W Polsce działa ponad 60 tys. sklepów internetowych. Imponujące tempo wzrostu może się jeszcze długo utrzymywać. Polacy przeznaczają coraz większe środki na zakupy online. Jeśli chcesz zacząć sprzedawać w sieci, poświęć czas na wybór odpowiedniego oprogramowania sklepu. To od niego zależą Twoje możliwości, koszty modyfikacji i nie tylko. Sprawdźmy, które z popularnych rozwiązań jest lepsze – PrestaShop czy Magento?
Jakie oprogramowanie sklepów wybierają Polacy?
Według trends.builtwith.com zdecydowanym liderem z wynikiem 22% jest WooCommerce, czyli plugin do systemu WordPress. Kolejną pozycję zajmuje PrestaShop z rezultatem 17%. Popularność Magento jest natomiast znikoma – 1,6%. Globalnie ten system może pochwalić się jednak trzecim wynikiem – 10,3%. Przed nim są tylko Shopify i WooCommerce. Przyjrzymy się jednak skryptom, którym poświęciliśmy artykuł. Który z nich jest lepszy?
Źródło: https://trends.builtwith.com/shop/country/Poland
Magento – najważniejsze fakty z historii
Uruchomienie Magento jako platformy e-commerce nastąpiło w 2007 roku. Twórcami rozwiązania są Roy Rubin i Yoav Kutner. Oprogramowanie szybko zaczęło szybko zyskiwać zainteresowanie dzięki elastyczności, skalowalności i rozbudowanemu zestawowi funkcji. Co ciekawe, według Roya kampania AdWords (obecnie Ads), a konkretnie kliknięcie za 50 centów zapewniło im największego klienta. To jemu przypisuje finansowanie i ostateczny sukces Magento. W wywiadzie dla Magenticians z 2016 r. Yoav powiedział, że zamierzali zbudować ten system wyłącznie dla swoich klientów i projektów. Jednak ostatecznie zdecydowali się zaoferować go jako oprogramowanie open-source, co początkowo było trudne do spieniężenia, ale opłaciło się na dłuższą metę. W całej historii Magento firma zmieniała właściciela kilka razy:
- Varien posiadał 100% udziałów do momentu otrzymania pierwszego finansowania.
- W marcu 2010 roku eBay nabył 49 procent udziałów za 90 milionów dolarów. Rok później firma z listy Fortune 500 zapłaciła kolejne 90 milionów za wykupienie Magento.
- 3 listopada 2015 r. Magento stało się własnością firmy Permira. Nowy właściciel ostatecznie sprzedał system firmie Adobe w 2018 roku za 1,68 miliarda dolarów.
- W 2021 r. firma Adobe ujednoliciła swoje rozwiązania handlowe oparte na doświadczeniu z zaawansowanymi możliwościami Magento Commerce.
Magento – dla kogo?
Nie jest to rozwiązanie dla tych, którzy są nowicjuszami w handlu elektronicznym. Magento to bardzo rozbudowany system, który oferuje wiele funkcji. Przedsiębiorcy, rozważający założenie małego sklepu, mogą uznać go za przytłaczający i wybrać prostszy system, który oferuje mniej funkcji. Pokrycie kosztów rozwoju i utrzymania Magento wymaga sporego budżetu. Oprogramowanie jest polecane w szczególności średnim i dużym sklepom, ale też wymaga specjalisty, który będzie czuwać nad odpowiednią konfiguracją poszczególnych modułów i wtyczek.
Magento – wady i zalety
Do plusów tego oprogramowania można zaliczyć:
- Skalowalność – dzięki swojej architekturze i modułowości możesz rozwijać i dostosowywać Magento zgodnie ze swoimi potrzebami. Nie ma tutaj czegoś takiego jak „nie da się”.
- Open source – oprogramowanie dostępne jest bezpłatnie i rozwijane przez ogromną społeczność.
- Bezpieczeństwo – odnajdywane luki są natychmiast likwidowane.
- Elastyczność – Magento2, dzięki tysiącom dostępnych modułów, możesz szybko dostosować do swoich potrzeb.
- Multi-store – system pozwala na zarządzanie wieloma sklepami internetowymi z jednego pulpitu.
- SEO – platforma jest zoptymalizowana pod wyszukiwarki internetowe.
- Intuicyjny panel – przejrzysty, do zarządzania sklepem.
- Wsparcie dla handlu międzynarodowego – obsługa wielu walut, języków, stawek podatkowych i regionów wysyłki.
- Integracje – Adobe Commerce lub Magento można zintegrować z innymi produktami Adobe, takimi jak Adobe Experience Manager i Adobe Analytics.
