Rynek pracy zmienia się bardzo dynamicznie: coraz większe znaczenie zyskują elastyczne formy zatrudnienia, praca w chmurze, automatyzacja procesów oraz rozwój nowych technologii. Według badania firmy Devire, praca w branży IT przynosi najwięcej satysfakcji, a pracownicy dzięki temu mają ochotę pozostać w niej dłużej.
Badanie Devire opisuje to, jak wygląda dzisiejszy rynek pracy, oczekiwania wobec pracodawców w różnych branżach i poziom zadowolenia pracowników. Jakie wyzwania stoją przed dynamicznie zmieniającą się częścią gospodarki?
Jak wygląda rynek pracy w Polsce?
Dziś trudno o work-life balance, praca często przeciąga się i odbywa się po godzinach, na urządzeniach mobilnych. Trudno oddzielić sferę zawodową od prywatnej, ponieważ coraz częściej pracujemy poprzez social media, używamy zdalnych komunikatorów i zapisujemy dane w chmurach. Spada bezrobocie i jednocześnie rośnie zapotrzebowanie na kolejnych pracowników. To wymaga od firm przemyślenia, jakie chcą tworzyć miejsca pracy. W badaniu Devire pracownicy wykazali, że u pracodawcy najbardziej liczy się dla nich:
- Stabilność finansowa przedsiębiorstwa (50%)
- Swoboda działania (48%)
- Otwartość na inicjatywy i feedback (41%).
Kolejne oczekiwania różniły się nieco w zależności od wieku pracownika: najmłodszym (pokolenie Z) zależy również na nieformalnej atmosferze (29%), a Baby Boomers (55+) oczekuje tego jedynie w 6% przypadków. Dla starszych pracowników o długim stażu pracy w większym stopniu liczy się swoboda działania.
Branża IT na rynku pracy
Najbardziej zadowoleni pracownicy według branż:
Pracownicy IT mają najbardziej korzystną sytuację: swobodę działania, dość duże zarobki (uzależnione oczywiście od doświadczenia i stanowiska) oraz najniższy poziom stresu. W przeciwieństwie do księgowych, kasjerów, telemarketerów czy pracowników biurowych, IT nie muszą bać się automatyzacji.
Potrzeba zatrudniania pracowników IT nie będzie słabła. Według badań Komisji Europejskiej, w 2020 w krajach UE zabraknie blisko 800 000 specjalistów IT. Europejczykom często brakuje umiejętności cyfrowych, a w firmach będzie odczuwalny coraz większy niedobór specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa.
Rynek pracy: co zmieni się w najbliższym czasie?
Przedsiębiorstwa będą musiały poradzić sobie ze znalezieniem odpowiednich specjalistów, a także z rosnącymi różnicami w oczekiwaniach między pokoleniem Baby Boomers (55+), Pokolenia Z, a najmłodszymi (18-24). W niektórych branżach wzrasta poziom stresu pracowników:
- Marketing i reklama: 47%
- Inżynierowie: 36%
- Pracownicy IT: 27%.
Kolejny obszar, pełen wyzwań i nowości, to wciąż rozwijające się nowe technologie. W 2020 roku, zgodnie z wieloma analizami, wzrośnie znaczenie cloud computing. Już teraz rozwiązania chmurowe są warte w Polsce 312 mln USD.
Pracownik “od szczęścia”
Praca w XXI wieku to wolność wyboru, a coraz rzadziej życiowa konieczność. To determinuje zmiany w podejściu do pracy i wymusza na pracodawcy zapewnienie odpowiedniej kultury organizacji. Jeśli pracownik czuje się zadowolony w pracy, nie chce jej zmieniać, a pracodawca ponosi wtedy mniejsze koszty. Według badania Pracuj.pl, pracownicy są też coraz bardziej otwarci, aby zwiększać kompetencje technologiczne. Zrobi to aż 65 proc. badanych, aby utrzymać pracę. W większych firmach istnieje nawet stanowisko Happy Office Manager, który ma zapewniać pracownikom odpowiedni poziom szczęścia, czyli nie tylko odpowiednie wynagrodzenie, ale inne, wspomniane czynniki motywujące. Mimo że MŚP nie zawsze może sobie pozwolić na dodatkowy etat tego typu, to jednak warto mieć na uwadze wymienione oczekiwania pracowników.