Biznes oparty na mocnych stronach_

Biznes oparty na mocnych stronach?

Czy wiesz, że wykonując pracę w zgodzie ze swoimi mocnymi stronami, angażujesz się w nią aż sześć razy bardziej niż gdy skupiasz się na poprawie swoich słabości? Wydawałoby się to oczywiste, ale czy naprawdę wiesz, co jest Twoją mocną stroną i jak to powiązać z biznesem? 

Wiele małych i średnich firmach nie ma działów HR, które mogłyby szczegółowo wdrażać rozwiązania korporacyjne. Istnieją jednak możliwości, które nie wymagają organizowania nowego działu czy zatrudniania specjalistów z wieloletnim doświadczeniem. Wszędzie można pracować “z talentami”, rozumianymi jako mocne strony. Dlaczego? Dzięki temu pracownicy lepiej zrozumieją własny sposób działania i myślenia. Poza tym łatwiej będzie można dopasować ich możliwości do danego projektu lub zadania. Masz jednoosobową działalność? Tym bardziej powinieneś znać swoje mocne strony! 

Talenty i mocne strony 

No dobrze, ale po co zajmować się dodatkowymi rzeczami, kiedy codzienne obowiązki nas przygniatają? Poznanie własnych mocnych stron do klucz do znalezienia schematów własnego funkcjonowania, poprawy produktywności, komunikacji czy odkrycia nowych możliwości zawodowych (w tym budowy marki osobistej). Mocne strony to po prostu predyspozycje. Ta wiedza przekłada się na zaangażowanie, komunikację z zespołem czy też inicjowanie własnych pomysłów. 

Mocne strony w praktyce 

Czy kojarzysz sytuację, kiedy zatrudnieni pracują na zwolnionych obrotach, tracą chęci do pracy i nie wywiązują się z obowiązków tak, jakbyś tego chciał? Ta sytuacja może też dotyczyć firm jednoosobowych. Mimo starań, stosowania różnych technik czy prób kontroli, nie udaje się osiągnąć efektów. To dobry moment na przedyskutowanie z pracownikami tego, w czym czują się mocni i w jakim kierunku dążą. 

Test mocnych stron a skuteczność w pracy 

Gdy przyjmujesz danego pracownika lub zlecasz zadanie, najczęściej wiesz, czego chcesz. Na przykład w sytuacji, gdy szukasz specjalisty IT, pozycjonera czy projektanta stron internetowych. Czy zdarza Ci się, że mimo posiadanych twardych kompetencji przez pracownika, coś “nie gra” we współpracy? Różnimy się między sobą stylem reakcji na daną sytuację i jej interpretacją. A jeśli to się przedłuża? Koszty zatrudnienia pracownika to zawsze spory wydatek, zwalnianie niekoniecznie jest rozwiązaniem. Może to wypalenie zawodowe lub… nieodpowiednie pokierowanie pracownikiem. Ustalenie mocnych stron sprzyja wydajności, podniesieniu jakości pracy i współdziałaniu. Różnorodne kompetencje i temperamenty można ciekawie wykorzystać. 

Mocne strony i różne typy reakcji pracownika 

Mocna strona to naturalny talent w jakiejś dziedzinie, czas poświęcony na jego rozwijanie i wreszcie kompetencja doprowadzona niemal do perfekcji. Autorem koncepcji talentów Clifton Strenghts (inaczej: talenty Gallupa) jest Dan Clifton, badacz zajmujący się psychologią pozytywną. Według Gallupa istnieje bardzo wiele talentów (aż 34) pogrupowanych w obszary: 

  • Wykonywanie, 
  • Wpływanie, 
  • Budowanie relacji, 
  • Myślenie strategiczne. 

W każdej z tych grup znajdują się cechy, które nie są potocznie uważane za talenty, np. Bycie Optymistą czy Integratorem. Zgodnie z tą koncepcją, każdy z nas ma unikalny zestaw 34 talentów, a te, które są w TOP5, w znaczący sposób kształtują życie zawodowe i prywatne. 

Mocne i słabe strony pracownika

Wbrew pozorom zarządzanie poprzez talenty nie polega na nieustannym chwaleniu ludzi. Ważne jest również poznanie słabych stron i reakcji pracownika, które osłabiają jego działanie. Wtedy można pracować całościowo nad rozwojem danej osoby i budować zespół zaangażowanych pracowników, których nie trzeba sprawdzać na każdym kroku. Inny test mocnych stron, to tzw. Meyer Birggs, czyli kwestionariusz osobowości (16 osobowości), który pozwala określić działanie pracownika na 4 poziomach: 

  • Ekstrawersja lub introwersja, 
  • Poznanie lub intuicja, 
  • Myślenie lub odczuwanie, 
  • Osądzanie lub obserwacja (wydawanie opinii lub bycie elastycznym na pojawiające się informacje). 

Wyniki mogą okazać się zaskakujące i przydatne na wielu różnych poziomach. Gdy np. pracownik jest introwertyczny, analityczny, może się wydawać, że nie sprawdzi się w sprzedaży. Tymczasem w sytuacji stworzenia odpowiednich warunków taka osoba również może wspomóc dział sprzedaży (szczególnie jeśli ma strategiczne umiejętności). Co więcej, strateg często widzi projekty w szerszej perspektywie i potrafi wskazywać kierunki rozwoju przedsiębiorstwa. 

Mocne strony w e-biznesie 

W trakcie pandemii wielu z nas zyskało dodatkowy czas, który wcześniej był przeznaczony np. na dojazdy. Budowa własnej marki i tożsamości przedsiębiorstwa będzie zdecydowanie dobrą opcją na drodze do stabilności działania firmy. Test na wiodące talenty/ mocne strony można wprowadzić już na początku współpracy i w ten sposób oszczędzić czas i pieniądze w rekrutacji. Oczywiście trzeba pamiętać, że test nie rozwiąże wszystkich problemów, jest raczej drogowskazem niż receptą.  

Dołącz do dyskusji

Ostatnie wpisy z tej kategorii

  • Marketing

    Rynek nazw domen, raport z 2022 roku

    Na koniec 2022 roku, postanowiono przeprowadzić raport, który miał na celu zobrazować obecną sytuację w Rejestrze domeny.pl. Poniżej znajduje się szczegółowe podsumowanie jego wyników. Raport został przeprowadzony wraz z końcem trzeciego kwartału 2022 roku. W tym czasie na Rejestrze domeny.pl znajdowały się ponad 2 miliony nazw aktywnych domen w DNS, dokładna liczba to 2 526 […]

  • Marketing

    Kim jesteśmy i co możemy zaoferować? 

    W obecnym świecie można zaobserwować ciągły rozwój usług telekomunikacyjnych. Hosting oraz domeny zyskują się na sile i są bardzo chętnie wykorzystywane przez wiele osób, którym zależy na sprawnym działaniu w sieci. Firm informatycznych jest naprawdę wiele, oferują one swoim klientom wachlarz rozmaitych usług. Wśród nich znajduje się właśnie między innymi hosting, czyli usługa polegająca na […]

  • Marketing

    Narzędzia marketingu szeptanego

    Czy słyszałeś kiedyś pojęcie „marketing szeptany”? Myślę, że zanim przejdę to umówienia narzędzi marketingu szeptanego, to warto wytłumaczyć czym owe zagadnienie w ogóle jest. Marketing szeptany, inaczej zwany buzz marketingiem, jest gałęzią marketingu. Jego zadaniem jest wywoływanie szumu oraz prowadzenie dyskusji w sieci, tak aby dotrzeć do pozostałych użytkowników Internetu. Poprzez marketing szeptany rozpowszechnia się […]