Zastanawiasz się, jak zacząć pisać bloga? Masz pasję lub wiedzę w danej dziedzinie, ale nie wiesz, jak wystartować? Czy w Twojej głowie rodzi się pytanie, jak się wyróżnić oraz regularnie publikować w sieci? I czy to ma sens? Sprawdź!
Jak myślisz, ile czasu w ciągu dnia jesteś online? Według raportu „We are social” i „Hot Suite” z 2020 roku, polski użytkownik statystycznie spędza w Internecie aż 6 godzin i 26 minut. Jeśli dołożymy do tego naukę i pracę w trybie online oraz cały pakiet rozrywek, to w zasadzie prawie nie wychodzimy z sieci. To stwarza ogromny potencjał do kreatywnych działań, takich jak prowadzenie bloga. Jeśli jesteś na początku przygody z blogowaniem, ten wpis jest dla Ciebie.
Blog: jaki jest jego cel?
No dobrze, ale w sieci powstało już bardzo wiele różnych blogów. Po co tworzyć następny? Dlatego zadaj sobie pytanie, co jest celem prowadzenia bloga:
- budowanie marki osobistej,
- dzielenie się swoim hobby,
- promowanie własnej firmy,
- budowanie społeczności,
- chęć znalezienia lepszej pracy.
Cele mogą być bardzo różnorodne, niektóre łączą się ze sobą. Jeśli zdefiniujesz, do czego dokładnie potrzebujesz bloga, łatwiej określisz jego styl, tematykę wpisów, wygląd itd.
Blog czas start: przygotuj się do działania!
Ty też czasem słyszysz, że prowadzenia bloga to pestka? Pisać przecież potrafi każdy i mamy dostęp do internetowych banków zdjęć. Ile to może zająć? Pół godziny dziennie? To oczywiście nieprawda. Blog to medium, które przynosi efekty w dłuższej perspektywie i potrzeba pewnego pomysłu, umiejętności oraz konkretnej realizacji. Dlatego warto przygotować się do działania:
- stwórz koncept – spójrz na to z punktu widzenia czytelnika, który wejdzie na Twój blog. Co chcesz mu zaoferować? O czym piszesz? Czy to jest dla niego jasne od początku? Są blogi, na których znajdziesz wiele różnych tematów i to jest w porządku. Chodzi o ustalenie jednozdaniowej myśli przewodniej bloga, np. “[nazwa bloga]: uczę podstaw programowania w przystępny sposób” lub “Gotowanie dla (nie)wymagających”,
- opracuj plan – na początku trudno tworzyć strategię, ale warto przygotować blogerski plan działania. Określ tematykę postów i częstotliwość publikacji, mając na uwadze czytelnika. Wypisz pomysły na treści z wyprzedzeniem, żebyś potem nie tworzył ich „na kolanie”,
- działaj z myślą o wartości, jaką niesiesz dla czytelnika i jednocześnie kieruj się tym, co tak naprawdę napędza Cię do działania. Wtedy będziesz mieć pewność, że Twój blog jest spójny. To oczywiście nie jest takie proste, tę wartość musisz odkryć, więc daj sobie na to czas,
- systematyczność i cierpliwość – nie przejmuj się tym, że nie od razu będziesz znał wszystkie odpowiedzi na pytania, które masz w głowie. Twój blog będzie też miejscem do nauki i rozwoju oraz wymiany inspiracji czy doświadczeń między Tobą a użytkownikami,
- twórz społeczność i bądź otwarty – pamiętaj o tym, że nie piszesz do szuflady. Pytaj czytelników o zdanie co do różnych treści czy zagadnień, rozwijaj się i odpowiadaj na reakcje czytelników. Może na bazie ich pytań lub próśb stworzysz coś ciekawego albo rozwiniesz biznes online? Przykład: Blog Pani Swojego Czasu zaczynał zupełnie od zera, a obecnie społeczność wokół serwisu wynosi ponad 100 000 fanów, a twórczyni na tej podstawie oparła swój prężnie działający e-biznes na temat zarządzania czasem,
- promuj się! Dbaj o social media, udzielaj się w grupach tematycznych, np. na Facebooku, nie zapominaj o SEO i statystykach (np. Google Analytics). Na ten temat znajdziesz osobny wpis.
Zainwestuj w blog: domena i hosting
Blog to przyszłościowa inwestycja, dlatego najlepiej od razu działać pod własną domeną i wykupić dobry hosting. To zapewnia stabilne działanie i bezpieczeństwo bloga, a także pomaga w pozycjonowaniu. Liczy się tutaj nie tylko nazwa bloga, ale też rozszerzenie (zgodnie z obszarem, na którym chcesz działać: może to być .pl, .eu etc). Dla początkujących blogerów, najlepiej sprawdzi się hosting z automatyczną instalacją WordPressa, czyli przejrzystym i intuicyjnym systemem zarządzania treścią. W WordPressie wybierasz szablon, a następnie dodajesz posty. W kolejnych wpisach rozwiniemy tę tematykę. Inwestycja w blog to także pozycjonowanie, grafika etc. Na początku możesz to robić samodzielnie, ale gdy przekształcisz blog w biznes (czego Ci życzymy), zapewne zatrudnisz podwykonawców.