Komunikaty reklamowe koncentrują się na młodszych pokoleniach: millenialsach i najmłodszemu, wchodzącemu na rynek pracy pokoleniu Z. Tymczasem statystyki mówią, że już teraz seniorzy stanowią 24% konsumentów. A co z odbiorcami w wieku 30-60 lat i ich zwyczajami w social media?
Social media to punkt styku dla wszystkich pokoleń i grup odbiorców. Ważny jednak jest dobór odpowiedniego medium społecznościowego dla danej grupy. Młodsi celują w TikTok, Instagram, Snapchat, a starsi w Facebook. Czas też odrzucić na bok stereotypy, że ludzie 50+ są starsi, schorowani, niesamodzielni czy biedni. Ta grupa jest jedną z najbardziej aktywnych, jeśli chodzi o reklamy interaktywne w social media.
5 sposobów na dotarcie do starszych konsumentów
Facebook jako kanał dotarcia.
W statystykach widać, że odbiorcy w wieku 30-64 lat koncentrują się głównie na Facebooku (aż 70%). Jeśli zatem myślisz o kampanii reklamowej, pamiętaj o tym medium, zwłaszcza dlatego, że daje duże możliwości targetowania i kreatywnego podejścia do odbiorców.
Pomysły na zaangażowanie grupy docelowej.
Starsi odbiorcy lubią czytać wpisy na Facebooku, udostępniać je i reagować na content. Co zrobić, żeby skutecznie do nich dotrzeć?
- Tworzyć ankiety,
- Pisać posty, w których zawrzesz pytania otwarte (ta grupa lubi komentować wpisy),
- Tworzyć posty, w których można głosować za pomocą reakcji,
- Przygotowywać posty obrazkowe/gify.
- Oraz wymyślać zagadki, rebusy, krzyżówki.
Warto pamiętać o tym, że komentarze najszybciej podbijają zasięg organiczny. Dlatego warto tak konstruować content, aby odbiorca nie tylko zareagował na wpisy, ale zachęcić go do kreatywnego komentowania. Mogą to być konkursy, w których zostaną użyte słowa określające markę.
Kolory i czcionki.
Myśląc o kampanii dla nieco starszych użytkowników, warto pomyśleć o odpowiedniej kolorystyce i większych czcionkach. Sprawdzą się duże, wyraźne grafiki oraz prosty i jasny przekaz. Zbyt dużo elementów na grafice nie utrzyma uwagi odbiorcy. Nie wolno jednak infantylizować tej grupy, intencje firmy muszą być przejrzyste, a użytkownicy szanowani.
Kontakt z użytkownikami.
Po zamieszczeniu postu i zachęceniu do komentowania, wchodź w dyskusje z użytkownikami. Wtedy nie tylko budujesz zaufanie do marki, ale też tworzysz społeczność skoncentrowaną wokół firmy i tym samym zwiększasz zasięgi organiczne. Zadbaj też o ton przekazu: niech będzie swobodny, przyjacielski, lekko zabawny. Jeśli pojawiają się jakieś wątpliwości co do produktu/usługi, wyjaśniaj je na bieżąco i spokojnie. Zazwyczaj starsza grupa odbiorców ma nieco większe zapasy cierpliwości, ale reakcje powinny być szybkie.
Tematyka.
Starsza grupa odbiorców ceni sobie real time marketing i reakcje na bieżące wydarzenia, ale także nawiązywanie do dziedzin i tematów takich jak:
- Kabaret,
- Dbanie o dom i ogród,
- Wędkarstwo,
- Wydarzenia historyczne, które zakończyły się sukcesem.
Social media według starszych odbiorców
Social media rządzą się swoimi sprawami i liczy się w nich kreatywność, która pozwala się wyróżnić wśród innych firm. Jednocześnie warto obserwować swoich odbiorców i reagować na ich potrzeby. Wraz ze wzrostem doświadczenia, marka będzie wiedziała, jak budować dobre relacje ze swoimi odbiorcami.