7 elementów otoczenia konkurencyjnego firmy, na które warto zwrócić uwagę

Jeśli planujesz założyć firmę lub już funkcjonujesz jako przedsiębiorca, potrzebujesz znać rynek, na którym się poruszasz. Według Dana Sextona, istnieje 7 czynników, które wpływają na otoczenie konkurencyjne firmy. Sprawdź, jakie mają praktyczne zastosowanie w strategii Twojej firmy.

Konkurencja to tylko jeden z elementów otoczenia bliższego przedsiębiorstwa, czyli mikrootoczenia. Chodzi o wydzielenie wszystkich podmiotów, jakie wpływają na biznes pod kątem konkurencyjnym lub kooperacyjnym. To ekonomiczne zagadnienie jest tak naprawdę przydatne – w praktyce przyniesie Ci to lepszą orientację w swoich poczynaniach i pomoże ustalić strategię działania firmy. Tego typu wieloczynnikowa analiza pozwala racjonalnie spojrzeć na firmę z pewnej perspektywy oraz wychwycić pojawiające się szanse i zagrożenia na drodze jej rozwoju. W dobie pandemii i liczenia każdej złotówki to szczególnie ważne.

7 elementów otoczenia konkurencyjnego

  1. Aktualna konkurencja. To grupa konkurentów, która sprzedaje podobne usługi lub produkty i walczą o tę samą grupę klientów. Trzeba uniknąć wojen cenowych (wybieranie wielu założycieli nowych firm. Właściciele wprowadzają kolejne produkty, jednocześnie obniżając swoje marże.
    W tym punkcie warto zwrócić uwagę również na: wysoka bariera wejścia (firmom trudno wtedy wejść na rynek) oraz bariery wyjścia (elementy, które ograniczają atrakcyjność rynku dla nowych firm). Idealnie jest zachować balans, czyli osiągnąć stan, kiedy firma wejdzie na atrakcyjny i jednocześnie niezbyt dostępny dla konkurencji rynek.
  2. Potencjalna konkurencja. Spróbuj określić, jacy konkurenci znajdą się na niedługo na Twoim horyzoncie. Im mniejsze bariery wejścia i większe bariery wyjścia, tym większe są szanse na to, że możesz spodziewać się konkurencji. Tutaj mogą pojawić się 2 grupy: naśladowcy i imitatorzy. Pierwsi dopiero wchodzą na rynek i mogą wprowadzić podobny produkt lub usługę do Twojej, ale w jakiś sposób ulepszoną. Imitatorzy dosłownie kopiują to, co stworzysz. Strategia ich działań opiera się na rywalizacji ceną, co może doprowadzić do wojen cenowych.
  3. Substytuty produktów lub usług. Zorientuj się, czy istnieją na rynku, na którym Ty funkcjonujesz. Gdy na przykład sprzedajesz biżuterię handmade, a w pobliżu Twojego sklepu można znaleźć galerię handlową, klienci mogą zwlekać z zakupami, ponieważ liczą, że w galerii znajdą tańsze produkty. 
  4. Dostawcy. Na otoczenie konkurencyjne wpływa również liczba i jakość dostawców. Najlepiej, gdy jest ich więcej, wtedy oni również konkurują z innymi firmami, a jakość dostaw i zwrotów jest lepsza. Właściciel firmy ma też w takich warunkach większy wpływ na kształtowanie cen usług dostawców.
  5. Sprzedawcy. Nie wszyscy sprzedają produkty do użytkowników końcowych. Niektórzy sprzedają pośrednikom, czyli innym sprzedawcom. Oni odgrywają istotną rolę, dlatego warto dotrzeć do najważniejszych sprzedawców funkcjonujących na Twoim rynku.
  6. Użytkownicy końcowi. To bezpośredni klienci oraz sklepy (jeśli zajmujesz się taką sprzedażą), które również kierują swoje usługi lub produkty do klientów. Warto wcześniej dobrze poznać oczekiwania klientów, żeby móc do nich trafiać. Przykład? Rozwój nowych technologii wpływa na zmianę zachowań konsumenckich. Efektem może być wzrost liczby zakupów dokonywanych poprzez urządzenia mobilne. Warto zatem tak zaplanować działania firmy, żeby jak najlepiej trafiać do użytkownika końcowego, który jest miłośnikiem mobile`u. Inny przykład: starzenie się społeczeństwa może spowodować większy popyt na domy spokojnej starości czy też instytucje zapewniające kompleksową opiekę dla starszych osób.
  7. Trendy. To ostatni, ale nie najmniej istotny czynnik, który wpływa na otoczenie konkurencyjne firmy. Przedsiębiorstwo funkcjonuje w oparciu o dane trendy, czyli kierunki rozwoju w danych obszarach. Sexton wyróżnia następujące trendy:
  • gospodarcze – czy prognozy są korzystne czy niekorzystne pod kątem rozwoju Twojego rynku?, 
  • demograficzne – np. wspomniane starzenie się społeczeństwa,
  • technologiczne – np. rozwój nowych technologii, które są ważne dla Twojej branży; rosnące zużycie danych, AI, telemedycyna, komputery kwantowe, itd.
  • społeczne – np. zmiana postaw konsumenckich, wpływ generacji Z na konsumpcję,
  • polityczno-regulacyjne – m.in. korzystne lub niekorzystne zmiany prawne w Twojej branży, zwiększanie się świadomości społecznej związanej z prywatnością. 

Biznes: świadoma firma na rynku

Ustalenie 7 elementów otoczenia konkurencyjnego firmy pomaga firmie świadomie funkcjonować na rynku. Trendy zmieniają się bardzo dynamicznie, dlatego warto co jakiś wykonywać analizę tego typu. To wstęp do dobrej strategii firmy.

Dołącz do dyskusji

Ostatnie wpisy z tej kategorii

  • Marketing

    Rynek nazw domen, raport z 2022 roku

    Na koniec 2022 roku, postanowiono przeprowadzić raport, który miał na celu zobrazować obecną sytuację w Rejestrze domeny.pl. Poniżej znajduje się szczegółowe podsumowanie jego wyników. Raport został przeprowadzony wraz z końcem trzeciego kwartału 2022 roku. W tym czasie na Rejestrze domeny.pl znajdowały się ponad 2 miliony nazw aktywnych domen w DNS, dokładna liczba to 2 526 […]

  • Marketing

    Kim jesteśmy i co możemy zaoferować? 

    W obecnym świecie można zaobserwować ciągły rozwój usług telekomunikacyjnych. Hosting oraz domeny zyskują się na sile i są bardzo chętnie wykorzystywane przez wiele osób, którym zależy na sprawnym działaniu w sieci. Firm informatycznych jest naprawdę wiele, oferują one swoim klientom wachlarz rozmaitych usług. Wśród nich znajduje się właśnie między innymi hosting, czyli usługa polegająca na […]

  • Marketing

    Narzędzia marketingu szeptanego

    Czy słyszałeś kiedyś pojęcie „marketing szeptany”? Myślę, że zanim przejdę to umówienia narzędzi marketingu szeptanego, to warto wytłumaczyć czym owe zagadnienie w ogóle jest. Marketing szeptany, inaczej zwany buzz marketingiem, jest gałęzią marketingu. Jego zadaniem jest wywoływanie szumu oraz prowadzenie dyskusji w sieci, tak aby dotrzeć do pozostałych użytkowników Internetu. Poprzez marketing szeptany rozpowszechnia się […]