Natomiast do wad Magento należą:
- Wymagania serwerowe – potrzebujesz wydajnego hostingu. To jednak nie musi oznaczać bardzo wysokiego wydatku. Weź pod uwagę nasz Hosting Biznes 2.0. Jeśli okaże się, że to zbyt mało, wybierz serwer VPS.
- Potrzebny zespół specjalistów – wdrażanie rozwiązań i modyfikacji wymaga doświadczonego programisty.
- Koszty – budowa i utrzymanie sklepu Magento generują wydatki związane z rozwojem, rozszerzeniami, integracjami i bieżącą konserwacją.
PrestaShop – najważniejsze fakty z historii
PrestaShop SA jest dziełem dwóch pasjonatów sieci – Igora Schlumbergera i Bruno Lévêque. Oprogramowanie zapewnia kompletną platformę z najlepszymi narzędziami do codziennego zarządzania handlem elektronicznym w modelu open source. Narzędzie jest wciąż wzbogacane o nowe funkcje i możliwości. Według danych twórców z PrestaShop korzysta ponad 300 000 sprzedawców na całym świecie. Rozwiązanie było wielokrotnie nagradzane:
- Uzyskało nagrodę People’s choice CMS Award 2014 dla najlepszego rozwiązania eCommerce dla małych i średnich przedsiębiorstw.
- W 2013 r. zdobyło nagrodę Bosco Award w kategorii CMS i zostało wybrane jako pierwsze rozwiązanie open source dla biznesu online w konkursie EcommerceBytes Sellers Choice Awards.
- Pod koniec 2011 roku zdobyło nagrodę Open-Source Award dla „najlepszej aplikacji biznesowej” (Packt Publishing).
- W 2010 roku zostało uznane za „najlepsze rozwiązanie e-commerce Open-Source”.
- W grudniu 2009 roku, Ecommerce-guide.com umieścił PrestaShop na 7. miejscu na świecie w kategorii oprogramowania Open Source dla e-commerce.
To tylko wybrane z nagród, jakie uzyskało to oprogramowanie.
PrestaShop – dla kogo?
To rozwiązanie dla prawie każdego sklepu, ale raczej przy liczbie produktów do kilku tysięcy. Sprawdzi się w przypadku sklepów z różnymi wariantami kolorów i cen dla poszczególnych artykułów. Po rozwiązanie to sięgają zarówno małe, jak i duże e-commercy. Jeśli jednak chodzi o towary, które wymagają dużej personalizacji, PrestaShop może sobie z tym średnio radzić. Tak jak w każdym systemie można zlecić realizację indywidualnych rozwiązań, ale to wygenerować może wysokie koszty.
PrestaShop – wady i zalety
Do plusów tego rozwiązania możemy zaliczyć:
- Regularnie wydawane zaktualizowane wersje oferujące nowe funkcje, ulepszenia i poprawki, a także aktualizacje zabezpieczeń.
- Możesz korzystać z oprogramowania całkowicie bezpłatnie.
- To oprogramowanie open-source – masz pełny dostęp do plików sklepu i możesz go dowolnie dostosowywać.
- Oferowanie produktów z wariantami (kolor, rozmiar, niestandardowe).
- Wybór motywów – tysiące darmowych, responsywnych szablonów.
- Uniwersalność – sprawdzi się w przypadku 90% sklepów.
- Wybór modułów – dostępne są tysiące rozwiązań.
- Globalna platforma – działa w 65 językach. Obsługuje wiele walut, podatków i operatorów wysyłkowych.
- Pomoc programistów w atrakcyjnej cenie – nie będziesz mieć problemów ze znalezieniem specjalistów.
- Zarządzanie wieloma sklepami – w ramach jednego panelu administratora.
Do wad PrestaShop można zaliczyć:
- Początkowa konfiguracja nie jest łatwa – w przypadku niektórych działań możesz potrzebować pomocy technicznej.
- Ograniczona dostępność darmowych modułów – większość jest płatna.
- Wiele preinstalowanych modułów spowalnia działanie sklepu.
- Konflikt modułów – wtyczki często kolidują ze sobą.
PrestaShop czy Magento – co wybrać?
Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Magento jest bogatsze, jeśli chodzi o funkcje, ale wymaga wsparcia specjalisty. Jeśli prowadzisz duży sklep z wysokim budżetem, będzie dla Ciebie trafionym rozwiązaniem. PrestaShop jest wybierana przez początkujących – tania, prosta i uniwersalna. Jeśli masz wątpliwości, najlepiej przetestuj oba rozwiązania albo poproś o opinię eksperta.