są bardzo komfortowe, elastyczne i dają dużo więcej możliwości niż stacjonarne. Miłośnicy e-commerce wymieniają argumenty:
- Szansa kupowania w każdym momencie,
- Brak konieczności jechania do sklepu,
- Nieograniczony czas wyboru produktu.
Jak wyglądał rynek e-commerce w 2019 roku?
Polski rynek zakupów online zwiększył się o 6% w stosunku do roku poprzedniego. W 2019 roku można było zaobserwować stały rozwój e-commerce, również o klientów starszych (50+). Według raportu Gemiusa, w minionym roku było ich 26%, czyli ¼ wszystkich konsumentów online. To jeden z głównych trendów e-commerce 2019.
Poza tym polscy konsumenci na ogół ufają w bezpieczeństwo transakcji.
Co najczęściej kupowano online w 2019?
- odzież,
- dodatki,
- akcesoria,
- obuwie,
- multimedia (książki, płyty, filmy)
- oraz kosmetyki/perfumy.
Jakie są nawyki polskich klientów e-commerce?
Polacy przeważnie robią zakupy na polskich stronach internetowych (6 na 10 kupujących), ale aż 26% dokonuje zakupów na stronach zagranicznych. Obydwie grupy to głównie osoby z dochodem w gospodarstwie domowym powyżej 5000 zł oraz mieszkańcy największych miast. Dla użytkowników ważne są:
- Atrakcyjna cena.
- Pozytywne doświadczenia w kontakcie ze sklepem (user experience).
- Sposób dostawy. Najlepiej, aby było to dostarczenie zakupów kurierem bezpośrednio do domu lub pracy. Kupujący często korzystają też z paczkomatów.
- Niskie koszty przesyłki. Często wybieraną opcją jest również możliwość darmowego odesłania produktu kurierem (door-to-door), ta opcja powtarza się w każdej grupie badanych, niezależnie od statusu.
- Szybkie płatności. Najchętniej wybierane są szybkie przelewy, serwis PayU, a w grupie 18-24 lat: BLIK i kody QR.
- Opinie, które stanowią podstawę wyboru danego sklepu. Klienci lubią też wiedzieć, co o danej marce sądzą ich ulubieni influencerzy.
- Problemy, jakie zgłaszają Klienci, dotyczą zbyt długiego oczekiwania na dostawę, wysokich kosztów przesyłki i nachalnych reklam innych produktów.
Trendy w e-commerce na 2020
Rynek e-commerce zmienia się na tyle szybko, że niektóre rzeczy mogą tracić na aktualności, ale wiodącym procesem jest utrata cierpliwości konsumentów. Odbiorcom coraz trudniej utrzymać koncentrację, dlatego zakupy w sieci powinny podążać w kierunku:
- Skracania drogi użytkownika, szczególnie terminu i kosztów dostawy, najchętniej kurierem lub punktach odbioru, które są czynne do późnych godzin,
- Uproszczenia przekazu tekstowego oraz zakupów mobile. W momencie, gdy uwaga użytkownika maleje, można zastosować więcej różnorodnych przycisków. Koniecznie trzeba umożliwić wygodne zakupy na urządzeniach mobilnych, ponieważ e-commerce zmierza w stronę m-commerce,
- Jeszcze lepszych doświadczeń i personalizacji produktów, przekazu bardzo dobrze dostosowanego do danej grupy Klientów,
- Wartości – rosnącym trendem jest zdrowa żywność, ekologia: zdrowe jedzenie, ruch, zamiana plastikowych opakowań na przyjazne środowisku, kosmetyki cruelty free, wiedza, skąd pochodzi dany produkt oraz jaki ma skład. Obecnie konsumenci stają się coraz bardziej świadomi i zanim coś kupią, dokładnie poszukają informacji o danej marce i jej wartościach,
- Social shopping – Klienci coraz więcej czasu spędzają w mediach społecznościowych (nawet 80% całego czasu spędzanego w sieci). Warto zatem prowadzić sklep np. na Facebooku.
- Modelu abonamentowego – już około 90% Polaków korzysta z modeli subskrypcyjnych. Jesteśmy do tego przyzwyczajeni, oglądając filmy i seriale (Netflix, HBO GO), słuchając muzyki (Spotify), słuchając audiobooków (np. Storytel, Audioteka). Dzięki temu Klient przyzwyczaja się do marki i nabiera do niej zaufania, a także tworzy nawyk.
- Obserwacji zachowań Klientów i umiejętnej reakcji.
Klienci chcieliby w najbliższej przyszłości zamawiać online:
- podróże,
- sprzęt komputerowy,
- meble i wystrój wnętrz,
- odzież sportową oraz multimedia.
Hosting w Kru.pl
W ofercie Biznes Hosting mamy 3 rodzaje hostingu w zależności od zapotrzebowania na przestrzeń dyskową, autoinstalator aplikacji Magento, Presta Shop, dzięki którym w łatwy sposób można zacząć sprzedawać w swoim e-sklepie. Marka Kru mimo swojej świeżości na rynku, została uznana w rankingu PC World za najlepszą pod względem jakości oferty. Najtańsze domeny w kraju, wsparcie techniczne przed i po sprzedaży, wytrzymałe dyski SSD, a przede wszystkim bezpieczny hosting bez kruczków, przemawiają za przeniesieniem usług do Kru. Zachęcamy do skorzystania z usług: https://www.kru.pl/wordpress.php
Źródła:
Raport Gemius z 2019 roku