Google umożliwia korzystanie z wielu darmowych narzędzi. Należą do nich m.in. statystyki w ramach Analytics czy też Search Console, gdzie znajdziesz dane związane ze stroną i jej widocznością w wynikach wyszukiwania. Mniej popularnym choć bardzo przydatnym rozwiązaniem jest Google Tag Manager. Sprawdź, dlaczego warto z niego skorzystać i jak go zainstalować w systemie WordPress?
Co to jest Google Tag Manager?
Jeśli prowadzisz stronę WWW, to w ramach weryfikacji potwierdzającej, że witryna należy do Ciebie, musisz dodawać na niej kody różnych usług lub używać innych metod tej weryfikacji. Dotyczy to m.in. Google Analytics, Piksela Facebooka, Google Search Console i nie tylko. To powoduje, że za każdym razem musisz umieszczać na stronie inny kod. Google Tag Manager to darmowe narzędzie, dzięki któremu zrobisz to tylko raz. Umieszczasz kod wygenerowany przez GTM na danej stronie, a następnie inne skrypty będziesz już dołączać przez panel zarządzania tego narzędzia. W ten sposób będziesz dodawać tagi. To najpopularniejsze zastosowanie, ale tych jest zdecydowanie więcej. Dzięki Google Tag Managerowi uzyskujesz takie korzyści jak:
- Łatwiej zarządzasz kodami na stronie – bez ich poszukiwania w witrynie.
- Bez utrudnień zmieniasz i testujesz rozwiązania.
- Szybko możesz wrócić do wcześniejszych wersji strony, z umieszczonymi innymi kodami.
- Możesz skorzystać z wielu tagów, które łatwo zaimplementujesz na stronie za pomocą szablonów. Poza tym możesz też wdrożyć tagi niestandardowe. Do wyboru masz ponad 50 szablonów. Żeby je dodać, nie potrzebujesz pomocy programisty.
- Dzięki wyzwalaczom możesz śledzić czas przebywania na stronie, a także poziom przewijania witryny, czyli to, jak daleko dociera użytkownik.
Jeśli zakładasz stronę WWW, najpierw dodaj kod GTM, a następnie działaj już za pomocą tagów, aby implementować poszczególne usługi.
3 główne elementy w Google Tag Manager
Zaliczamy do nich:
- Tagi – odpowiadają za instalację określonych narzędzi na stronie. To za ich pomocą możesz umieścić w witrynie kody śledzące różnych usług, m.in. Google Analytics czy Piksela Facebooka.
- Zdarzenia – odpowiadają za moment, w którym ma być wywołany dany tag.
- Zmienne – mogą być wykorzystywane w tagach lub zdarzeniach.
Korzystasz ze strony opartej na systemie WordPress? Sprawdź, jak możesz zaimplementować GTM na stronie.
Google Tag Manager w WordPress – jak zainstalować?
Zaloguj się na konto Google lub załóż nowe. GTM znajduje się pod adresem: https://tagmanager.google.com/. W pierwszym kroku musisz założyć kontener. To element nadrzędny nad tagami. W kontenerze znajdują się kody marketingowe, czyli właśnie tagi. Struktura konta wygląda tak, jak na poniższym screenie:
Źródło: https://aukera.co.uk/blog/google-tag-manager-structure/
Zatem przejdź do założenia kontenera. Kliknij opcję Utwórz konto, która powinna być widoczna po prawej stronie po zalogowaniu do GTM.
Następnie wyświetli Ci się taki formularz, jak poniżej. Nazwa konto może być taka sama jak adres strony, ale nie musi. Wybierz kraj. W nazwie kontenera też podaj adres strony, a niżej kliknij Witryna internetowa – zakładam, że chcesz zainstalować GTM w WordPressie.
Następnie kliknij Utwórz, a wtedy wyświetli się kod, który należy dodać na stronę.
Kodu nie musisz od razu kopiować. Jest cały czas dostępny na Twoim koncie. Wystarczy, że przejdziesz do ustawień danego kontenera i wybierzesz opcję Zainstaluj Menedżera tagów Google.
Jak zainstalować Google Tag Managera w systemie WordPress? Oto dwie metody.
Instalacja za pomocą wtyczki do systemu WordPress
To rozwiązanie dla osób, które mają obawy przed samodzielnym umieszczaniem odpowiednich kodów w plikach. Do Twojej dyspozycji jest sporo pluginów, które umożliwiają łatwe zainstalowanie GTM. Wybieram dobrze oceniany GTM4WP z liczbą ponad 600 tys. aktywnych instalacji.
Po włączeniu wtyczki, wybierz Ustawienia, a następnie Google Tag Manager.
Masz jedno pole do uzupełnienia – Google Tag Manager ID. Wróć do panelu GTM i skopiuj identyfikator kontenera. To właśnie wspomniane Google Tag Manager ID. Dodaj go w pluginie i kliknij Zapisz zmiany. Gotowe. Zwróć uwagę, czy na pewno opcja Container code jest ustawiona na On. Jeśli jest inaczej – zmień to.
Ręczne umieszczenie kodu w plikach motywu
Drugie rozwiązanie wiąże się z większym ryzykiem popełnienia błędów, ale jest bardziej polecane. Ogólnie zasada jest taka, że im mniej wtyczek w systemie WP, tym lepiej. Przejdź do Edytora plików motywu.
Po prawej stronie wyświetli się lista plików motywu – znajdź header.php. Wróć do kodów, które masz umieścić. Pierwszy z nich musi znaleźć się na początku sekcji <head>, mianowicie:
Natomiast drugi od razu za tagiem <body>:
Zapisz zmiany i gotowe!
Jak sprawdzić, czy GTM działa poprawnie?
Teraz czas zweryfikować, czy instalacja została dobrze przeprowadzona. Żeby to zrobić, musisz najpierw dodać tag. Przejdź zatem do danego kontenera i kliknij Nowy tag.
Wybieram pierwszą pozycję, mianowicie Google Analytics: konfiguracja GA4. W tym przypadku również wystarczy, że podasz identyfikator usługi. Po dodaniu tagu kliknij Prześlij, a następnie Podgląd.
Wyświetli się następujący widok. Teraz kliknij Connect.
Jeśli wszystko jest w porządku, zobaczysz poniższy komunikat:
To oznacza, że możesz zacząć korzystać z dobrodziejstw GTM.