Prowadzisz blog lub portal i chcesz zająć się pozycjonowaniem? A może zlecasz działania agencji lub freelancerowi i wolisz mieć kontrolę nad tym procesem? Jak zwiększyć widoczność strony internetowej w wynikach wyszukiwania? Sprawdź, czym różni się pozycjonowanie od SEO.
W czasach, kiedy z przeglądarki internetowej korzysta miesięcznie około 20 mln użytkowników, te zagadnienia stają się kluczowe dla „być albo nie być” w sieci. Jeśli prowadzisz działalność online, blog lub przenosisz biznes do Internetu, zapewne słyszałeś o pozycjonowaniu. Jeśli interesujesz się marketingiem internetowym, to pojęcie również nie jest Ci obce. Często SEO i pozycjonowanie używane są jako synonimy. Czy te pojęcia są tożsame?
Pozycjonowanie: co to jest?
Pozycjonowanie w wyszukiwarce internetowej to różnorodne działania, których celem jest poprawienie pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Z Google`a korzysta blisko 90% użytkowników, a liczba stron www jest coraz większa. Pozostałe wyszukiwarki, wykorzystywane w Polsce (dane według gs.statcounter.com):
- Bing – 6,16%
- MSN – 1,77%
- Yahoo! – 1,76%
- DuckDuckGo – 0,36%
- YANDEX RU – 0,09%.
W następstwie izolacji społecznej do sieci przeniosło się bardzo wiele biznesów i ten proces cały czas postępuje. Dlatego nie ma wyjścia – trzeba zadbać o jak najwyższe miejsce w rankingu witryn w wynikach wyszukiwania.
Pozycjonowanie i SEO
Pozycjonowanie to dość szeroki zbiór działań, który zmierza do poprawy widoczności witryny w wyszukiwarce:
- SEO,
- content marketing – tworzenie treści dla strony. To nie tylko artykuły, ale również zdjęcia, filmy, grafiki, infografiki, wykresy etc.
- link building – proces pozyskiwania linków do strony,
- analityka internetowa – mierzenie efektywności działań związanych ze stroną www.
SEO: czym jest?
SEO, czyli Search Engine Optimization, to budowanie ruchu na stronie z organicznych wyników wyszukiwania. To część procesu pozycjonowania, która bazuje na optymalizacji stron pod kątem silnika wyszukiwania (np. algorytmów Google) oraz budowaniu tzw. autorytetu, czyli zaufania dla danej domeny. Obszary, którymi zajmuje się SEO, to:
- optymalizacja treści na stronie,
- optymalizacja struktury i kodu na stronie.
Pozycjonowanie: jak się za to zabrać?
To dość szeroka i różnorodna dyscyplina, która obejmuje nie tylko działania marketingowe, jak tworzenie contentu z odpowiednimi słowami kluczowymi czy PR w sieci. To także zadania dotyczące zagadnień IT (front-end, back-end web development) oraz typowo analityczne. Czynnikiem rankingującym stronę w wynikach wyszukiwania jest również szybkość wczytywania stron www.
Część ekspertów uważa, że pozycjonowanie oraz SEO to działania tożsame i można używać pojęć zamiennie, a nni odżegnują się od takiego ujęcia tematu. Faktem jest, że obydwie dziedziny ściśle łączą się ze sobą, wpływając bezpośrednio nie tylko na techniczne i wizualne aspekty strony. Ważne są również doświadczenia użytkowników korzystających z Twojej witryny, często przekładają się na to, czy ktoś zostanie Twoim klientem. W kolejnych tekstach będziemy pogłębiać wspomniane zagadnienia.