Projekt sklepu internetowego – od czego zacząć, jak powinien wyglądać?

Sklepy internetowe są niezwykle popularnym rodzajem działalności. Przede wszystkim to oszczędność, bo nie trzeba płacić za lokale i rachunki. Tylko za internet. Ponadto można akceptować różnorodne płatności wirtualne i zapewniać klientom różne opcje dostawy. Oprócz tego sklep internetowy może mieć zasięg nawet na cały świat, podczas gdy stacjonarny ma tylko lokalny. Co za tym wszystkim idzie, można naprawdę sporo zarobić. Jest jednak warunek – sklep musi być profesjonalnie i intuicyjnie zaprojektowany. Jak powinien wyglądać i od czego w ogóle zacząć?

Od czego zacząć? Oczywiście od produktu i grupy docelowej

Nie ma żadnego sklepu (także internetowego) bez produktów. Coś trzeba sprzedawać. Trzeba więc dobrze przemyśleć, jakie produkty chce się sprzedawać w sklepie. Do produktów i branży należy dopasować cały wygląd strony sklepu. Jednak wybór produktów nie jest taki prosty, jak się wydaje. Codziennie powstają nowe sklepy w sieci. Jest ich już ogrom, więc trzeba wyróżnić się wśród olbrzymiej konkurencji. Nie jest to łatwe, zwłaszcza w przypadku najpopularniejszych branż, takich, jak moda czy elektronika. Najlepiej znaleźć sobie jakąś niszę i zaproponować klientom coś nowego, ale coraz rzadziej jest to możliwe, a to, co nie jest innowacyjne jest zawsze tak samo dla klientów użyteczne. Warto więc wypisać sobie listę produktów, które chce się sprzedawać oraz czynniki wyróżniające je wśród konkurencji (USP – unique selling propositions). Tymi czynnikami są problemy, które produkty mogą pomóc rozwiązać lub korzyści, jakie oferują.

Pomyśleć trzeba również nad chwytliwą i zapamiętywalną nazwą sklepu oraz odpowiednim sloganem. Oczywiście bardzo ważną kwestią do przemyślenia jest grupa docelowa. Od niej zależy to, jak powinien wyglądać sklep i jakie wrażenia sprawiać u klientów. Od grupy docelowej zależy także sposób prezentacji i opisywania produktów czy konfiguracja późniejszych kampanii marketingowych, bo samo założenie i zaprojektowanie sklepu to nie wszystko. Trzeba więc zastanowić się, czy oferujemy produkty zwykłym Kowalskim i Nowakom, czy ludziom związanym z branżą, a nawet ekspertom.

Własny projekt czy platforma e-commerce?

To jest kolejna decyzja do podjęcia. Własny sklep, bez korzystania z gotowych rozwiązań, to najlepsze rozwiązanie dla firm, które posiadają duży stan magazynowy, połączony dodatkowo z punktami sprzedaży stacjonarnej. Przykładem są chociażby markety elektroniczne czy budowlane. Własny sklep wymaga zatrudnienia programistów i specjalistów od grafiki, co wiąże się z niemałymi kosztami. Nie można zapomnieć też o konieczności zakupu hostingu i to o dużej mocy serwera. Jest to więc rozwiązanie trudne, czasochłonne i kosztowne.

Dla początkujących i tych, którzy chcą prowadzić niewielkie sklepy z ofertą do kilkudziesięciu produktów, znacznie lepszym rozwiązaniem będzie platforma e-commerce. Zalet takich platform jest naprawdę wiele. Założenie sklepu trwa dosłownie kilka minut, a do tego otrzymujesz dostęp do gotowych szablonów czy kreatora stron z możliwością dowolnej personalizacji. Można też podpiąć własną domenę, skorzystać z gotowych szablonów regulaminów czy polityk prywatności, a oprócz tego jeszcze jest nieograniczone miejsce na dysku, zautomatyzowane powiadomienia dla klientów czy możliwość odzyskania utraconych koszyków.

Projekt wyglądu sklepu internetowego

Jednymi z najważniejszych kryteriów, którymi kierują się klienci odwiedzający sklep przy podejmowaniu decyzji o zakupie, są wygląd oraz łatwość obsługi sklepu. Strona sklepu musi wzbudzać zaufanie. Dokonanie zakupu musi być szybkie, a ścieżka zakupowa prosta. Klienci muszą mieć możliwość łatwego znalezienia szukanych produktów i sfinalizowania procesu zakupowego. Profesjonalnie musi wyglądać też każda strona produktowa. Platformy e-commerce oferują gotowe szablony, ale jeśli ktoś woli zaprojektować sklep sam, musi wiedzieć, na czym trzeba się skupić, by zrobić to dobrze. Oto elementy, którym trzeba poświęcić najwięcej uwagi.

