Według danych rządowych, obecnie około milion osób pozostaje bez pracy. Na koniec 2020 roku może to być 1,4 miliona osób. Kompetencje cyfrowe to coś, w co warto inwestować, aby utrzymać się nie tylko jako firma, ale również jako pracownicy. Piszemy też o interesujących cyfrowych rozwiązaniach, służących do walki z koronawirusem.
Bezrobocie może wzrosnąć z 5,5% aż do 9-10% z powodu restrykcji związanych z koronawirusem. Jak widać, obraz polskiej gospodarki w trakcie pandemii nie napawa optymizmem. Pracowników wielu branż czekają zwolnienia, a innych zamrożenie działań. Inaczej przedstawia się branża technologiczna, w której dzięki odpowiednim kompetencjom można nie tylko odnaleźć się na rynku pracy, ale także tworzyć rozwiązania przeciwdziałające koronawirusowi.
Automatyzacja rynku pracy
Szacuje się, że połowa zawodów i połowa czasu pracy może ulec automatyzacji. Niezmiennie poszukiwani są specjaliści, którzy mają “cyfrowy talent”, czyli umiejętność projektowania rozwiązań łączących sztuczną inteligencję oraz inne nowoczesne technologie na potrzeby gospodarki 4.0. Tzw. czwarta rewolucja przemysłowa to kolejny etap rozwoju po epokach maszyn parowych, produkcji masowej oraz automatyzacji. Można przypuszczać, że rozwiną się nie tylko środki produkcji i nastąpi skok produktywności, ale również pojawią się zmiany w kulturze organizacyjnej.
Kompetencje cyfrowe: czym są?
Liczy się już nie tylko wykształcenie, doświadczenie czy znajomość języków obcych. Bardzo ważne są kompetencje cyfrowe. Na szczęście wiele z nich można nabyć bez konieczności kończenia studiów informatycznych. Zgodnie z definicją Rady Europejskiej 2018, kompetencje cyfrowe to “krytyczne i odpowiedzialne korzystanie z technologii cyfrowych i interesowanie się nimi do celów uczenia się, pracy i udziału w społeczeństwie”. Można powiedzieć, że to zestaw wiedzy, umiejętności, postaw. Czym dokładnie są cyfrowe kompetencje?
- Nastawieniem i umiejętnością adaptacji do zmian. Trzeba wiedzieć, że obecna sytuacja wymaga innego podejścia do edukacji (reskilling, czyli uczenie się przez całe życie),
- umiejętnością korzystania z informacji, danych, oprogramowań, urządzeń,
- Znajomością zasad działania technologii cyfrowych,
- Umiejętnością tworzenia treści cyfrowych (np. programowaniem),
- Znajomością zagadnień związanych z cyberbezpieczeństwem,
- Krytycznym myśleniem
- Świadomością prawnych i etycznych zasad związanych z technologiami cyfrowymi,
Wiele z tych umiejętności można nabyć nie tylko w szkole czy podczas studiów, ale również poprzez e-learning.
Cyfrowe rozwiązania dla koronawirusa
Jak można dobrze wykorzystać cyfrowe kompetencje i zrobić coś dobrego? Przykładem mogą być te rozwiązania technologiczne:
- Narzędzie Covid-19 Risk Assessment opracowane przez polską medyczno-technologiczną firmę Infermedica. Celem narzędzia jest wstępna diagnoza pacjentów, która jest możliwa dzięki użyciu algorytmów sztucznej inteligencji i zaawansowanych technik uczenia maszynowego. System bierze pod uwagę ich stan zdrowia oraz zbiera wywiad na podstawie wysłanych odpowiedzi pacjentów. Istnieje również możliwość rekomendowania dalszych rozwiązań. Podstawą działania Covid-19 Risk Assessment są aktualizowane wytyczne WHO.
- Aplikacja IHELPYOU. Stworzona w rekordowo szybkim czasie (40 godzin) przez IT.focus. Celem apki jest działanie na zasadzie pomocy obywatelskiej, tzn. łączenie ze sobą osób potrzebujących wsparcia z tymi, którzy chętnie go udzielą. Mogą to być takie czynności, jak zakupy, transport medyczny, pomoc szpitalom.
- Wykorzystanie drukarek 3D do produkcji środków ochronnych dla szpitali.