Jeśli prowadzisz swój biznes lub blog i rozumiesz, jak działają social media, potrzebujesz skuteczniej docierać do odbiorców. Facebook jest pionierem wśród portali społecznościowych z reklamowym potencjałem. Sprawdź, od czego zacząć przygotowywanie reklamy na Facebooku.
Mark Zuckerberg poinformował w 2020 roku, że z Facebooka, Instagrama, WhatsAppa oraz Messengera korzysta ponad 3 mld osób. Jeśli chodzi o Facebooka, to w I kwartale 2020 roku używało go 1,73 mld użytkowników dziennie. Liczba aktywnych użytkowników w miesiącu wyniosła 2,6 mld. W analogicznym okresie 2019 roku było ich 228 mln mniej. Jak więc widać, siła Facebooka jest ogromna i istnieje duże prawdopodobieństwo, że tam właśnie spędzają czas Twoi klienci.
Reklama na Facebooku: dlaczego warto?
Czy poświęcasz dużo energii na publikowanie postów, robienie grafik, angażowanie społeczności? Jeśli jednak miałbyś zmierzyć czas i nakład pracy związany z tymi działaniami, okaże się, że efekt nie jest wystarczający. Algorytmy Facebooka działają tak, że trudno osiągnąć zakładane efekty jedynie w przypadku ruchu organicznego. Najlepsze wyniki uzyskasz, łącząc reklamę z content marketingiem (regularne publikacje na blogu, w social mediach, interesujące raporty, grafiki, statystyki etc). A dlaczego reklama na Facebooku ma okazać się skuteczniejsza niż na przykład reklama w prasie lokalnej? Wyobraź sobie, że przeznaczasz 500 zł na baner w lokalnym portalu. Nie będziesz mieć żadnej możliwości sprawdzenia efektywności reklamy. W przypadku reklamy na Facebooku masz tę przewagę, że możesz ją bardzo precyzyjnie targetować oraz na bieżąco sprawdzać wyniki. Na bazie zebranych informacji możesz wysuwać konstruktywne wnioski.
Reklama na Facebooku: co warto wiedzieć?
- Znajomość grupy docelowej. Zdobądź informacje o kliencie podczas rozmowy, w wyniku przeprowadzenia ankiety oraz na bazie danych z Google Analytics na stronie internetowej. Warto też użyć statystyk związanych z odbiorcami z social mediów, w tym Facebook Audience Insight.
- Cel reklamowy. Warto tworzyć kampanie krótkoterminowe, które są ukierunkowane na konkretne cele. Wybór właściwego z nich wpływa na funkcjonowanie algorytmów Facebooka, które są odpowiedzialne za zasięg reklamy i sposób prezentacji. Do wyboru są:
- świadomość – budowanie świadomości marki lub zwiększenie zasięgu strony. To rozwiązanie sprawdzi się, gdy uważasz, że Twoja strona ma zbyt mało użytkowników.
- działania – zwiększenie ruchu na stronie, aktywności, instalacja aplikacji, wyświetlenie filmu lub pozyskanie kontaktów czy wysłanie wiadomości. Dobrze wybrać tę możliwość w przypadku gdy Twoja witryna ma wystarczająco dużo odbiorców, ale nie są aktywni.
- konwersja – sprzedaż produktu z katalogu lub ruch w firmie. Tutaj skupiasz się na sprzedaży.
Przy każdym rodzaju reklamy wyświetlają się podpowiedzi, które pomogą podjąć decyzję co do konkretnego celu.
Ilustracja: Menadżer reklam na Facebooku
- Targetowanie geograficzne i demograficzne. Ważne jest również konkretne przeanalizowanie, do kogo chcesz trafić. Gdy reklamę skierujesz do “wszystkich”, jej skuteczność będzie nikła. Kto kupuje Twoje produkty/usługi, ile te osoby mają lat i gdzie mieszkają? Tutaj przydadzą się wnioski z punktu pierwszego. Odpowiednio zawęź grupę docelową.
- Osobne umiejscowienia w kampanii reklamowej. Reklamy na Facebooku mogą być wyświetlane na:
- tablicy na komputerze (news feed),
- tablicy na urządzeniu mobilnym (mobile news feed),
- prawej części ekranu strony internetowej na komputerze,
- audience network (aplikacjach powiązane z Facebookiem).
Nie zaleca się jednak umieszczać reklamy we wszystkich miejscach, ponieważ trudno wtedy badać jej skuteczność i ją optymalizować. Najlepiej wybrać jedno z tych miejsc.
- Optymalizuj oraz testuj działania.
Facebook pracuje na bazie algorytmów wciąż uczących się, które pomagają użytkownikom w tworzeniu skutecznych kampanii. W celu optymalizacji korzystaj z budżetów dziennych, ponieważ łatwiej wtedy ją analizować. Budżet dzienny pozwala też szczegółowo określić maksymalne wydatki na reklamę, dzięki czemu nie przekroczą one wybranej wcześniej kwoty. Gdy ustalisz budżet całkowity lub uruchomisz kampanię od nowa, ponownie wchodzi ona w proces “uczenia się”. Warto też testować kreacje, zmieniać grafiki, copy oraz umiejscowienia. To najlepsza droga do wyrobienia sobie założeń na temat skuteczności reklam na FB.
Facebook Ads: droga do sukcesu
W przypadku reklam na FB nie ma jednej gotowej recepty na sukces. Kluczem do tworzenia dobrej reklamy na Facebooku jest zebranie danych o swojej grupie docelowej, przemyślenie działań, celów reklamowych, optymalizacja i wyciągnięcie wniosków. Warto zostawić sobie przestrzeń na pewien margines błędu ze względu na to, że na sukces wpływa wiele czynników. Wiele również zależy od branży. Jeśli spróbujesz wyłapać, co działa u Ciebie, a co się nie sprawdza, każda kolejna kampania będzie lepsza.