Czy Twoja witryna nie wyświetla się w wynikach wyszukiwania Google`a? A może chcesz wypromować nową stronę? Dodanie strony internetowej do wyszukiwarki Google`a to początek działań SEO. Sprawdź, jak to zrobić.
Roboty Google`a najczęściej automatycznie wychwytują nowe witryny i indeksują je. A co, jeśli Twoja strona nie pojawia się w wynikach wyszukiwania? Tracisz bardzo wiele, bo potencjalni klienci nie mogą Cię znaleźć.
Google Search Console: czy strona jest zaindeksowana?
Indeksacja witryny to dodanie jej do Google. Dzięki temu użytkownicy mogą znaleźć stronę i ją użytkować. Sprawdź, jak jest z Twoją witryną, to zajmuje dosłownie chwilę.
Wpisz komendę “site:” oraz nazwę strony w Google. Pamiętaj, żeby była to pełna nazwa witryny.
site:twojadomena.pl
Wyszukiwarka pokaże wszystkie zaindeksowane strony oraz ich konkretną liczbę. Po czym poznać, że strona nie jest zaindeksowana? Po wpisaniu nazwy strony pojawi się taki komunikat:
Co, jeśli strona jest zaindeksowana? Zalecamy optymalizację i działanie pod kątem SEO.
Blokady indeksowania
WordPress
Jeśli sprawdziłeś, że strona nie jest zaindeksowana, warto upewnić się co do blokad indeksowania w WordPressie. Jeśli zlecasz komuś stworzenie witryny w WordPressie, czasami twórcy nakładają tego typu blokady, żeby strona nie indeksowała się w Google póki nie będzie gotowa. To nie jest częsta sytuacja, ale warto upewnić się, czy taka opcja jest możliwa w tym przypadku. W tym celu wejdź w Kokpit/Ustawienia/Czytanie. Na samym dole zobaczysz opcję “Widoczność dla wyszukiwarek”. Jeśli nie jest zaznaczone (Proś wyszukiwarki o nieindeksowanie tej witryny), nie ma blokady indeksowania.
Wtyczki
Oprócz blokad w WordPressie, mogą istnieć podobne we Wtyczkach, szczególnie tych służących do działań SEO (Yoast SEO). Blokowanie w tej wtyczce polega na użyciu znacznika noindex i wykluczeniu z mapy strony. Jak sprawdzić, czy Wpisy i Strony są zablokowane pod kątem indeksowania?
Wejdź we Wtyczki/Zainstalowane Wtyczki oraz wyszukaj wtyczki Yoast SEO. Gdy jest zainstalowana, przejdź do SEO/Wyszukiwarki/Rodzaje treści. Strony i Wpisy powinny oczywiście wyświetlać się w wynikach wyszukiwania (zaznaczenie TAK):
Google Search Console: dodaj stronę
Po sprawdzeniu wszystkich elementów pod kątem blokad, przyszedł czas na dodanie strony do Google Search Console. To narzędzie dawniej nazywało się Google Webmaster Tools i pomaga ono monitorować i poprawiać obecność witryn w rankingu Google`a. Celem działania jest nie tylko wysokie miejsce w rankingu, ale też bezpieczeństwo, prędkość ładowania stron i usprawnianie strony.
Po wpisaniu w wyszukiwarkę nazwy Google Search Console, wciśnij Rozpocznij.
Aby dodać witrynę do narzędzia, musisz mieć konto. Następnie dodaj nową usługę. Może to być Domena (cała domena) lub Prefiks adresu URL (konkretny adres).
Zalecamy wybór pierwszej opcji ze względu na możliwość dodania wszystkich adresów, również w wersji https i http (traktowane jako oddzielne strony). Potem nastąpi weryfikacja DNS, która pozwala sprawdzić właściciela domeny u dostawcy domeny. Wystarczy zalogować się do panelu dostawcy usług, a następnie dodać rekord TXT do konfiguracji DNS zgodnie z poniższą instrukcją. Po wprowadzeniu tego rekordu należy zweryfikować konto.
Wejdź w Panel Zarządzania (Direct Admin) w Kru.pl – dane do logowania są w pierwszym mailu od Kru.pl. Po zalogowaniu wejdź w Zarządzanie kontami/Zarządzanie DNS i w zaznaczone na ilustracji miejsce wpisz skopiowany kod.
Musisz poczekać na weryfikację ze strony Google Search Console. Po jakimś czasie (kilka godzin) strona zostanie dodana. Potem wciśnij Weryfikuj w GSC.
Mapa strony w Google Search Console
Ostatni krok w procesie dodawania strony WordPress do wyszukiwarki Google to przesłanie mapy XML w Google Search Console. Dzięki temu zawartość strony szybciej wyświetli się w wynikach wyszukiwania i algorytmy łatwiej ją odnajdą.
Czym jest mapa strony? To plik XML (dawniej HTML), który zawiera listę z podstronami strony internetowej z uwzględnieniem ich daty modyfikacji. W site mapie trzeba zawrzeć wszystkie linki do stron, uznawane za wartościowe i które chcesz, żeby były widoczne w Google. Dla użytkowników serwisu taka mapa strony nie jest widoczna.
Jeśli masz WordPressa w wersji 5.5 lub nowszej, mapa zostanie wygenerowana automatycznie.
Jak włączyć mapę strony w Google Search Console?
Najprościej to zrobić we wtyczce Yoast SEO. Wejdź w Kokpit, SEO i Funkcje. Zaznacz Mapa strony XML/Włącz.
Seo i pozycjonowanie
Dodanie strony WordPress do wyszukiwarki to początek przygody z SEO oraz użytkowania narzędzia takiego jak Google Search Console. Tego typu analiza pozwala wychwycić błędy i lepiej zarządzać stronami w Google.
Gdy strona jest dobrze odczytywana przez Google`a, możesz zabrać się za optymalizację witryny i poprawę jej widoczności w wyszukiwarkach – zarówno pod kątem optymalizacji treści i struktury kodu na stronie, jak i link buildingu, content marketingu oraz mierzenia efektywności działań (pozycjonowanie). Pomocne są w tym m.in. narzędzia takie jak Google Search Console. Te działania warto wykonywać systematycznie, ponieważ poprawa widoczności strony oraz szybkości jej ładowania to proces długotrwały.