E-commerce w 2019_ podsumowanie i prognozy na 2020

E-commerce w 2019: podsumowanie i prognozy na 2020

Według badań Gemiusa w 2019 roku aż 62% konsumentów robiło zakupy online. Trend jest rosnący, ale trzeba pamiętać, że preferencje Klientów zmieniają się dość intensywnie. Warto je przeanalizować i zaplanować rozwiązania, które można zastosować na dynamicznym rynku e-commerce 

Zakupy w sklepie internetowym są bardzo komfortowe, elastyczne i dają dużo więcej możliwości niż stacjonarne. Miłośnicy e-commerce wymieniają argumenty: 

  • Szansa kupowania w każdym momencie, 
  • Brak konieczności jechania do sklepu, 
  • Nieograniczony czas wyboru produktu. 

Jak wyglądał rynek e-commerce w 2019 roku? 

Polski rynek zakupów online zwiększył się o 6% w stosunku do roku poprzedniego. W 2019 roku można było zaobserwować stały rozwój e-commerce, również o klientów starszych (50+). Według raportu Gemiusa, w minionym roku było ich 26%, czyli ¼ wszystkich konsumentów online. To jeden z głównych trendów e-commerce 2019.  

Poza tym polscy konsumenci na ogół ufają w bezpieczeństwo transakcji. 

Co najczęściej kupowano online w 2019? 

  • odzież,  
  • dodatki,  
  • akcesoria,  
  • obuwie,  
  • multimedia (książki, płyty, filmy) 
  • oraz kosmetyki/perfumy. 

Jakie są nawyki polskich klientów e-commerce

Polacy przeważnie robią zakupy na polskich stronach internetowych (6 na 10 kupujących), ale aż 26% dokonuje zakupów na stronach zagranicznych. Obydwie grupy to głównie osoby z dochodem w gospodarstwie domowym powyżej 5000 zł oraz mieszkańcy największych miast. Dla użytkowników ważne są: 

  1. Atrakcyjna cena. 
  2. Pozytywne doświadczenia w kontakcie ze sklepem (user experience). 
  3. Sposób dostawy. Najlepiej, aby było to dostarczenie zakupów kurierem bezpośrednio do domu lub pracy. Kupujący często korzystają też z paczkomatów. 
  4. Niskie koszty przesyłki. Często wybieraną opcją jest również możliwość darmowego odesłania produktu kurierem (door-to-door), ta opcja powtarza się w każdej grupie badanych, niezależnie od statusu. 
  5. Szybkie płatności. Najchętniej wybierane są szybkie przelewy, serwis PayU, a w grupie 18-24 lat: BLIK i kody QR. 
  6. Opinie, które stanowią podstawę wyboru danego sklepu. Klienci lubią też wiedzieć, co o danej marce sądzą ich ulubieni influencerzy
  7. Problemy, jakie zgłaszają Klienci, dotyczą zbyt długiego oczekiwania na dostawę, wysokich kosztów przesyłki i nachalnych reklam innych produktów.  

Trendy w e-commerce na 2020 

Rynek e-commerce zmienia się na tyle szybko, że niektóre rzeczy mogą tracić na aktualności, ale wiodącym procesem jest utrata cierpliwości konsumentów. Odbiorcom coraz trudniej utrzymać koncentrację, dlatego zakupy w sieci powinny podążać w kierunku: 

