Zaczynając przygodę w internecie nie mam żadnych wątpliwości, że jednym z pierwszych kroków, jakie poczynisz będzie stworzenie firmowej strony internetowej, poprzedzone wykupieniem i rejestracją domeny. Jednak już w tym momencie staniesz przed jednym z niezliczonych wyborów jakie będziesz zmuszony podjąć; mianowicie czy zarejestrować ją na firmę, czy może na osobę prywatną. Postaram się pomóc w podjęciu decyzji.
Kwestie techniczne rejestracji domeny
Pierwsze pytanie, jakie może nasunąć się przed wyborem rodzaju rejestracji domeny dotyczy jej działania. Czy pod względem technicznym, domena zarejestrowana na przedsiębiorstwo będzie działać inaczej niż ta na osobę prywatną?
Odpowiedź jest prosta: nie.
Obie będą funkcjonować dokładnie tak samo i będą miały dokładnie te same możliwości. Tak więc tutaj martwić się nie trzeba. Niestety, trzeba gdzie indziej…
Kwestie formalno – prawne rejestracji domeny
Rozpatrując sprawę pod tym kątem, różnice już pojawiają się. I to znaczne. Dlatego też osobiście doradzam: firmowa domenę należy rejestrować tylko na firmę! Pozwoli to bowiem na uniknięcie wielu nieprzyjemnych sytuacji, które niestety mogą pojawić się w każdej chwili. Przede wszystkim, kiedy zarejestrujesz domenę na firmę, to ona (de facto ty jako właściciel), będzie jej właścicielem (abonentem). Domena będzie częścią majątku firmowego, co znacząco ułatwi zarządzanie ją, a nawet sprzedaż. Gdybyś jednak uznał, że lepiej zarejestrować rzeczoną domenę na osobę prywatną, musisz niestety liczyć się z poważnymi konsekwencjami.
Kilka „czarnych” scenariuszy rejestracji domeny na osobę prywatną
Pierwszy z nich jest taki, że domena została zarejestrowana na Twojego wspólnika, jako na osobę fizyczną, drugi – na pracownika, a trzeci, na osobę „z zewnątrz”, której zleciłeś opracowanie strony www i dbałość o nią.
Powyższe scenariusze przypominają mi trochę używany samochód. Wszystko jest fajnie, dopóki działa. A jeżeli coś się psuje, a gwarancji nie ma? Przygotuj się na kłopoty i koszty. Podobnie może być z domenami rejestrowanymi na osoby prywatne. Ale po kolei.
Musisz pamiętać, że prawo do zarządzania domeną, w tym jej nazwa ma ta osoba, która w formularzu rejestracyjnym podaje swoje dane. Jeżeli jest to Twój wspólnik, pracownik, czy też zewnętrzny współpracownik, to praktycznie on, a nie firma jest właścicielem domeny.
Załóżmy teraz, że skonfliktowałeś się ze wspólnikiem, co grozi rozwiązaniem spółki. Czuje się on pokrzywdzony (nieważne czy słusznie czy nie), po czym postanawia Ci zaszkodzić, chociażby blokując domenę, sprawiając że strona www przestaje działać. Przestajesz być widoczny w sieci, tracisz klientów. Nie możesz się nawet z nimi skontaktować, bo poczta elektroniczna też nie działa. Na pewno zdajesz sobie sprawę, że dla firmy jest to dramat, grożący nawet bankructwem. Lepiej więc takie problemy zdusić w zarodku i po prostu zarejestrować domenę na firmę.
Ale przecież niekoniecznie musisz wchodzić ze swoim wspólnikiem na wojenną ścieżkę. Może po prostu zdecydujecie o zakończeniu działalności i przejdziecie do podziału firmowego majątku. Co wtedy? Formalnie to wspólnik jest jej właścicielem. Tak więc to on będzie czerpał korzyści z jej sprzedaży, a Ty obejdziesz się smakiem. A pamiętaj, że renomowane domeny osiągają naprawdę spore wartości, liczone nawet w setkach tysięcy złotych! Tyle przegrać….
Podobnie rzecz może się mieć, jeżeli domenę rejestrował jako osoba prywatna pracownik Twojej firmy (najczęściej informatyk). Co jeżeli okaże się, że nie wypełnia on swoich obowiązków i go zwolnisz, a ten zechce się mścić? Twoja strona po prostu znika, a konkurencja skacze z radości.
Jeżeli zleciłeś stworzenie strony www i rejestrację domeny zewnętrznemu podmiotowi, który uczynił to „na osobę prywatną”, to tak jak wyżej: nie masz się czym martwić, dopóki współpraca układa się dobrze. A jeżeli coś się zepsuje? Przeczytaj jeszcze raz powyższe scenariusze.
Rejestracja domeny jeśli prowadzisz DG
Czy jednak zarejestrowanie domeny firmowej na osobę prywatną jest w ogóle niedopuszczalne i bezsensowne? Oczywiście że nie. Jeżeli prowadzisz działalność jednoosobową lub jesteś jedynym właścicielem firmy, możesz zaryzykować. Nic złego stać się nie powinno. Chociaż, z drugiej strony nigdy nie wiesz jak szybko Twoja firma będzie się zmieniać i rozwijać, bezpieczniej więc będzie jeżeli dla „świętego spokoju” zarejestrujesz domenę na firmę.
Kilka rad na koniec
Gdybyś chciał poznać więcej szczegółów dotyczących rejestracji i funkcjonowania domen, zapoznaj się z regulaminem NASK; głównego operatora polskiej końcówki.
Jeżeli nie jesteś do końca pewien, kto jest właścicielem Twojej firmowej domeny (np. zleciłeś zajęcie się sprawą rejestracji wspólnikowi lub pracownikowi), zawsze możesz to sprawdzić w bazie WHOIS bądź na stronie Krajowego Rejestru Domen.
Gdyby okazało się, że to nie Ty jesteś właścicielem firmowej domeny, możesz przeprowadzić jej cesję; w jej rezultacie dokonuje się zmiany abonenta domeny. Dotychczasowy abonent zrzeka się praw do domeny na rzecz nowego abonenta, który wraz z uprawnieniami przejmuje obowiązki, jak chociażby opłacanie przedłużenia. Cesja musi być dokonana za zgodą obu stron.
Jeżeli jednak dotychczasowy abonent domeny nie chce iść na ugodę, pozostaje Ci jedynie droga sądowa.
Wnioski
A w zasadzie jeden wniosek: firmową domenę rejestruj na firmę!