2 marca 2021 roku gigant e-commerce wszedł na polski rynek. Sklep jest dostępny w sieci pod polską domeną. Przedsiębiorcy mogą już rejestrować swoje konta na Amazonie i ruszać ze sprzedażą na „szersze wody”.
Przedstawiciele firmy poinformowali o pracach związanych z uruchomieniem platformy sprzedażowej w Polsce końcem stycznia 2021. O oficjalnym wejściu Amazona na polski rynek mówiło się od kilku lat.
Amazon: co zyskają przedsiębiorcy i klienci?
Do tej pory można było zamawiać produkty z Amazona przy pomocy niemieckiej wersji sklepu, ale dostępnej też po polsku. Obecnie można kupować przy użyciu domeny: www.amazon.pl. Globalny sklep umożliwi polskim przedsiębiorcom dotarcie do większej liczby odbiorców w kraju i za granicą. Klienci zaś zyskają nowe doświadczenia zakupowe.
Amazon: co oferuje?
Na platformie można kupić produkty własnych marek oraz od zewnętrznych sprzedawców z wszelakich branż i dziedzin: książki, elektronika, dom i ogród, artykuły dla dzieci, kosmetyki, odzież, obuwie i akcesoria, artykuły związane ze sportem, motoryzacja, muzyka, filmy, biznes, artykuły dla zwierząt itd.
Amazon: co oferuje dla sprzedawców?
Platforma umożliwia dostęp do wielu rynków. Kompleksowa obsługa zamówień, własne magazyny i wypracowane procesy sprawiają, że sprzedawca koncentruje się głównie na przygotowaniu i promocji ofert. Ceny prowizji są bardzo różne w zależności od rodzaju produktu.
Największym konkurentem giganta e-commerce w Polsce jest Allegro oraz Aliexpress. Amazon zmieni polski rynek, może też stać się zagrożeniem dla mniejszych e-sklepów.
Amazon w Polsce
Lider e-commerce funkcjonuje w naszym kraju od 2014 roku, ale ta działalność skupiała się głównie na utrzymaniu centrów logistycznych. Mieszczą się one w Sadach pod Poznaniem, Sosnowcu, Kołbaskowie koło Szczecina, na Bielanach Wrocławskich (dwa obiekty), w Pawlikowicach koło Łodzi, w Łodzi, Okmianach koło Bolesławca i w Gliwicach. W Gdańsku znajdują się biura Amazon Web Services (cloud computing) i Centrum Rozwoju Technologii Amazon.
Amazon: kiedy powstał?
Historia Amazon sięga 1994 roku, a założycielem koncernu jest Jeff Bezos. Co ciekawe, Amazon na początku był księgarnią internetową. Po dwóch latach działania firmy, Bezos wprowadził ją na pozagiełdowy rynek akcji NASDAQ. Sytuacja przedsiębiorstwa była ustabilizowana i tak jest też obecnie. Amazon jest pierwszym przedsiębiorstwem, które wykorzystało program afiliacyjny w Internecie. Istnieje on do dziś i działa na zasadzie wysyłki linku prowadzącego do towaru w e-sklepie. Gdy klient kupi polecony towar, afiliant uzyskuje procent od sprzedaży.
Amazon: inspirujący rozwój e-commerce
Bezos od początku chciał, żeby Amazon był sklepem, gdzie można kupić wszystko. Przedsiębiorstwo handlowe na przestrzeni lat zmieniło się w największy na świecie sklep internetowy. Amazon wciąż inwestuje w nowe rozwiązania. W pierwszym kwartale 2020 r. przychody Amazona osiągnęły 75,45 mld dolarów.