Social commerce w mediach społecznościowych

Użytkownik spędza w Internecie blisko 7 godzin dziennie, w tym 2,5 godziny w mediach społecznościowych. Ta liczba stale wzrasta, dlatego firmy zyskują coraz większą szansę na przekonanie internautów do swoich produktów. Czym jest social commerce i jak funkcjonuje?

Zaczyna się dzień, a Twoją pierwszą czynnością jest sprawdzenie social mediów? Lubisz nie tylko sprawdzać powiadomienia, ale też przeglądać i kupować produkty? Zmienia się charakter social mediów, które stają się nie tylko platformą rozrywkową, ale również sprzedażową. Nadal można też oczywiście dobrze się bawić w trakcie zakupów.

Zakupy w sieci

W efekcie pojawienia się pandemii, zakupy w dużej mierze przeniosły się do sieci. Zgodnie z danymi Eurostatu, w 2020 roku na zakupy w sklepach online zdecydowało się 72% Polaków. W kraju rośnie ten trend i to dzieje się szybciej niż w całej Unii Europejskiej. Dla porównania: w 2007 roku zakupy online wykonywało 32% Polaków, w 2015 roku 53%, a w 2019 było to 66%. 

Sprzedaż w social media

Social commerce to sprzedaż bezpośrednia w mediach społecznościowych. Eksperci szacują, że w 2021 roku przychody z social commerce przekroczą 165 mld dolarów. Dlaczego? Social media skracają ścieżkę zakupową do kilku kliknięć i zmieniają proces sprzedaży. Sprzedaż w tych kanałach koncentruje się na aktywnym docieraniu do klientów na wczesnym etapie ścieżki zakupowej. User nie musi zatem w ogóle trafiać na witrynę e-sklepu. 

Zmieniło się też podejście marek i klientów do social mediów – do tej pory służyły one głównie do budowania komunikacji, wizerunku oraz “robienia” zasięgów. Obecnie e-commerce w mediach społecznościowych coraz częściej służy jako bezpośredni kanał sprzedaży. To też oczywiście rodzi większe oczekiwania klientów – chcą bezpośredniej interakcji z markami, często są również bardziej wymagający. Dlatego jeśli zajmujesz się e-commerce w mediach społecznościowych, zadbaj o aktualność oferty – gdy klient zauważy dany produkt np. na Facebooku, a po kliknięciu rzecz okaże się niedostępna, user może już nie powrócić w to miejsce. 

Social commerce: na czym polega?

W Polsce mamy coraz więcej zwolenników social mediów, szczególnie w młodszym wieku. Jeśli chodzi o Facebooka, korzysta z niego już prawie 22 mln osób, a Instagrama – 8,5 mln osób. Dwie najbardziej liczne grupy użytkowników, to osoby w wieku 25‒34 oraz 18‒24 lat. Nic dziwnego, media społecznościowe zapewniają interesujące treści, są blisko swoich odbiorców i prowadzą z nimi ożywiony dialog. 

E-commerce w mediach społecznościowych

Tzw. wielka trójka, czyli Facebook, Instagram i Pinterest – to właśnie te social media oprócz rozrywki, służą do sprzedaży. Twitter wycofał tego typu funkcje, choć to może się zmienić.

Facebook

Istnieje wiele możliwości prezentacji i sprzedaży produktów w tym kanale:

  1. Sklep. Wygląda jak sklep online: widzimy wyeksponowane produkty, które można oznaczać i kupować. Zakłada się go w Managerze reklam.
  2. Marketplace. To zakładka na Facebooku, dzięki której można sprzedawać lokalnie produkty małej społeczności. Dostępne też umiejscowienie reklamy.
  3. Posty z ofertą. Post, który nie musi być reklamą, a ułatwia skorzystanie ze specjalnej oferty. 
  4. Reklamy. Typów reklam jest bardzo wiele, można ustawić osobne cele reklamowe i mierzyć efekty kampanii.

Instagram

  1. Sklep. Tutaj również jest dostępna funkcja sklepu. 
  2. Łączenie z katalogiem na Facebooku.
  3. Oznaczanie produktów w postach.

Pinterest

Oparty na pinezkach, inspirujących treściach do przypięcia i kolekcjonowania.

  1. Piny rozszerzone, w tym dotyczące produktów. To rodzaj bardziej rozbudowanych pinów, które można rozszerzyć o cenne dla użytkowników informacje, np. cenę i dostępność produktu, aktualizowane w czasie rzeczywistym.
  2. Buyable Pins (dostępne jedynie dla wybranych kont). Dzięki temu można sprzedawać bezpośrednio na Pintereście. 

W kolejnych wpisach zawrzemy informacje m.in. o przygotowywaniu reklam na Facebooku.

Dołącz do dyskusji

Ostatnie wpisy z tej kategorii

  • E-commerce

    PrestaShop czy Magento – które wybrać oprogramowanie sklepu?

    W Polsce działa ponad 60 tys. sklepów internetowych. Imponujące tempo wzrostu może się jeszcze długo utrzymywać. Polacy przeznaczają coraz większe środki na zakupy online. Jeśli chcesz zacząć sprzedawać w sieci, poświęć czas na wybór odpowiedniego oprogramowania sklepu. To od niego zależą Twoje możliwości, koszty modyfikacji i nie tylko. Sprawdźmy, które z popularnych rozwiązań jest lepsze […]

  • E-commerce

    Jak zainstalować Google Tag Managera w WordPressie?

    Google umożliwia korzystanie z wielu darmowych narzędzi. Należą do nich m.in. statystyki w ramach Analytics czy też Search Console, gdzie znajdziesz dane związane ze stroną i jej widocznością w wynikach wyszukiwania. Mniej popularnym choć bardzo przydatnym rozwiązaniem jest Google Tag Manager. Sprawdź, dlaczego warto z niego skorzystać i jak go zainstalować w systemie WordPress? Co […]

  • E-commerce

    Optymalizacja SEO sklepu internetowego – na co zwrócić uwagę?

    Sklepy internetowe są obecnie bardzo ważną częścią marketingu, niektórzy przedsiębiorcy decydują się tylko i wyłącznie na prowadzenie sklepu online. Oprogramowania sklepów, które są bardzo popularne, zoptymalizowane są pod wymagania algorytmu Google. Do osiągnięcia oczekiwanego efektu, potrzebne są jedynie odpowiednie wtyczki. Sklep, którego widoczność ma stale rosnąć, wymaga jednak wdrożenia odpowiednich działań optymalizacyjnych. O jakie działania […]