  • Skracania drogi użytkownika, szczególnie terminu i kosztów dostawy, najchętniej kurierem lub punktach odbioru, które są czynne do późnych godzin, 
  • Uproszczenia przekazu tekstowego oraz zakupów mobile. W momencie, gdy uwaga użytkownika maleje, można zastosować więcej różnorodnych przycisków. Koniecznie trzeba umożliwić wygodne zakupy na urządzeniach mobilnych, ponieważ e-commerce zmierza w stronę m-commerce, 
  • Jeszcze lepszych doświadczeń i personalizacji produktów, przekazu bardzo dobrze dostosowanego do danej grupy Klientów, 
  • Wartości – rosnącym trendem jest zdrowa żywność, ekologia: zdrowe jedzenie, ruch, zamiana plastikowych opakowań na przyjazne środowisku, kosmetyki cruelty free, wiedza, skąd pochodzi dany produkt oraz jaki ma skład. Obecnie konsumenci stają się coraz bardziej świadomi i zanim coś kupią, dokładnie poszukają informacji o danej marce i jej wartościach, 
  • Social shopping – Klienci coraz więcej czasu spędzają w mediach społecznościowych (nawet 80% całego czasu spędzanego w sieci). Warto zatem prowadzić sklep np. na Facebooku. 
  • Modelu abonamentowego – już około 90% Polaków korzysta z modeli subskrypcyjnych. Jesteśmy do tego przyzwyczajeni, oglądając filmy i seriale (Netflix, HBO GO), słuchając muzyki (Spotify), słuchając audiobooków (np. Storytel, Audioteka). Dzięki temu Klient przyzwyczaja się do marki i nabiera do niej zaufania, a także tworzy nawyk. 
  • Obserwacji zachowań Klientów i umiejętnej reakcji.  

Klienci chcieliby w najbliższej przyszłości zamawiać online: 

  • podróże,  
  • sprzęt komputerowy,  
  • meble i wystrój wnętrz,  
  • odzież sportową oraz multimedia. 

Hosting w Kru.pl 

W ofercie Biznes Hosting mamy 3 rodzaje hostingu w zależności od zapotrzebowania na przestrzeń dyskową, autoinstalator aplikacji Magento, Presta Shop, dzięki którym w łatwy sposób można zacząć sprzedawać w swoim e-sklepie. Marka Kru mimo swojej świeżości na rynku, została uznana w rankingu PC World za najlepszą pod względem jakości oferty. Najtańsze domeny w kraju, wsparcie techniczne przed i po sprzedaży, wytrzymałe dyski SSD, a przede wszystkim bezpieczny hosting bez kruczków, przemawiają za przeniesieniem usług do Kru. Zachęcamy do skorzystania z usług: https://www.kru.pl/wordpress.php 

Źródła: 

Raport Gemius z 2019 roku 

Dołącz do dyskusji

Ostatnie wpisy z tej kategorii

  • E-commerce

    Jak zainstalować Google Tag Managera w WordPressie?

    Google umożliwia korzystanie z wielu darmowych narzędzi. Należą do nich m.in. statystyki w ramach Analytics czy też Search Console, gdzie znajdziesz dane związane ze stroną i jej widocznością w wynikach wyszukiwania. Mniej popularnym choć bardzo przydatnym rozwiązaniem jest Google Tag Manager. Sprawdź, dlaczego warto z niego skorzystać i jak go zainstalować w systemie WordPress? Co […]

  • E-commerce

    Optymalizacja SEO sklepu internetowego – na co zwrócić uwagę?

    Sklepy internetowe są obecnie bardzo ważną częścią marketingu, niektórzy przedsiębiorcy decydują się tylko i wyłącznie na prowadzenie sklepu online. Oprogramowania sklepów, które są bardzo popularne, zoptymalizowane są pod wymagania algorytmu Google. Do osiągnięcia oczekiwanego efektu, potrzebne są jedynie odpowiednie wtyczki. Sklep, którego widoczność ma stale rosnąć, wymaga jednak wdrożenia odpowiednich działań optymalizacyjnych. O jakie działania […]

  • E-commerce

    Total Cost of Ownership (TCO) usług hostingowych

    Oszacowanie wszystkich kosztów związanych z hostingiem,  jest bardzo ważnym krokiem, jeśli podejmie się decyzję o wprowadzeniu go do firmy. Często firmy, które rozpoczynają swoją działalność w sieci błędnie zakładają, że firmy hostingowe nie różnią się od siebie niczym prócz ceny. Bardzo często jednak oszczędności na starcie  powodują w późniejszym czasie lawinę wydatków na specjalistów z […]