Marketing w małej firmie: te zasady się nie starzeją

Przeczytałeś o marketingu już bardzo wiele i trudno Cię zaskoczyć? Tymczasem o skuteczności w tej dziedzinie decyduje trzymanie się prostych, uniwersalnych zasad. Sprawdź, czy okażą się pomocne w Twoim przedsiębiorstwie.

Jeśli właśnie założyłeś firmę lub zamierzasz to zrobić, na początku będziesz “wcielał się” w różne role: specjalisty w swojej dziedzinie, handlowca, marketingowca, księgowego, specjalisty ds. obsługi klienta, business managera, rekrutera etc. Aby nie zwariować, warto podejść do tego w odpowiedni sposób. Jak mawia Elon Musk, “Tworzenie firmy to nie sprint, to maraton”, dlatego przygotujmy się do niego. 

Zasada Pareta

W tekście skoncentrujemy się na ogólnych rozwiązaniach marketingowych, które pomogą ustalić kierunek działania. Jeśli skupilibyśmy się na zasadzie Pareto, wedle której 20% działań odpowiada za 80% efektów, to poniższe rozwiązania pozwalają zoptymalizować pracę i osiągnąć lepsze efekty. Czasem ta zasada może przybrać proporcje 40/60, można ją odnieść nie tylko do marketingu, ale również sprzedaży, strategii, zarządzania projektami, podejmowania decyzji, negocjacji i in.

7 uniwersalnych zasad marketingowych

  1. Testuj pomysły. To częsty błąd początkujących przedsiębiorców – wydaje się, że sami wiedzą, co jest dobre dla ich klientów. Wdrażają więc rozwiązania, które są dopasowane nie do odbiorców, tylko do nich samych. Powinno być odwrotnie: zapytaj o zdanie klientów. Może się okazać, że oczekują czegoś zupełnie innego od Twojego produktu/usługi lub chcą coś w nich zmienić. Pamiętaj, że klienci tworzą Twój biznes, dlatego przygotuj wersje testowe usługi i sprawdź, jaki to przyniesie efekt.
  2. Twórz bazy klientów i utrzymuj z nimi kontakt. Zapisuj ich dane w systemie CRM i nawiązuj z nimi kontakt. Utrzymanie klientów, którzy Cię znają, jest znacznie tańsze i bardziej wartościowe niż nieustanne pozyskiwanie nowych. Do wybranej bazy warto wysłać krótką wiadomość z ankietą satysfakcji lub specjalną ofertę. Zapisuj też kontakty do podwykonawców, może zechcą wziąć udział w nowym projekcie lub Ty zarekomendujesz ich usługi. W ten sposób buduje się siatka kontaktów, a to jedna z najcenniejszych rzeczy w firmie.
  3. Unikaj “klątwy” wiedzy w komunikacji z klientami. To częsty przypadek, gdy ktoś “zjadł zęby” w danej branży i zaczyna rozmawiać z nowymi klientami lub odbiorcami o swoim biznesie. Czasem wytłumaczenie działania danej usługi czy funkcji produktu nie jest proste, ale stanowi konieczność. To kluczowy element komunikacji marketingowej firmy, komunikatów na stronie internetowej oraz w sytuacjach bezpośrednich. Nie wiesz, jak wyjaśnić zawiłą rzecz? Wyobraź sobie, że tłumaczysz to dziecku. Jeśli Twój produkt lub usługa są zaawansowane technologicznie, a wiedza o nich nie jest powszechna, musisz “zaprzyjaźnić się” z takim podejściem i opracować strategię komunikacji, której użyjesz w każdych warunkach.
  4. Jeśli to możliwe, spotkaj się z kontrahentami. Mimo szerokiego wachlarza możliwości komunikacji online, spotkania offline zawsze najbardziej zbliżają ludzi do siebie. Najwięcej wartościowych kontaktów zbieramy na wszelkiego rodzaju targach, warsztatach, konferencjach, wyjazdach integracyjnych etc. W obecnych czasach ten proces jest utrudniony, ale spróbuj zorganizować spotkanie w bezpiecznych warunkach lub podtrzymuj kontakt telefoniczny. Jeśli szukasz aplikacji do nawiązywania biznesowych rozmów “na żywo”, coraz większą popularnością cieszy się Clubhouse.
  5. Przygotuj kilka wersji reklamy i testuj je. Ceń swój czas na przygotowanie dopracowanych copy i grafik do reklamy. Przeznacz odpowiedni budżet na reklamy i przygotuj kilka wersji. Zobaczysz wtedy, jakie nagłówki i grafiki lepiej trafiają w gusta klientów, a które można ulepszyć. 
  6. Buduj swoją markę osobistą. Nie pokazuj jedynie ofert sprzedażowych, zaprezentuj odbiorcom inną “odsłonę” siebie – edukuj, inspiruj. Wielu przedsiębiorców działa właśnie w ten sposób i na początku może być trudno się wyróżnić, ale nie poddawaj się. Wypisz skojarzenia z marką, mocne i słabe strony oraz to, czym jest Twoja marka i czym się wyróżnia. Twórz content i nie zapominaj o “lżejszych” treściach. Do dyspozycji jest wiele narzędzi marketingowych, w tym social media
  7. Twórz systemy marketingowe, które pozwolą Ci zaoszczędzić czas. Wiele działań możesz zautomatyzować. Chodzi o to, żeby wykonać pracę raz, a potem czerpać z tego korzyści. Zaplanuj lejek sprzedażowy: najczęściej jest to e-book za zapis na newsletter, a potem komunikacja mailingowa i zaproszenie do rozmowy telefonicznej. 

