Czarna lista SPAM_!

Czarna lista SPAM?!

Rzeczywistość przedsiębiorców wygląda tak, że codziennie wysyłamy sporo maili. Jeśli długo czekasz na odpowiedź, może być tak, że mail trafił do SPAMu lub … znalazłeś się na czarnej liście SPAM. Jak wycofać adres mailowy z takiej listy? 

Nawet 25% maili nie trafia do odbiorcy. Użytkownicy mogą zmienić adres mailowy, ale najczęściej dzieje się tak poprzez błędy, które prawdopodobnie popełniasz przy wysyłce newslettera.  

Filtry antyspamowe 

Przy wysyłce wiadomości działają filtry antyspamowe, które zabezpieczają skrzynki mailowe przed niechcianymi mailingami. Filtry wyłapują, ile “punktów spamowych” znajduje się w danej wiadomości. Mogą nimi być słowa, frazy czy formatowanie. To, czy mail zostanie uznany za spam, zależy od usługodawcy poczty e-mail i ustawień dotyczących spamu. Liczy się tu także fakt, czy wiadomości w przeszłości były zakwalifikowane jako spam.  

Czarna lista 

Czarna lista, czyli „Blackhole list“, to zbiór adresów IP oraz domen, z których wysyłane są wiadomości spam. Adres IP, który jednokrotnie znalazł się na czarnej liście, jest zablokowany. Na „zakazanej” liście można znaleźć adresy e-mail (adresy IP lub domeny), z których często są wysyłane wiadomości odbierane jako bezwartościowe/szkodliwe lub takie, które infekują i wykradają dane. Usługodawcy poczty mailowej używają kilku czarnych list. Znalezienie się na jednej z nich nie oznacza jednak, że wszędzie zostanie się uznanym za spamera. Choć warto wiedzieć, że czarne listy mogą krążyć między usługodawcami. Najważniejsze jest to, że można cofnąć adres z czarnej listy, jeśli zostanie to odpowiednio uargumentowane. 

Jak sprawdzić, czy jesteś na czarnej liście?  

Czasem wystarczy mały błąd, żeby znaleźć się na czarnej liście. Jeśli klient pocztowy kilkukrotnie uzna, że wiadomość od Ciebie jest podejrzana, możesz trafić właśnie tam. Prawdopodobieństwo jest tym większe, że czarnych list jest wiele, np. 

– Spamhouse BL ( https://www.spamhaus.org/lookup/ ) 
– Sorbs ( http://www.sorbs.net/lookup.shtml ) 
– Truncate 
– Spamcop 
– Barracuda 
– CBL 

Na szczęście trafienie na czarną listę nie jest traktowane śmiertelnie poważnie. Możesz sprawdzić, czy na niej, klikając w linki: 

– multirbl.valli.org 
– anti-abuse.org/multi-rbl-check/ 

Wystarczy podanie Twojego adresu IP, z którego wychodzą maile lub nazwa domeny. Wtedy narzędzie sprawdzi wszystkie najważniejsze czarne listy.   

Jak usunąć domenę i IP z czarnej listy? 

  1. Nie panikuj. 
  2. Skontaktuj się z administratorem listy. 
  3. Dopytaj, dlaczego IP/domena znalazła się na czarnej liście.  
  4. Usuń swój błąd. 
  5. Nie powtarzaj czynności, który doprowadziła Cię na czarną listę. Admin nie usunie ponownie adresu z listy.  

Co zrobić, żeby nie znaleźć się na czarnej liście? 

Istnieje kilka powodów, dla których można znaleźć się w niechlubnym gronie spamerów: 

  • Najbardziej oczywisty, czyli wysyłka spamu. 
  • Bałagan w bazie odbiorców: usuń wszystkich nieaktywnych adresatów. 
  • Wiele użytkowników oznaczyło wiadomość jako spam. Dowiedz się, kto to zrobił i nie wysyłaj maili do tych użytkowników. Dodaj link „wypisz się” w widocznej części wiadomości. 
  • Niska reputacja współdzielonego IP – współdzielony adres IP mógł wylądować na czarnej liście na skutek błędów innych użytkowników. Zwróć się do dostawcy z prośbą o dedykowany adres IP. 

Bezpieczeństwo maili: co jeszcze można zrobić? 

  1. Dopisz się do białej listy, czyli przeciwieństwa czarnej. Każdy adres na takiej liście ma wolny dostęp do skrzynek e-mailowych, które korzystają z takiej listy. Najbardziej znane białe listy to: The DNS-Whitelist (DNSWL.org), The Spamhaus Whitelist (Spamhaus.org/whitelist). 
  2. Wysyłaj wiadomości tylko do tych odbiorców, którzy wyrazili na to zgodę. 
  3. Przemyśl treść wiadomości i zadbaj o to, by była interesująca. 
  4. Nie używaj wielkich liter, ponieważ w Internecie jest to odbierane jako krzyk. 
  5. Nie używaj wykrzykników w temacie wiadomości. 
  6. Korzystaj z bezpiecznych serwerów. Sprawdź, czy dostawca oferuje certyfikaty bezpieczeństwa, np. Certified Senders Alliance (CSA). 
  7. Zanim wyślesz newsletter, wykonuj testy pod kątem SPAM. 

Dołącz do dyskusji

Ostatnie wpisy z tej kategorii

  • Marketing

    Rynek nazw domen, raport z 2022 roku

    Na koniec 2022 roku, postanowiono przeprowadzić raport, który miał na celu zobrazować obecną sytuację w Rejestrze domeny.pl. Poniżej znajduje się szczegółowe podsumowanie jego wyników. Raport został przeprowadzony wraz z końcem trzeciego kwartału 2022 roku. W tym czasie na Rejestrze domeny.pl znajdowały się ponad 2 miliony nazw aktywnych domen w DNS, dokładna liczba to 2 526 […]

  • Marketing

    Kim jesteśmy i co możemy zaoferować? 

    W obecnym świecie można zaobserwować ciągły rozwój usług telekomunikacyjnych. Hosting oraz domeny zyskują się na sile i są bardzo chętnie wykorzystywane przez wiele osób, którym zależy na sprawnym działaniu w sieci. Firm informatycznych jest naprawdę wiele, oferują one swoim klientom wachlarz rozmaitych usług. Wśród nich znajduje się właśnie między innymi hosting, czyli usługa polegająca na […]

  • Marketing

    Narzędzia marketingu szeptanego

    Czy słyszałeś kiedyś pojęcie „marketing szeptany”? Myślę, że zanim przejdę to umówienia narzędzi marketingu szeptanego, to warto wytłumaczyć czym owe zagadnienie w ogóle jest. Marketing szeptany, inaczej zwany buzz marketingiem, jest gałęzią marketingu. Jego zadaniem jest wywoływanie szumu oraz prowadzenie dyskusji w sieci, tak aby dotrzeć do pozostałych użytkowników Internetu. Poprzez marketing szeptany rozpowszechnia się […]