Jak działać na rynku i zdobywać klientów, jeśli konkurencja robi to samo, co Ty? Jak się promować, na co położyć nacisk, żeby dotrzeć do odbiorców? Odpowiedzią na te pytania jest przygotowanie strategii marketingowej.
Jeśli miałbyś do wyboru: systematyczne działania marketingowe, ale wykonywane w dość przewidywalny, chaotyczny sposób i analizę marki, jej otoczenia konkurencyjnego, ustalenie konkretnego planu, w którym jest miejsce na kreatywność – co wybrałbyś? W sytuacji, gdy coraz więcej firm funkcjonuje w Internecie, warto stosować bardziej przemyślane działania. Może się wydawać, że w natłoku codziennych zadań brakuje czasu na ustalenie strategii. Jednak niewykonanie tego zadania sprawia, że błądzisz po omacku w swoim biznesie. Podejmujemy wtedy krótkoterminowe, szablonowe działania, których efekty mogą być niezadowalające. Jak to zmienić i przestać być zagubioną na morzu łódką, tylko okrętem sterowanym przez mądrego żeglarza?
Strategia marketingowa, strategia komunikacji: czym są?
Według Macieja Tesławskiego, uznanego stratega marketingowego, każda firma powinna zwrócić uwagę na:
- strategię marki – pozwala na stworzenie osobowości marki,
- strategię komunikacji marki – czyli plan komunikacji z rynkiem (klientami, kontrahentami).
Te dwa elementy tworzą strategię marketingową, czyli spójny i zwizualizowany koncept marki, który pozwala na wypozycjonowanie firmy w umysłach odbiorców. Gdy klient będzie miał styczność z Twoją marką, nie powinien mieć wątpliwości, czego może się po niej spodziewać, jaki sprzedajesz produkt lub z jakiej usługi może on skorzystać. Oczywiście wiele zależy też od tego, na jakim etapie rozwoju jest Twoja firma – silną markę buduje się przez dłuższy czas. Jeśli chcesz, żeby Twoja marka była mocna i podbijała rynek, działaj z jedną usługą lub produktem w branży. Gdy planujesz rozszerzyć zakres działalności, najlepiej stwórz oddzielną markę (z osobną domeną, stroną internetową etc.). Co więcej – komunikuj, czym się nie zajmujesz. To też istotna informacja dla odbiorców.
Jak zbudować strategię marketingową?
Ten proces można podzielić na 3 etapy:
- Etap analityczny – polega na zbieraniu danych, analizie otoczenia konkurencyjnego i uspójnieniu informacji,
- Etap strategiczny. Najważniejszy w procesie pozycjonowania marki. Wyznacza kierunek działań na najbliższe lata, określa miejsce marki na rynku oraz jej wizerunek. To tzw. DNA marki.
- Etap komunikacyjny, czyli strategia komunikacji marki. W tym punkcie określa się sposoby komunikacji na zewnątrz.
Trudno zbudować solidną strategię, jeśli pominiemy któryś z etapów.
Jak zająć się tym w praktyce? Można powierzyć wykonanie strategii zewnętrznej firmie, wtedy trzeba liczyć się z kosztami. Na początek spróbuj to zrobić samodzielnie, oczywiście w uproszczonej wersji.
Strategia marki
Wcześniej wspominaliśmy o dokładnym określeniu Twojego obszaru działalności oraz obszarów, z którymi Twoja marka wcale się nie wiąże. Następnie określ, na jakiej “półce” cenowej znajduje się Twój produkt/usługa: niskiej, średniej, czy wysokiej. Kolejny krok to określenie Idealnego Klienta: jak wygląda, jakie ma cechy, co go charakteryzuje, jak spędza czas wolny? Grup klientów prawdopodobnie jest więcej – podziel je na segmenty. Niech w każdym segmencie znajdzie się rodzaj “przedstawiciela” (persona). Potem stwórz lub zleć przygotowanie identyfikacji wizualnej – zadbaj o domenę (nazwę), hosting, wygląd strony, spójność ze wszystkimi elementami graficznymi (banery, materiały reklamowe, nadruki etc.). Zastanów się, co wyróżnia Twoją markę od innych. Jeśli np. prowadzisz firmę edukacyjną, wprowadź dodatkowe działania innowacyjne online, które będą odbywały się cyklicznie i np. stwórz wokół nich jakiś rytuał. Stworzy to wartość dodaną dla marki. Pamiętaj, że tworzenie strategii marki to proces, który trwa przez cały czas obecności firmy na rynku i nigdy nie ustaje.
W kolejnym wpisie: strategia komunikacji marki oraz dlaczego małe firmy potrzebują strategii marketingowej.