Jak założyć jednoosobową działalność gospodarczą?

Jednoosobowa działalność gospodarcza jest najchętniej wybieraną i najprostszą formą prawną prowadzenia firmy. To krok w stronę większej niezależności zawodowej. Masz pomysł na biznes i chciałbyś założyć działalność? Sprawdź, co Cię czeka.

Samozatrudnienie oznacza prowadzenie przedsiębiorstwa przez osobę fizyczną. Jeśli specjalizujesz się w danej dziedzinie i szukasz szerszych możliwości rozwoju zawodowego, to prawdopodobnie właściwy moment na założenie jednoosobowej działalności gospodarczej. Zyskujesz wtedy elastyczność czasu i miejsca, związanych z wykonywaniem obowiązków. Jeśli lubisz zarządzać swoim czasem i zadaniami, jesteś odpowiedzialny i ambitny, nie zwlekaj. Na początku prowadzenia jednoosobowej działalności możesz liczyć na ulgi i mniejsze składki. Możesz także odliczyć od przychodów różne wydatki (sprzęt potrzebny do firmy, narzędzia, oprogramowanie etc.) Zacznijmy jednak od początku.

Jednoosobowa działalność gospodarcza: czym jest?

Według danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczej (COIG) w 2020 roku 263,6 tys. osób zarejestrowało jednoosobową działalność gospodarczą. Samozatrudnienie to działalność zarobkowa prowadzona we własnym imieniu, w której właściciel odpowiada całym swoim majątkiem. Samozatrudnienie daje pozwala skalować własne zarobki.

Jednoosobowa działalność gospodarcza: jak ją założyć?

Większość formalności związanych z rejestracją można dokonać drogą internetową. 

Taka forma prawna wiąże się z wyborem opodatkowania, kosztami ZUS, ponoszeniem odpowiedzialności za dodatkowe zobowiązania, kosztami prowadzenia działalności gospodarczej etc.

6 kroków do rejestracji firmy

Rejestracja firmy w CEIDG

Wpisz w przeglądarkę internetową adres firma.gov.pl oraz kliknij Złóż wniosek CEIDG-1 (wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej). Będziesz potrzebować m.in. nazwy swojej firmy, numeru NIP, kodu działalności PKD (typ prowadzonej działalności) oraz wyboru formy opodatkowania (karta podatkowa, ryczałt ewidencjonowany, Księga Przychodów i Rozchodów lub podatek liniowy). 

Biuro rachunkowe lub księgowość internetowa

W formularzu CEIDG-1 trzeba podać, kto poprowadzi dokumentację finansową firmy. Jeśli w momencie wypełniania formularza jeszcze nie wybrałeś biura księgowego, wpisz opcję samodzielnego księgowania, którą później będziesz edytować. Możesz też skorzystać z księgowości internetowej.

ZUS

Jako przedsiębiorca będziesz odprowadzał składki do ZUS (płatnik składek) i jednocześnie ubezpieczał się. W ciągu 7 dni od daty rozpoczęcia prowadzenia działalności masz obowiązek zgłosić siebie do ubezpieczeń. Trzeba wypełnić druczek:

  • ZUS ZUA (gdy chcesz podlegać ubezpieczeniom społecznym i zdrowotnym) 
  • lub ZUS ZZA (jeżeli chcesz opłacać jedynie składkę zdrowotną, ponieważ masz ubezpieczenie społeczne z innego tytułu, np. z tytułu umowy o pracę).

Jako przedsiębiorca musisz opłacać ZUS każdego miesiąca, nawet jeśli nie masz wystarczających przychodów, dlatego warto wcześniej zgromadzić oszczędności. ZUS to koszt stały dla firmy. Istnieją jednak preferencje dla początkujących przedsiębiorców – przez pierwsze 24 miesiące prowadzenia firmy możesz korzystać z preferencyjnego, tzw. “Małego ZUSU”. Istnieją wyjątki od tej możliwości – niższy ZUS nie przysługuje Ci, jeśli przychód w Twojej firmie w poprzednim roku przekroczył 120 tys zł, w ubiegłym roku prowadziłeś działalność gospodarczą przez mniej niż 60 dni, korzystasz z preferencji w opłacaniu składek, wykonujesz pracę na rzecz byłego pracodawcy oraz korzystasz z opodatkowania w formie karty podatkowej i jednocześnie jesteś zwolniony z VAT na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o podatku od towarów i usług.

