Linki przychodzące do witryny: czym są i jak je sprawdzić?

Z wyszukiwarki internetowej korzysta miesięcznie około 20 mln użytkowników. Dlatego wysokie miejsce w wynikach wyszukiwania jest na wagę złota w biznesie online. Jak zmieniały się algorytmy Google`a związane z linkami przychodzącymi do witryny? Co teraz jest ważne w link buildingu i jak analizować linki? 

Linki przychodzące to ważny element pozycjonowania stron. Jednak przez wiele lat ten proces opierał się na zamieszczeniu w tekście jak największej liczby słów kluczowych. W ten sposób można było budować ruch organiczny w wyszukiwarkach takich jak Google. Każdy użytkownik chciał znaleźć się na szczycie rankingu witryn, dlatego obficie “ozdabiał” swój tekst frazami kluczowymi. Jak można się domyślić, takie treści były niechętnie czytane przez odbiorców, a sam tekst sprawiał wrażenie sztucznego.

Linki przychodzące w Google: czym są?

Po jakimś czasie algorytm Google`a rozwinął się i zamiast treści przepełnionych słowami kluczowymi, zaczął promować linki przychodzące. Ten rodzaj linków (zwane też linkami zwrotnymi czy backlinkami) został uznany za najbardziej wartościowy w pozycjonowaniu.

Linki przychodzące to hiperłącza na innych stronach internetowych, które kierują użytkowników do Twojej domeny. Mogą mieć postać adresów URL, wideo lub obrazów.  Liczy się tutaj część “klikalna”, zakotwiczona, czyli anchor text. 

Linki dzielą się na:

  • wewnętrzne – kierują do zasobów wewnętrznych Twojej strony, z jednej podstrony do drugiej,
  • zewnętrzne – źródła z zewnątrz odsyłają do Twojej witryny.

Celem jest zdobycie linków zewnętrznych, czyli wartościowych witryn, z których jest kierowany ruch na Twoją stronę. 

Dlaczego linki zwrotne są tak istotne dla wartości Twojej strony?

To kluczowe elementy w strategii SEO ze względu na:

  • wyższą pozycję w wyszukiwarkach – strony, do których prowadzi wiele linków przychodzących, mają większą szansę na osiągnięcie wysokiej pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania. Roboty wyszukiwarki otrzymują informację od łączy, że Twoja witryna jest autorytetem i warto ją promować,
  • większy ruch w witrynie – duża liczba linków zewnętrznych generuje większy ruch na stronie. Oprócz wyższej pozycji w wyszukiwarce, ruch pochodzi również z domen, na których znajdują się Twoje linki,
  • rośnie świadomość marki – jeśli wartościowe domeny mają linki do Twojej strony, “przekazują” swój autorytet Twojej witrynie,
  • większy potencjał biznesowy – backlinki z wpływowych witryn sprawiają, że mogą zgłosić się do Ciebie klienci, odbiorcy, a to może wpłynąć pozytywnie na Twoje biznesowe relacje.

W jaki sposób zdobywać linki zewnętrzne? Tworzyć wartościowe treści, które będą chętnie udostępniane przez innych oraz prowadzić działania PR i reklamowe, dzięki którym dziennikarze i agencje informacyjne opublikują Twoje treści.

Narzędzia, które sprawdzają wartość linków

Istnieje kilka narzędzi SEO oraz dedykowanych aplikacji, które pozwalają sprawdzić, czy linki zewnętrzne przyniosą Twojej stronie korzyści. Jeśli trafisz na witryny spamerskie, mogą zaszkodzić autorytetowi strony.

  1. Search Console. To darmowe narzędzie od Google`a, które pomaga w ulepszaniu swoich stron. Można tu zobaczyć listę linków zewnętrznych, ale brakuje dodatkowych wskaźników czy też funkcji analitycznych. Google usuwa też linki o niskiej jakości.
  2. Ahrefs. To jedno z najbardziej zaawansowanych narzędzi dla celów SEO marketingu. Oprócz listy linków zewnętrznych znajdziesz tutaj wskaźniki takie jak poziom autorytetu domeny, szacunkowy ruch czy tekst zakotwiczenia. To narzędzie do użytku profesjonalnego.
  3. SEMrush. Podobnie jak Ahrefs, to narzędzie jest jednym z najlepszych pod kątem analizy słów kluczowych oraz linków zewnętrznych. Codziennie aktualizowane, dane są pokazywane na bieżąco. Darmowo można wykonać analizę linków dla własnej witryny lub dla klienta. Dodatkowo SEMrush oferuje Toxic Score, czyli analizę toksyczności danych linków.
  4. SEO SpyGlass. To oprogramowanie komputerowe, które pokazuje pełen przekrój analizy linków. Dowiesz się, które z nich kierują do danych stron, kiedy pojawiły się konkretne linki, jaki mają tekst zakotwiczenia i z jakiej domeny pochodzą. SEO SpyGlass można połączyć z analizą Search Console – pobrać dane z narzędzia Google oraz przetworzyć je w tym oprogramowaniu.
  5. Ubersuggest to narzędzie online, którego twórcą jest Neil Patel. Ubersuggest jest skoncentrowane na pełnej analizie słów kluczowych. Obecnie w darmowej wersji można sprawdzić jedynie część linków zewnętrznych, zweryfikować siłę swojej witryny, liczbę domen odsyłających, zobaczyć analizę konkurencji oraz propozycje konkretnych słów kluczowych dla przeglądarki Chrome.

Analiza linków

Badanie jakości linków zewnętrznych jest istotną częścią pozycjonowania. Manualna analiza linków jest procesem bardzo czasochłonnym – przydadzą się do tego narzędzia online oraz programy. Warto połączyć wyniki pochodzące z bezpłatnych narzędzi z profesjonalnymi i uzyskać kompleksowy obraz działań.

Dołącz do dyskusji

Ostatnie wpisy z tej kategorii

  • Strony www i blogi

    Jak zmienić wersję PHP dla domeny

    PHP to skryptowy język oprogramowania wykorzystywany przede wszystkim do budowania stron internetowych. Wiele lat temu część specjalistów uważała, że stopniowo jego zastosowanie będzie maleć. Tymczasem wygląda to zupełnie odwrotnie – cieszy się on ogromnym zainteresowaniem. Właściciel strony WWW powinien zwrócić uwagę, jaka wersja PHP jest włączona na serwerze dla danej domeny i przeważnie – zmieniać […]

  • Strony www i blogi

    Stwórz stronę internetową z Kru.pl

    Wybierając pakiet Cloud Mikro masz możliwość stworzenia strony internetowej w ciągu kilku minut. Nie musisz znać języków programowania, stronę stworzysz za pomocą kilku kliknięć. Wprowadź swoje zdjęcia, dodaj własne logo. Niech poniesie Cię wyobraźnia. Pakiet Cloud Mikro posiada wbudowany KreatorWWW. Do dyspozycji masz 10GB powierzchni, którą możesz dowolnie wykorzystać (np.: pod skrzynki pocztowe). Szybko i […]

  • Strony www i blogi

    PHP 8.1 – co wprowadzono w nowej wersji PHP?

    Już lata temu przewidywano, że popularność języka PHP będzie z roku na rok coraz mniejsza, a mimo to w dalszym ciągu rządzi on w sieci. Język ten wciąż jest rozwijany, a jego wydajność w dalszym ciągu rośnie. Co jakiś czas wydawane są nowe wersje PHP, które mają na celu zwiększenie jego możliwości, a także poprawić […]