W połowie stycznia 2020, Google ogłosił globalne zmiany związane z działaniem algorytmu wyszukiwania: January 2020 Core Update. Od tego czasu niektóre branże mogły zanotować wzrost lub spadek pozycji w wyszukiwarce. Co zrobić, żeby poprawić swoją widoczność w sieci?
Liczba zmian algorytmu Google jest imponująca. Jego działanie wpływa na miejsce witryny w rankingu wyszukiwarki, ale dokładny sposób funkcjonowania nie jest znany (dostępny jedynie zaufanym pracownikom potentata technologicznego). W 2010 Google wprowadził 516 zmian w algorytmie, w 2016 ta liczba wyniosła 1653, a w 2018 aż 3234. W przeliczeniu to około 8 zmian dziennie (!).
January 2020 Core Update: o co chodzi?
Najnowszy Update nie dotyczy konkretnego wskaźnika. Można jednak wskazać pewne czynniki, które mają duży wpływ na pozycję stron w wyszukiwarce, czyli E-A-T:
- Expertise – produkowanie treści eksperckich,
- Authoritativeness – treści budujące autorytet,
- Trustworthiness – content godny zaufania.
Jak te zmiany marketingowe wyglądają w praktyce?
Największe zmiany zaszły w pozycjonowaniu firm z branży medycznej, finansowej i prawniczej:
- Expertise: sukces odnosiły te strony, których treści były bardzo długie i precyzyjnie opisywały dane zagadnienie. Najczęściej długość tekstów wynosiła ponad 15 000 znaków.
- Authoritativeness: tutaj nacisk jest położony na osobę autora, zdjęcia, biografię, dane kontaktowe autora treści oraz odnośniki do social mediów.
- Trustworthiness: Google weryfikował datę powstania danego serwisu, liczbę linków do niego prowadzących i poważanie, jakim cieszy się strona.
Widoczność w SERP: co można zrobić na własnej stronie www?
Warto wejść w Google Search Console oraz program do monitoringu Internetu, zajrzeć w statystyki i sprawdzić, czy nasz content spełnia wymagania. Jak wygląda analiza wyników wyszukiwania i stron konkurencyjnych po aktualizacji Google`a? Trzeba zwrócić uwagę szczególnie na te witryny, które po zmianach poszybowały w górę pod względem organicznych wyników wyszukiwania. Koniecznie warto cały czas tworzyć content o wysokiej jakości. Zmiany algorytmu mogą nie być widoczne od razu, zatem na bieżąco śledźmy rezultaty swojej pracy. W zależności od danej branży, przy pozycjonowaniu mogą być brane pod uwagę różne czynniki. Dobrze zwrócić uwagę na parametry techniczne oraz:
- linkowanie wewnętrzne,
- Średni czas trwania sesji
- Średni współczynnik odrzucenia danej podstrony.
Certyfikat SSL jako czynnik rankingujący
Jednym z czynników rankingujących w SERP jest również certyfikat HTTPS, który wskazuje na bezpieczeństwo witryny i poufność transakcji. SSL zabezpiecza przesyłane dane poprzez szyfrowanie, co skutecznie utrudnia pracę cyberprzestępcom. Istnieje kilka rodzajów certyfikatów:
1. Certyfikat Positive SSL – dobra oferta dla niewielkich stron internetowych oraz dla posiadaczy blogów, którzy nie przetwarzają dużych ilości danych użytkowników.
2. Certyfikat EV SSL – oferuje silniejsze szyfrowanie SHA2 i ECC. W widocznym miejscu przeglądarki (zielony pasek) prezentowana jest nazwa naszej firmy zaraz obok adresu internetowego. To znak dla Klientów, że dane przesyłane przez stronę internetową są bardzo bezpieczne. EV SSL jest przeznaczone szczególnie dla Klientów z branży e-commerce, stron korporacyjnych, organizacji pozarządowych.
3. Certyfikat Positive SSL Wildcard – to rozszerzenie certyfikatu Positive SSL. Dodatkowa funkcjonalność to możliwość objęcia ochroną subdomen, głównie dla tych, którzy posiadają serwisy internetowe zawierające wiele subdomen.
4. Certyfikat Multi-Domain SSL – certyfikat oferuje zabezpieczenie do 100 domen naraz przy jednoczesnym oszczędzaniu czasu i pieniędzy. To rozwiązanie sprawdzi się u Klientów z branży e-commerce, stron korporacyjnych, organizacji pozarządowych.