Prowadzisz biznes internetowy: sklep online, blog, portal? Potrzebujesz porady, wymiany doświadczeń, kontaktów, ale spotykasz się raczej z niezrozumieniem? Mastermind jest dla Ciebie!
Praca na etacie rządzi się nieco innymi prawami niż własna firma: pracownik wypełnia swoje obowiązki i jest z nich rozliczany przez szefa. Mały przedsiębiorca, bloger czy założyciel sklepu internetowego jest sam sobie sterem i okrętem. To z jednej strony wolność i brak ograniczeń, a z drugiej: konieczność doskonałej organizacji pracy i nieustannej nauki w bardzo wielu dziedzinach. Można robić to wszystko samemu, ale będzie to kosztowało dużo czasu i energii.
Mastermind: czym jest?
To rodzaj tematycznego spotkania kilku osób online lub offline. Celem może być wymiana informacji, wsparcie i relacje na gruncie biznesowym lub każdym innym (rozwój osobisty, hobby etc.). Mastermind ma na celu wymianę dobrych praktyk, motywowanie, rozwiązywanie pewnych problemów oraz inspirowanie.
Mastermind: kilka zasad
W tym tekście koncentrujemy się na mastermindzie biznesowym. To rodzaj zaplanowanych spotkań z ustaloną strukturą i prowadzącym.
- Optymalna liczba osób to 3-6 ze względu na czas trwania (dobrze, żeby każda z osób miała kilka lub kilkanaście minut na wypowiedź).
- Istotą takich spotkań jest zatem otwartość i chęć dzielenia się wiedzą, umiejętnościami i doświadczeniem. Z tego powodu dobrze, żeby brały w nim udział osoby na podobnym poziomie zaawansowania w biznesie, ale z różnych branż. Osoba początkująca może nie być równorzędnym partnerem dla kogoś, kto jest przedsiębiorcą od 20 lat. Wyjątkiem jest sytuacja, kiedy przedsiębiorca przenosi usługi lub produkty do sieci i jest w tym zupełnie nowy.
- Najlepiej również, żeby uczestnicy reprezentowali inne branże celem uniknięcia niezdrowej konkurencji. Poza tym obecność przedsiębiorców spoza swojej domeny, pozwala spojrzeć z innej perspektywy na dane zagadnienie.
Mastermind: organizacja spotkań
Osoba prowadząca powinna pilnować czasu. Przebieg całego spotkania może zająć od około godziny do maksymalnie 1,5h (w zależności od liczby osób). Trzeba ustalić również częstotliwość spotkań. Przed rozpoczęciem warto umożliwić uczestnikom poznanie się tak, aby “nadawać na tych samych falach”. Przykładowy plan spotkania:
- Omówienie realizacji celów z poprzedniego tygodnia/miesiąca,
- Podzielenie się swoim pomysłem, tematem, problemem i uzyskanie informacji zwrotnej od grupy,
- Plany na następne spotkanie.
- Luźne 5 minut przed i po spotkaniu jako chęć podtrzymywania relacji i wzajemnego motywowania.
Biznes online: wymiana myśli
Biznes prowadzony w sieci jest czymś zupełnie innym niż tradycyjne przedsiębiorstwo. Mastermind to doskonałe miejsce na wyrażenie swojej opinii, zebranie wniosków i pomoc pozostałym uczestnikom. To też forma publicznego zobowiązania się do wykonania danych obowiązków. Dzięki temu łatwiej potem ich dotrzymać, nawet bez obecności szefa.
Biznes online: co potrzebne, aby działać?
Jeśli szukasz dobrego hostingu, Kru.pl przygotowało dla Ciebie dogodną ofertę. Z okazji 1 urodzin Kru, oferujemy hosting na 3 lata w cenie 1 roku! Kru to wypadkowa wiedzy i doświadczenia specjalistów pracujących w branży już kilkanaście lat. Za firmą stoją praktycy rynku telekom, Niko Bałazy i Jakub Neumann, współtwórcy jednego z największych telekom w Małopolsce, S-NET. Kru.pl to hosting bez kruczków!