Apetyt rośnie w miarę jedzenia: coraz więcej Polaków korzysta ze sklepów internetowych. Według raportu Interaktywnie, szacowane wydatki Polaków w tym sektorze wyniosą około 50 miliardów złotych w 2019. Jak przyciągnąć Klientów i czego unikać?
Dostępność całą dobę w każdy dzień tygodnia, wygoda kupowania z domu i nieograniczony czas wyboru to główne zalety, jakie wymieniają Klienci sklepów online. Na pewno na korzyść działa też brak kolejek i brak sztucznych uśmiechów sprzedawców. Zakupy w sklepie internetowym przestały być domeną młodych osób. Zanotowano 14 punktów wzrostu procentowego, jeśli chodzi o zakupy dokonywane przez osoby po 50. roku życia.
Błędy w sklepie internetowym: na co zwrócić uwagę?
- Strona www sklepu wczytuje się powoli – zbyt słaby serwer. Według badań przygotowanych przez Akamai i Gomez.com, 47% użytkowników Internetu liczy, że strona załaduje się w ciągu 2 sekund, a jeśli trwa to 4 sekundy, to najprawdopodobniej 40% użytkowników wyjdzie ze strony. To oczywiście oznacza spadek konwersji. Dlatego kluczowy tutaj jest szybki i sprawdzony hosting.
- Za mało wyeksponowany produkt. W e-commerce dużą rolę odgrywają zdjęcia produktowe. Powinny one być wyraźne, o odpowiedniej rozdzielczości i kompresji, aby po powiększeniu nie rozmazywały się i dobrze prezentowały produkt. Zdjęcia powinny wczytywać się szybko oraz przedstawiać produkt w różnych kontekstach. Jeśli np. chodzi o sklep odzieżowy, to oczywiście ważne są stylizacje, jeśli artykuły do wyposażenia wnętrz, liczy się wizualizacja produktu na tle salonu, łazienki, kuchni z oddaniem rzeczywistego rozmiaru. Kluczowe znaczenie ma również dobry opis produktu, nieskopiowany z treści technicznych. Opis musi nie tylko informować o tym, czym jest produkt, ale także budzić emocje. Warto też pamiętać o zasadach tworzenia treści do Internetu (od najważniejszej do mniej ważnej oraz o „skanowaniu tekstu”, bo tak najczęściej czyta Klient). Najważniejsze określenia warto wyboldować, stosować akapity i listy.
- Zbyt złożony proces zakupowy. Warto umieścić jedynie najważniejsze informacje potrzebne do dokończenia procesu zakupowego i umożliwić złożenie zamówienia bez zakładania konta. Badania pokazują, że przymus założenia konta często jest zniechęcający i użytkownicy rezygnują z zakupów.
- Ukryte koszty. Jeśli przy końcowym momencie dokonywania płatności pojawią się dodatkowe płatności (np. 10 zł za zakupy poniżej 200 zł), można być prawie pewnym, że użytkownik porzuci koszyk. Według badań Baymard Institute kolejne opłaty to czynnik, który odpowiada za 61% porzuceń koszyka zakupów. Jasne zasady od początku to bardzo ważny element budowania marki i skutecznej sprzedaży.
- Brak elementów uwiarygodniających firmę – niedopracowana strona „O nas”, brakuje certyfikatów jakości, liczb pokazujących działalność, zdjęć twórców sklepu, opinii Klientów, które działają na zasadzie psychologicznego mechanizmu „Społecznego dowodu słuszności” (przekonanie, że skoro tyle osób ceni sobie daną markę, to na pewno warto skorzystać z jej usług). Te elementy sprawiają, że Klient nabiera zaufania do brandu i dużo chętniej zrobi zakupy w miejscu, które lepiej zna. Można dodać również zakładkę informującą o wizji marki oraz blog, w którym będą opublikowane treści związane ze sklepem.
- Brak protokołu SSL – małe bezpieczeństwo transakcji. W tym momencie certyfikat SSL to gwarant poufnej i szyfrowanej transakcji. Coraz więcej Klientów ma tego świadomość, dlatego warto zainstalować protokół SSL na stronie sklepu. Co więcej, SSL wpływa dobrze na pozycjonowanie i optymalizację sklepu.
- Zbyt mało widoczny kontakt. Klient musi widzieć od razu możliwość skontaktowania się ze sklepem. Oprócz maila, powinien być umieszczony również numer telefonu oraz godziny dostępności. Mimo umieszczonych na stronie FAQ, Klient często chce również mieć możliwość osobistego kontaktu czy też pytania, które nie zostały zawarte na stronie sklepu.
- Właściciel nie prowadzi statystyk sklepu i nie mierzy aktywności Klientów na stronie internetowej. Analiza statystyk jest czasochłonna i może mniej interesująca, ale niezbędna do tego, żeby wiedzieć, gdzie Klienci spędzają najwięcej czasu, co ich skłania do zakupu. Konieczne jest analizowanie ścieżek konwersji. Kolejną rzeczą jest wykonywanie testów A/B. W ten sposób można badać każdy element podstrony sklepu i ulepszać (np. zmienić kolor zakładki, powiększyć czcionkę lub rozmiar zdjęcia, zmienić miejsce opisu produktu etc.).
- Zaniedbany m-commerce. Klienci coraz chętniej dokonują zakupów poprzez kanał mobile. Statystyki mówią, że już około 40% zakupów online dzieje się na smartfonie. Dlatego responsywna strona to już obowiązek. Jednak wiele szablonów sklepów jest dostosowanych pod zakup na komórce, często ten wydatek nie jest wysoki.
- Nie ma wsparcia online. Oprócz kontaktu telefonicznego i mailowego warto umieścić na stronie sklepu również okno czatu. Będzie to sygnał dla Klientów, że nam na nich zależy i mogą w każdej chwili uzyskać odpowiedź na nurtujące pytania.
Klienci mają coraz większe wymagania i świadomość, jak mogą korzystać ze sklepów internetowych. Coraz bardziej znaczącym czynnikiem jest ułatwienie opcji dostawy. Z raportu Interaktywnie wynika, że Klienci dokonywaliby częściej zakupów, jeśli dostawa byłaby nieco tańsza lub darmowa. Jeśli weźmiemy wszystkie elementy pod uwagę i zaczniemy stopniowo wprowadzać zmiany, na pewno zauważymy różnicę nie tylko w odwiedzinach, ale również w dokonywanych przez Klientów transakcjach.
Dobry hosting
Hosting w Kru.pl to przede wszystkim jasne, uczciwe zasady, bardzo szybkie serwery LiteSpeed, dyski NVMe, automatyczne kopie zapasowe, przyjazne wsparcie techniczne 24/7. Hosting jest zgodny ze wszystkimi prawnymi wymogami RODO. Co więcej, jako niespodziankę można otrzymać darmowe narzędzie do monitoringu serwera. https://www.kru.pl/bizneshosting.php