Nie przygotowuj treści “na ostatnią chwilę”, weź pod uwagę czynniki zewnętrzne i wewnętrzne. Gdy już je stworzysz, sprawdź, jak możesz je “zrecyklingować”: część treści z ebooka warto użyć do komunikacji w social media czy też do artykułów na blog lub do prasy. Filmiki reklamowe warto “pociąć” i opublikować nie tylko we własnych kanałach marketingowych (strona, blog, social media), ale również w zewnętrznych (artykuły w mediach, treści dla influencerów).

Marketing: działanie długodystansowe

Marketing to jedna z bardziej rozbudowanych, przyjemnych i kreatywnych gałęzi działania firmy. Warto wcześniej zaplanować, jak ma funkcjonować i w jaki sposób łączyć się z innymi działami firmowymi. Weź też pod uwagę, że efekty – jak to wspominał Elon Musk – są długoterminowe. Udanego maratonu! 

Dołącz do dyskusji

Ostatnie wpisy z tej kategorii

  • Marketing

    Rynek nazw domen, raport z 2022 roku

    Na koniec 2022 roku, postanowiono przeprowadzić raport, który miał na celu zobrazować obecną sytuację w Rejestrze domeny.pl. Poniżej znajduje się szczegółowe podsumowanie jego wyników. Raport został przeprowadzony wraz z końcem trzeciego kwartału 2022 roku. W tym czasie na Rejestrze domeny.pl znajdowały się ponad 2 miliony nazw aktywnych domen w DNS, dokładna liczba to 2 526 […]

  • Marketing

    Kim jesteśmy i co możemy zaoferować? 

    W obecnym świecie można zaobserwować ciągły rozwój usług telekomunikacyjnych. Hosting oraz domeny zyskują się na sile i są bardzo chętnie wykorzystywane przez wiele osób, którym zależy na sprawnym działaniu w sieci. Firm informatycznych jest naprawdę wiele, oferują one swoim klientom wachlarz rozmaitych usług. Wśród nich znajduje się właśnie między innymi hosting, czyli usługa polegająca na […]

  • Marketing

    Narzędzia marketingu szeptanego

    Czy słyszałeś kiedyś pojęcie „marketing szeptany”? Myślę, że zanim przejdę to umówienia narzędzi marketingu szeptanego, to warto wytłumaczyć czym owe zagadnienie w ogóle jest. Marketing szeptany, inaczej zwany buzz marketingiem, jest gałęzią marketingu. Jego zadaniem jest wywoływanie szumu oraz prowadzenie dyskusji w sieci, tak aby dotrzeć do pozostałych użytkowników Internetu. Poprzez marketing szeptany rozpowszechnia się […]