Czy wiesz, że aż 98% Polaków korzysta z Google`a, gdy czegoś szuka? Poza tym 55% osób wchodzi w pierwsze 3 pozycje na liście wyników wyszukiwania. Oczywiste zatem, że SEO zdecydowanie zapewnia lepszą konwersję w sklepach internetowych. Jak się zabrać za SEO w e-sklepie i wyeliminować błędy?
SEO to optymalizacja sklepów i stron internetowych pod kątem wymogów wyszukiwarek. Celem istnienia e-sklepu jest konwersja, czyli wykonanie przez klienta określonego działania. Pod pojęciem konwersji mogą kryć się różne czynności, które ma wykonać klient, ale przyjmijmy, że chodzi o zakup produktu. SEO pomaga osiągnąć wysokie pozycje w Google na konkretne frazy, które konwertują. Dzięki temu można docierać do zainteresowanych klientów, którzy są gotowi wydać pieniądze na zakup.
SEO w sklepie online: kluczowe elementy
Warto wziąć pod uwagę kilka elementów:
- Kwestie techniczne, czyli dobry hosting, kluczowa rola certyfikatu SSL, dbałość o prędkość ładowania strony, responsywność (mobilna strona sklepu), adresy url oraz dostosowanie strony pod kątem użyteczności dla klientów (UX). Tę część opisywaliśmy już wcześniej.
- Kwestie związane z treścią (contentem), która odgrywa równie ważną rolę, napędzając ruch do sklepu. Liczą się również wartościowe linki.
Planowanie działań SEO w e-sklepie
Ten proces warto podzielić na kilka etapów:
- Dobór odpowiednich słów kluczowych,
- Stworzenie opisów kategorii,
- Przygotowanie opisów produktów,
- Zadbanie o linkowanie,
- Przygotowanie contentu na blog na stronie sklepu.
Dlaczego wszystkie elementy są ważne? Dobór słów kluczowych jest fundamentem, dzięki któremu czytelnicy znajdą stronę sklepu w wyszukiwarce. Jednak nie wolno zapominać o pozostałych elementach, które budują strukturę sklepu, porządkują ją i wpływają na optymalizację. Dobre opisy kategorii, produktów, linki oraz teksty na blogu tworzą skuteczną ścieżkę klienta, na końcu której odbiorca dokonuje zakupu. Poza tym ta ścieżka jest przyjemna i chce się na nią wracać.
Frazy kluczowe: jak je dobrać?
Potrzebne będzie wykonanie gruntownego researchu i analizy konkurencji:
- Znajdź frazy, których używają klienci, a nie takie, które są branżowe lub używasz ich ty. Czasem zdarza się, że w wyniku różnych przyzwyczajeń i obcowania z daną branżą, inaczej nazywamy rzeczy niż nasi klienci. Np. fraza: “wycieraczki do auta” pojawia się w SERP rzadziej niż: “wycieraczki do samochodu”. Wybieraj te, które są częściej używane i prostsze. Wyjątek to sytuacja, kiedy kierujesz swoje produkty do osób ze swojej branży lub do B2B.
- Pozycjonowanie “na długi ogon”. Nie używaj zbyt ogólnych fraz, np. “auta”, “meble”, “do domu” – fraza musi być doprecyzowana. W przeciwnym razie klientowi pokażą się najróżniejsze produkty, a to zmniejsza szansę, że trafi do ciebie. Doprecyzuj frazę, np. “meble drewniane do salonu”, “artykuły do domu” lub: “wygodne krzesła do domu”. Sprawdzi się tutaj frazowanie “na długi ogon”, które jednocześnie zmniejsza ruch na stronę, ale za to przyjdą do ciebie osoby zainteresowane i zmotywowane do zakupu.
- Wyodrębnienie wartości ważnej dla grupy docelowej (np. meble z prawdziwego drewna, a nie sklejki, ubrania wykonane z biobawełny, czy też: “tani versus drogi”). Warto też szczerze sobie odpowiedzieć: czy to, co sprzedaję, to jakość premium czy raczej przeciętna? Co liczy się dla twojej grupy docelowej? Czy ma ona potrzeby związane z jakością produktu, a może estetyką, bezpieczeństwem, aspektem wizualnym?
Gdy już tego się dowiesz, wybierz frazy najczęściej wybierane i dostosuj do własnego biznesu, branży, zasięgu działania etc. W kolejnej części opiszemy pozostałe elementy SEO w sklepie internetowym, na które musisz zwrócić uwagę.