Użytkownik spędza w Internecie blisko 7 godzin dziennie, w tym 2,5 godziny w mediach społecznościowych. Ta liczba stale wzrasta, dlatego firmy zyskują coraz większą szansę na przekonanie internautów do swoich produktów. Czym jest social commerce i jak funkcjonuje?
Zaczyna się dzień, a Twoją pierwszą czynnością jest sprawdzenie social mediów? Lubisz nie tylko sprawdzać powiadomienia, ale też przeglądać i kupować produkty? Zmienia się charakter social mediów, które stają się nie tylko platformą rozrywkową, ale również sprzedażową. Nadal można też oczywiście dobrze się bawić w trakcie zakupów.
Zakupy w sieci
W efekcie pojawienia się pandemii, zakupy w dużej mierze przeniosły się do sieci. Zgodnie z danymi Eurostatu, w 2020 roku na zakupy w sklepach online zdecydowało się 72% Polaków. W kraju rośnie ten trend i to dzieje się szybciej niż w całej Unii Europejskiej. Dla porównania: w 2007 roku zakupy online wykonywało 32% Polaków, w 2015 roku 53%, a w 2019 było to 66%.
Sprzedaż w social media
Social commerce to sprzedaż bezpośrednia w mediach społecznościowych. Eksperci szacują, że w 2021 roku przychody z social commerce przekroczą 165 mld dolarów. Dlaczego? Social media skracają ścieżkę zakupową do kilku kliknięć i zmieniają proces sprzedaży. Sprzedaż w tych kanałach koncentruje się na aktywnym docieraniu do klientów na wczesnym etapie ścieżki zakupowej. User nie musi zatem w ogóle trafiać na witrynę e-sklepu.
Zmieniło się też podejście marek i klientów do social mediów – do tej pory służyły one głównie do budowania komunikacji, wizerunku oraz “robienia” zasięgów. Obecnie e-commerce w mediach społecznościowych coraz częściej służy jako bezpośredni kanał sprzedaży. To też oczywiście rodzi większe oczekiwania klientów – chcą bezpośredniej interakcji z markami, często są również bardziej wymagający. Dlatego jeśli zajmujesz się e-commerce w mediach społecznościowych, zadbaj o aktualność oferty – gdy klient zauważy dany produkt np. na Facebooku, a po kliknięciu rzecz okaże się niedostępna, user może już nie powrócić w to miejsce.
Social commerce: na czym polega?
W Polsce mamy coraz więcej zwolenników social mediów, szczególnie w młodszym wieku. Jeśli chodzi o Facebooka, korzysta z niego już prawie 22 mln osób, a Instagrama – 8,5 mln osób. Dwie najbardziej liczne grupy użytkowników, to osoby w wieku 25‒34 oraz 18‒24 lat. Nic dziwnego, media społecznościowe zapewniają interesujące treści, są blisko swoich odbiorców i prowadzą z nimi ożywiony dialog.
E-commerce w mediach społecznościowych
Tzw. wielka trójka, czyli Facebook, Instagram i Pinterest – to właśnie te social media oprócz rozrywki, służą do sprzedaży. Twitter wycofał tego typu funkcje, choć to może się zmienić.
Istnieje wiele możliwości prezentacji i sprzedaży produktów w tym kanale:
- Sklep. Wygląda jak sklep online: widzimy wyeksponowane produkty, które można oznaczać i kupować. Zakłada się go w Managerze reklam.
- Marketplace. To zakładka na Facebooku, dzięki której można sprzedawać lokalnie produkty małej społeczności. Dostępne też umiejscowienie reklamy.
- Posty z ofertą. Post, który nie musi być reklamą, a ułatwia skorzystanie ze specjalnej oferty.
- Reklamy. Typów reklam jest bardzo wiele, można ustawić osobne cele reklamowe i mierzyć efekty kampanii.
- Sklep. Tutaj również jest dostępna funkcja sklepu.
- Łączenie z katalogiem na Facebooku.
- Oznaczanie produktów w postach.
Oparty na pinezkach, inspirujących treściach do przypięcia i kolekcjonowania.
- Piny rozszerzone, w tym dotyczące produktów. To rodzaj bardziej rozbudowanych pinów, które można rozszerzyć o cenne dla użytkowników informacje, np. cenę i dostępność produktu, aktualizowane w czasie rzeczywistym.
- Buyable Pins (dostępne jedynie dla wybranych kont). Dzięki temu można sprzedawać bezpośrednio na Pintereście.
W kolejnych wpisach zawrzemy informacje m.in. o przygotowywaniu reklam na Facebooku.