PrestaShop czy Magento – które wybrać oprogramowanie sklepu?

W Polsce działa ponad 60 tys. sklepów internetowych. Imponujące tempo wzrostu może się jeszcze długo utrzymywać. Polacy przeznaczają coraz większe środki na zakupy online. Jeśli chcesz zacząć sprzedawać w sieci, poświęć czas na wybór odpowiedniego oprogramowania sklepu. To od niego zależą Twoje możliwości, koszty modyfikacji i nie tylko. Sprawdźmy, które z popularnych rozwiązań jest lepsze – PrestaShop czy Magento?

Jakie oprogramowanie sklepów wybierają Polacy?

Według trends.builtwith.com zdecydowanym liderem z wynikiem 22% jest WooCommerce, czyli plugin do systemu WordPress. Kolejną pozycję zajmuje PrestaShop z rezultatem 17%. Popularność Magento jest natomiast znikoma – 1,6%. Globalnie ten system może pochwalić się jednak trzecim wynikiem – 10,3%. Przed nim są tylko Shopify i WooCommerce. Przyjrzymy się jednak skryptom, którym poświęciliśmy artykuł. Który z nich jest lepszy?

Źródło: https://trends.builtwith.com/shop/country/Poland

Magento – najważniejsze fakty z historii

Uruchomienie Magento jako platformy e-commerce nastąpiło w 2007 roku. Twórcami rozwiązania są Roy Rubin i Yoav Kutner. Oprogramowanie szybko zaczęło szybko zyskiwać zainteresowanie dzięki elastyczności, skalowalności i rozbudowanemu zestawowi funkcji. Co ciekawe, według Roya kampania AdWords (obecnie Ads), a konkretnie kliknięcie za 50 centów zapewniło im największego klienta. To jemu przypisuje finansowanie i ostateczny sukces Magento. W wywiadzie dla Magenticians z 2016 r. Yoav powiedział, że zamierzali zbudować ten system wyłącznie dla swoich klientów i projektów. Jednak ostatecznie zdecydowali się zaoferować go jako oprogramowanie open-source, co początkowo było trudne do spieniężenia, ale opłaciło się na dłuższą metę. W całej historii Magento firma zmieniała właściciela kilka razy:

  • Varien posiadał 100% udziałów do momentu otrzymania pierwszego finansowania.
  • W marcu 2010 roku eBay nabył 49 procent udziałów za 90 milionów dolarów. Rok później firma z listy Fortune 500 zapłaciła kolejne 90 milionów za wykupienie Magento.
  • 3 listopada 2015 r. Magento stało się własnością firmy Permira. Nowy właściciel ostatecznie sprzedał system firmie Adobe w 2018 roku za 1,68 miliarda dolarów.
  • W 2021 r. firma Adobe ujednoliciła swoje rozwiązania handlowe oparte na doświadczeniu z zaawansowanymi możliwościami Magento Commerce.

Magento – dla kogo?

Nie jest to rozwiązanie dla tych, którzy są nowicjuszami w handlu elektronicznym. Magento to bardzo rozbudowany system, który oferuje wiele funkcji. Przedsiębiorcy, rozważający założenie małego sklepu, mogą uznać go za przytłaczający i wybrać prostszy system, który oferuje mniej funkcji. Pokrycie kosztów rozwoju i utrzymania Magento wymaga sporego budżetu. Oprogramowanie jest polecane w szczególności średnim i dużym sklepom, ale też wymaga specjalisty, który będzie czuwać nad odpowiednią konfiguracją poszczególnych modułów i wtyczek.

Magento – wady i zalety

Do plusów tego oprogramowania można zaliczyć:

  • Skalowalność – dzięki swojej architekturze i modułowości możesz rozwijać i dostosowywać Magento zgodnie ze swoimi potrzebami. Nie ma tutaj czegoś takiego jak „nie da się”.
  • Open source – oprogramowanie dostępne jest bezpłatnie i rozwijane przez ogromną społeczność.
  • Bezpieczeństwo – odnajdywane luki są natychmiast likwidowane.
  • Elastyczność – Magento2, dzięki tysiącom dostępnych modułów, możesz szybko dostosować do swoich potrzeb.
  • Multi-store – system pozwala na zarządzanie wieloma sklepami internetowymi z jednego pulpitu.
  • SEO – platforma jest zoptymalizowana pod wyszukiwarki internetowe.
  • Intuicyjny panel – przejrzysty, do zarządzania sklepem.
  • Wsparcie dla handlu międzynarodowego – obsługa wielu walut, języków, stawek podatkowych i regionów wysyłki.
  • Integracje – Adobe Commerce lub Magento można zintegrować z innymi produktami Adobe, takimi jak Adobe Experience Manager i Adobe Analytics.

Natomiast do wad Magento należą:

  • Wymagania serwerowe – potrzebujesz wydajnego hostingu. To jednak nie musi oznaczać bardzo wysokiego wydatku. Weź pod uwagę nasz Hosting Biznes 2.0. Jeśli okaże się, że to zbyt mało, wybierz serwer VPS.
  • Potrzebny zespół specjalistów – wdrażanie rozwiązań i modyfikacji wymaga doświadczonego programisty.
  • Koszty – budowa i utrzymanie sklepu Magento generują wydatki związane z rozwojem, rozszerzeniami, integracjami i bieżącą konserwacją.