Urząd Skarbowy

Kluczowy jest numer NIP, który służy do kontaktu z Urzędem Skarbowym. Nie trzeba składać osobnego wniosku o numer NIP, zostanie on nadany w trakcie rejestracji wniosku CEIDG-1. Zastanów się również, czy chcesz być czynnym podatnikiem VAT, czyli płacić podatek od dóbr i usług (jeśli tak, trzeba złożyć dokument VAT-R). Skąd się tego dowiedzieć? Najprościej ujmując, to korzystne, gdy musisz dokonywać zakupów z VAT (np. materiały lub usługi). Jeśli nie planujesz zostać VAT-owcem, nie ma potrzeby kontaktowania się z urzędem.

Numer REGON

W rejestrze REGON znajdują się wszystkie przedsiębiorstwa i jest nazywany Krajowym Rejestrem Urzędowych Podmiotów Gospodarki Narodowej. REGON to źródło informacji na temat podmiotów gospodarczych funkcjonujących na terenie kraju. Numeru używa się głównie do badań statystycznych.

Konto bankowe

Jako przedsiębiorca musisz wybrać firmowe konto bankowe. Skorzystaj z rankingów internetowych, w których zawarte są dane na temat opłat bankowych, kosztów przelewów, oprocentowań etc. Informację o wyborze banku podaj we wniosku CEIDG-1, a wtedy dotrze ona również do ZUS i Urzędu Skarbowego.

Jak wypełnić wniosek CEIDG-1? Wyczekuj kolejnego wpisu.

Domena i hosting dla Twojej firmy 

Gdy już założysz działalność, warto stworzyć stronę internetową, która posłuży Ci do informowania o swoich działaniach oraz reklamy. Bazą do tego jest domena i hosting, czyli odpowiednia nazwa i miejsce na serwerze na zasoby witryny. Sprawdź, co to jest hosting oraz jak wybrać dostawcę usług.

Dołącz do dyskusji

Ostatnie wpisy z tej kategorii

  • Marketing

    Rynek nazw domen, raport z 2022 roku

    Na koniec 2022 roku, postanowiono przeprowadzić raport, który miał na celu zobrazować obecną sytuację w Rejestrze domeny.pl. Poniżej znajduje się szczegółowe podsumowanie jego wyników. Raport został przeprowadzony wraz z końcem trzeciego kwartału 2022 roku. W tym czasie na Rejestrze domeny.pl znajdowały się ponad 2 miliony nazw aktywnych domen w DNS, dokładna liczba to 2 526 […]

  • Marketing

    Kim jesteśmy i co możemy zaoferować? 

    W obecnym świecie można zaobserwować ciągły rozwój usług telekomunikacyjnych. Hosting oraz domeny zyskują się na sile i są bardzo chętnie wykorzystywane przez wiele osób, którym zależy na sprawnym działaniu w sieci. Firm informatycznych jest naprawdę wiele, oferują one swoim klientom wachlarz rozmaitych usług. Wśród nich znajduje się właśnie między innymi hosting, czyli usługa polegająca na […]

  • Marketing

    Narzędzia marketingu szeptanego

    Czy słyszałeś kiedyś pojęcie „marketing szeptany”? Myślę, że zanim przejdę to umówienia narzędzi marketingu szeptanego, to warto wytłumaczyć czym owe zagadnienie w ogóle jest. Marketing szeptany, inaczej zwany buzz marketingiem, jest gałęzią marketingu. Jego zadaniem jest wywoływanie szumu oraz prowadzenie dyskusji w sieci, tak aby dotrzeć do pozostałych użytkowników Internetu. Poprzez marketing szeptany rozpowszechnia się […]