Clubhouse to nowa i nietypowa platforma społecznościowa, którą warto wykorzystać do biznesowych celów. Clubhouse jest na razie stosunkowo mało znany w Polsce, dlatego przy jego użyciu można zwiększyć szansę na poznanie nowych osób i zbudowanie społeczności. Sprawdź, czym jest i czy warto wykorzystać Clubhouse w swojej strategii biznesowej.
Czy w obecnym świecie, kiedy mamy już tak bardzo rozwinięte media społecznościowe, powstanie coś nowego? Tak. Takim „smaczkiem” jest właśnie Clubhouse – platforma, który służy do rozmów głosowych i działa na iPhone.
Clubhouse: czym jest?
Aplikacja powstała wiosną 2020 roku w USA i od razu zyskała pozytywne recenzje odbiorców. Twórcy to Paul Davison oraz były pracownik Google`a, Rohan Seth. Clubhouse bazuje na prowadzeniu rozmów na żywo, bez użycia grafik czy wideo i bez dobrej jakości dźwięku. Jedyny opis, jaki można tam znaleźć, to ten, który zamieścisz w bio. Dość minimalistycznie jak na dzisiejsze czasy, a jednak cieszy się coraz większą popularnością.
Clubhouse: jak rozmawiać?
Korzystanie z aplikacji polega na rozmowach głosowych, które odbywają się „na żywo” w poszczególnych pokojach. To wszystko dzieje się po spełnieniu dwóch warunków:
- aplikacja działa tylko na iPhone (choć powstanie wersja na Android),
- użytkownik wejdzie do Clubhouse jedynie na zaproszenie.
Każdy użytkownik musi mieć aktywny numer telefonu, zaproszenie przychodzi przez SMS. Adres mailowy jest alternatywą dla logowania i służy do odzyskiwania dostępu do konta.
Reguła niedostępności
Każdy user może zaprosić kolejne dwie osoby. Algorytm bada, kogo zapraszasz, ponieważ ideą są wartościowe rozmowy. Założeniem Cloubhouse jest wymiana wiedzy i doświadczeń biznesowych oraz możliwość zaprezentowania się publiczności. Nie ma tu zatem miejsca na rozmowy o niczym czy też oglądanie lifestylowych zdjęć. Jakość zaproszeń wpływa na pozycję danego użytkownika w aplikacji. Clubhouse pozycjonuje się jako medium biznesowe.
Pokoje w Clubhouse
Istnieją 3 rodzaje pokoi w apce:
- otwarty (open) – dostępny dla wszystkich,
- społeczność (social) – pokój dla Twoich obserwatorów. To właśnie dobra okazja do budowania społeczności,
- zamknięty (closed) – mogą do niego wejść jedynie te osoby, które wcześniej zaprosisz.
Pokoje można nazwać oraz stworzyć regulamin funkcjonowania.
Clubhouse: do czego wykorzystać?
W momencie dołączenia do danego pokoju można jedynie słuchać, a wyjście z tej przestrzeni nie zostanie „ukarane”. Istnieje też szansa zaproszenia użytkownika do pokoju (ping) oraz podniesienia “ręki”, co zostanie uznane przez userów za chęć dołączenia do rozmowy.
To dobra okazja do zwiększenia własnej wiedzy, rozmowy na biznesowe tematy czy też zbudowania grona odbiorców. W czasach pandemii brakuje konferencji czy targów e-commerce, w czasie których nawiązywaliśmy bezpośrednie i wartościowe kontakty. Ogromną zaletą spotkań offline była spontaniczność i prowadzenie niewymuszonych interakcji, które wzmacniały biznesowe relacje.
Rozmowy na żywo a podcasty
Można zauważyć, że Clubhouse to konkurencja dla podcastów z tą różnicą, że one mają oprawę bardzo radiową i zamkniętą. Clubhouse to format na żywo, który w jakiś sposób zastępują kontakty offline. Można go przyrównać np. do Instagram stories czy live`ów na Facebooku. Minusem apki jest brak moderacji oraz fakt, że czasami rozmowy mogą być nieco zakłócone, ponieważ odbywają się tu i teraz. Zatem w trakcie nie ma czasu na obróbkę dźwięku. Clubhouse bazuje jedynie na audio, co pozwala skoncentrować się na treści przekazu i czerpać z tego jak najwięcej.
Obecnie platforma ma 2 mln aktywnych userów tygodniowo. Clubhouse cały czas się rozwija i może stać się świetnym narzędziem budowania marki osobistej.