PrestaShop – najważniejsze fakty z historii

PrestaShop SA jest dziełem dwóch pasjonatów sieci – Igora Schlumbergera i Bruno Lévêque. Oprogramowanie zapewnia kompletną platformę z najlepszymi narzędziami do codziennego zarządzania handlem elektronicznym w modelu open source. Narzędzie jest wciąż wzbogacane o nowe funkcje i możliwości. Według danych twórców z PrestaShop korzysta ponad 300 000 sprzedawców na całym świecie. Rozwiązanie było wielokrotnie nagradzane:

  • Uzyskało nagrodę People’s choice CMS Award 2014 dla najlepszego rozwiązania eCommerce dla małych i średnich przedsiębiorstw.
  • W 2013 r. zdobyło nagrodę Bosco Award w kategorii CMS i zostało wybrane jako pierwsze rozwiązanie open source dla biznesu online w konkursie EcommerceBytes Sellers Choice Awards.
  • Pod koniec 2011 roku zdobyło nagrodę Open-Source Award dla „najlepszej aplikacji biznesowej” (Packt Publishing).
  • W 2010 roku zostało uznane za „najlepsze rozwiązanie e-commerce Open-Source”.
  • W grudniu 2009 roku, Ecommerce-guide.com umieścił PrestaShop na 7. miejscu na świecie w kategorii oprogramowania Open Source dla e-commerce.

To tylko wybrane z nagród, jakie uzyskało to oprogramowanie.

PrestaShop – dla kogo?

To rozwiązanie dla prawie każdego sklepu, ale raczej przy liczbie produktów do kilku tysięcy. Sprawdzi się w przypadku sklepów z różnymi wariantami kolorów i cen dla poszczególnych artykułów. Po rozwiązanie to sięgają zarówno małe, jak i duże e-commercy. Jeśli jednak chodzi o towary, które wymagają dużej personalizacji, PrestaShop może sobie z tym średnio radzić. Tak jak w każdym systemie można zlecić realizację indywidualnych rozwiązań, ale to wygenerować może wysokie koszty.

PrestaShop – wady i zalety

Do plusów tego rozwiązania możemy zaliczyć:

  • Regularnie wydawane zaktualizowane wersje oferujące nowe funkcje, ulepszenia i poprawki, a także aktualizacje zabezpieczeń.
  • Możesz korzystać z oprogramowania całkowicie bezpłatnie.
  • To oprogramowanie open-source – masz pełny dostęp do plików sklepu i możesz go dowolnie dostosowywać.
  • Oferowanie produktów z wariantami (kolor, rozmiar, niestandardowe).
  • Wybór motywów – tysiące darmowych, responsywnych szablonów.
  • Uniwersalność – sprawdzi się w przypadku 90% sklepów.
  • Wybór modułów – dostępne są tysiące rozwiązań.
  • Globalna platforma – działa w 65 językach. Obsługuje wiele walut, podatków i operatorów wysyłkowych.
  • Pomoc programistów w atrakcyjnej cenie – nie będziesz mieć problemów ze znalezieniem specjalistów.
  • Zarządzanie wieloma sklepami – w ramach jednego panelu administratora.

Do wad PrestaShop można zaliczyć:

  • Początkowa konfiguracja nie jest łatwa – w przypadku niektórych działań możesz potrzebować pomocy technicznej.
  • Ograniczona dostępność darmowych modułów – większość jest płatna.
  • Wiele preinstalowanych modułów spowalnia działanie sklepu.
  • Konflikt modułów – wtyczki często kolidują ze sobą.

PrestaShop czy Magento – co wybrać?

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Magento jest bogatsze, jeśli chodzi o funkcje, ale wymaga wsparcia specjalisty. Jeśli prowadzisz duży sklep z wysokim budżetem, będzie dla Ciebie trafionym rozwiązaniem. PrestaShop jest wybierana przez początkujących – tania, prosta i uniwersalna. Jeśli masz wątpliwości, najlepiej przetestuj oba rozwiązania albo poproś o opinię eksperta.

Dołącz do dyskusji

Ostatnie wpisy z tej kategorii

  • E-commerce

    Jak zainstalować Google Tag Managera w WordPressie?

    Google umożliwia korzystanie z wielu darmowych narzędzi. Należą do nich m.in. statystyki w ramach Analytics czy też Search Console, gdzie znajdziesz dane związane ze stroną i jej widocznością w wynikach wyszukiwania. Mniej popularnym choć bardzo przydatnym rozwiązaniem jest Google Tag Manager. Sprawdź, dlaczego warto z niego skorzystać i jak go zainstalować w systemie WordPress? Co […]

  • E-commerce

    Optymalizacja SEO sklepu internetowego – na co zwrócić uwagę?

    Sklepy internetowe są obecnie bardzo ważną częścią marketingu, niektórzy przedsiębiorcy decydują się tylko i wyłącznie na prowadzenie sklepu online. Oprogramowania sklepów, które są bardzo popularne, zoptymalizowane są pod wymagania algorytmu Google. Do osiągnięcia oczekiwanego efektu, potrzebne są jedynie odpowiednie wtyczki. Sklep, którego widoczność ma stale rosnąć, wymaga jednak wdrożenia odpowiednich działań optymalizacyjnych. O jakie działania […]

  • E-commerce

    Total Cost of Ownership (TCO) usług hostingowych

    Oszacowanie wszystkich kosztów związanych z hostingiem,  jest bardzo ważnym krokiem, jeśli podejmie się decyzję o wprowadzeniu go do firmy. Często firmy, które rozpoczynają swoją działalność w sieci błędnie zakładają, że firmy hostingowe nie różnią się od siebie niczym prócz ceny. Bardzo często jednak oszczędności na starcie  powodują w późniejszym czasie lawinę wydatków na specjalistów z […]