Marketing, jak się za to zabrać

Marketing: jak się za niego dobrze zabrać?

Czy wiesz, że marketing nie jest walką na wyroby, tylko na percepcję klientów? Już wiele firm przepaliło budżety, rywalizowało z tymi, z którymi nie powinno i zaliczyło kryzysy wizerunkowe. Tymczasem odpowiedzi na dobry marketing są … uniwersalne. Przeczytaj, jak się za to zabrać. 

Wydaje się, że marketing można robić “na wyczucie”, tymczasem nic bardziej mylnego. Biznesowe pomyłki są kosztowne, szczególnie w czasach kryzysu. Można jednak zaoszczędzić czas, pieniądze i energię, wykorzystując ustalone wcześniej prawa marketingu, a raczej pewną strategię działania firmy. 

Strategia: klucz do marketingu firmy 

Czy w swojej firmie znasz cel, do którego dążysz? Wiesz, w którym miejscu się znajdujesz? I jakich użyć narzędzi, na czym się skoncentrować (stronie internetowejsocial mediach, pozyskiwaniu klientów, public relations?). Takie pytania nie są łatwe, ale w ustalaniu własnej pozycji na rynku i kierunków działania może pomóc książka: “22 niezmienne prawa marketingu” Ala Riesa i Jacka Trouta. Mimo że to pozycja nieco przykurzona, bo wydana ponad 20 lat temu, zawarte w niej rady są wciąż aktualne. Wymienimy jedynie kilka z nich celem inspiracji. 

Prawa marketingu 

Lepiej być pierwszym niż lepszym.

Autorzy kultowej pozycji przekonują, że jeśli w danej branży są już mocni konkurenci, nie staraj się zająć ich miejsca i nie kopiuj ich działań. Oni już utrwalili się w umysłach konsumentów i trudno będzie ich zastąpić. Przykładowo: jeśli działasz w branży fitness, nie możesz być drugą Chodakowską lub Lewandowską, prawda? 

Jeśli nie możesz być pierwszy w danej kategorii, stwórz nową. 

Dlaczego? Umysły odbiorców działają tak, że pamiętają te firmy, które były pierwsze pod warunkiem, że nadal trafiają w ich potrzeby i dostosowują się do rynku. Nie ma nic złego w byciu drugim, trzecim lub kolejnym, jeśli stworzysz ciekawą niszę. Przykładowo: Twoja firma tworzy strony www, zatem spróbuj dodać do tych usług coś, czego nie ma konkurencja lub opakuj usługi w oryginalną formę. 

Istotą marketingu jest zawężanie pola działania. 

Nie sprzedawaj wszystkiego, co się da, lepiej skoncentruj się na jednym segmencie, który podsumujesz jedną cechą lub hasłem (prawo koncentracji). Czyli np. jeśli produkujesz biżuterię, ubrania, kosmetyki i wydajesz książki, to może być tego trochę za dużo. No chyba że mówimy o influencer marketingu… 

Twoją strategię wyznacza konkurencja.

Jeśli planujesz rozwinąć biznes w danej branży, musisz mieć na uwadze to, co robi konkurencja i odróżniać się. Dlaczego? Jeśli np. powielasz używane komunikaty, będzie to działało na Twoją niekorzyść. Przenalizuj, do kogo dociera konkurent i zadziałaj tam, gdzie nie dociera. Wybierz taką grupę docelową, której potrzeby do tej pory były niewystarczająco zadbane i spróbuj do niej trafić. 

Strategia marketingowa jest zależna od miejsca, które zajmujesz na “drabinie”, czyli w hierarchii wartości klienta.

Konkretne wyroby mają swoje miejsce na takiej drabinie, np. Wyroby użytku codziennego wzbudzają duże zainteresowanie i są cały czas obecne w umyśle klienta (płatki śniadaniowe, piwo, papierosy, cola). Produkty, które cieszą się dużym zainteresowaniem, ale są drogie i jednocześnie wysoko w hierarchii wartości, to samochody, zegarki. Niższym zainteresowaniem cieszą się produkty typu kosiarka do trawy (sezonowe) itp. Warto zatem mieć przemyśleć, jak zaistnieć w świadomości klienta. 

Przedsiębiorcy często myślą, że jeśli udoskonalą swój produkt, wtedy zaistnieją i sprzedaż podskoczy. To jednak tylko część prawdy, bo odbiorcy mają w pamięci wspomniane “pierwsze” marki (pierwszy punkt), niezależnie od tego, czy ich produkty były najlepsze, czy też nie. Na tym etapie nie ma jeszcze porównania. Dlatego autorzy książki twierdzą, że marketing to walka nie na wyroby, tylko na percepcję.  

Hosting: jak znaleźć dobrego dostawcę usług? 

Biznes zaczyna się od miejsca w sieci, a więc od wyboru hostingu. Kru.pl jest młodą firmą, ale stoją za nią profesjonaliści i eksperci w branży telekom. Kru to tani hosting i domeny bez żadnych kruczków, przejrzysta oferta i wsparcie techniczne. Proponujemy Hosting WordPress, w pakietach StartMedium i Premium o różnych pojemnościach serwera. Do zdecydowanych zalet naszych serwerów można zaliczyć m.in. brak limitów w transferze danych, nieograniczona liczba zakładanych kont pocztowych, możliwość wyboru wersji języka PHP, darmowy certyfikat SSL Let’s Encrypt do instalacji na stronie. Zachęcamy do transferu domen w Kru ze względu na jedyne 5 zł netto za rok.  

Dołącz do dyskusji

Ostatnie wpisy z tej kategorii

  • Marketing

    Rynek nazw domen, raport z 2022 roku

    Na koniec 2022 roku, postanowiono przeprowadzić raport, który miał na celu zobrazować obecną sytuację w Rejestrze domeny.pl. Poniżej znajduje się szczegółowe podsumowanie jego wyników. Raport został przeprowadzony wraz z końcem trzeciego kwartału 2022 roku. W tym czasie na Rejestrze domeny.pl znajdowały się ponad 2 miliony nazw aktywnych domen w DNS, dokładna liczba to 2 526 […]

  • Marketing

    Kim jesteśmy i co możemy zaoferować? 

    W obecnym świecie można zaobserwować ciągły rozwój usług telekomunikacyjnych. Hosting oraz domeny zyskują się na sile i są bardzo chętnie wykorzystywane przez wiele osób, którym zależy na sprawnym działaniu w sieci. Firm informatycznych jest naprawdę wiele, oferują one swoim klientom wachlarz rozmaitych usług. Wśród nich znajduje się właśnie między innymi hosting, czyli usługa polegająca na […]

  • Marketing

    Narzędzia marketingu szeptanego

    Czy słyszałeś kiedyś pojęcie „marketing szeptany”? Myślę, że zanim przejdę to umówienia narzędzi marketingu szeptanego, to warto wytłumaczyć czym owe zagadnienie w ogóle jest. Marketing szeptany, inaczej zwany buzz marketingiem, jest gałęzią marketingu. Jego zadaniem jest wywoływanie szumu oraz prowadzenie dyskusji w sieci, tak aby dotrzeć do pozostałych użytkowników Internetu. Poprzez marketing szeptany rozpowszechnia się […]