1. Układ elementów na stronie głównej

Układ treści na stronie głównej to nic innego, jak rozmieszczenie poszczególnych jej elementów, do których należą: górne menu, slidery, listingi produktów, dane kontaktowe, opinie i inne. Trzeba zastanowić się, jakie sekcje mają pojawić się na stronie głównej i jaka ma być ich kolejność, czyli co klienci mają zobaczyć jako pierwsze, a co dalej. Rozważyć trzeba też to, jakie produkty pokazywać na stronie głównej – nowości, promocje, a może najpopularniejsze (najczęściej kupowane). A może dodatkowa sekcja z kategoriami czy zdjęciami? Nie można zapomnieć o wyszukiwarce produktów, najlepiej z filtrami pozwalającymi jak najkonkretniej określić poszukiwany produkt, by klienci nie musieli przeglądać każdej kategorii z osobna, bo zajmuje to za dużo czasu i jest żmudne. Dobrym pomysłem jest przygotowanie tak zwanej makiety UX. To obraz sklepu, który jest dokładnym odwzorowaniem wyglądu każdego z widoków. Makieta (tzw. mockup) jest nieocenioną pomocą dla programisty. Jej przygotowanie najlepiej powierzyć grafikom i specjaliście UX.

2. Wygląd strony produktowej

W przypadku strony produktowej również należy przemyśleć układ elementów. Oczywiście najważniejszymi elementami będą zdjęcia produktu oraz jego opis. Opis nie musi być zbyt długi, ale nie może też być zbyt krótki. Najważniejsze, aby zawierał najistotniejsze informacje o produkcie, jego producencie i zachęcał do zakupu w nienachalny sposób. Powinien być pisany językiem korzyści, czyli przedstawiać cechy produktu i potrzeby lub problemy klientów, które produkt spełni dzięki danej cesze. Ponadto trzeba pamiętać o SEO. Projektując stronę produktową należy wziąć pod uwagę kolory, aby było dopasowane do kolorystyki zdjęć, wielkość czcionki oraz kompozycję zdjęć z opisem. Do tego bardzo ważnym, ba, najważniejszym elementem na stronie produktowej jest CTA, czyli przycisk „Dodaj do koszyka” albo „Kup teraz”, który przeniesie klienta na podstronę z formularzem zakupowym, gdzie będzie mógł sfinalizować proces. Strona produktowa musi być staranna i czytelna.

3. Formularz  zakupu

Bardzo ważne jest także odpowiednie zaprojektowanie formularza zakupowego. Musi on być jak najprostszy i intuicyjnie przeprowadzać klienta przez każdy krok – od wyboru liczby sztuk, koloru i innych preferencji przez wybór formy płatności i dostawy, po finalizację zakupu. Warto też zadbać o podziękowanie za zakup i zachęcenie do kolejnych zakupów w przyszłości, a nawet przedstawienie innych produktów, które mogą klienta zainteresować lub dodatkowych gadżetów do już zakupionego. Na przykład, gdy ktoś kupi telefon można pokazać mu akcesoria, które może dokupić, czyli etui, szkło ochronne, słuchawki itp. Cały proces zakupowy powinien być szybki i możliwy do wykonania w kilka kliknięć. W końcu klientom zależy przede wszystkim na czasie i wygodzie.

4. Formy płatności i dostawy

Jeśli ktoś dopiero zaczyna przygodę z prowadzeniem sklepu, może mu się wydawać, że akceptowanie płatności online jest skomplikowane. Na szczęście tak już nie jest, zwłaszcza jeśli zdecydujesz się na gotowe rozwiązania platformy e-commerce. Platformy oferują nawet kilkanaście bramek płatności. Są szybkie i wygodne, bo pozwalają intuicyjnie zalogować się na stronę banku i przelać odpowiednią sumę nawet bez potrzeby wpisywania danych, bo te są już automatycznie podane. Warto więc je wdrożyć. Klientom warto zaproponować płatność nie tylko przelewem, ale i kartą, blikiem czy za pomocą portfeli internetowych i płatności mobilnych. Jeśli natomiast nie korzystasz z platformy e-commerce i sam projektujesz sklep, musisz podpisać umowy z operatorami płatności i pozakładać konta do ich akceptowania, co zajmie więcej czasu.

Druga sprawa to dostawy. Nie można zapomnieć o tym, że zakupy trzeba klientom dostarczyć. Można, a nawet warto dla klientów lokalnych zapewnić odbiór osobisty. Oprócz tego można też samodzielnie wysyłać produkty lub korzystać z usług kurierskich. W zależności od zasięgu sprzedaży, możesz wybrać dostawy w kraju i za granicą. Poza tym warto zapewnić możliwość wyboru poczty, kiosku RUCH-u, a przede wszystkim paczkomatów, które są już niemal na każdym rogu. Można też zaoferować darmową dostawę. Platformy e-commerce często oferują integracje z kurierami, które znacząco ułatwiają proces wysyłki dzięki elektronicznemu procesowi nadawania, generowaniu dokumentów nadawczych, szybkim przygotowaniu większej liczby paczek czy automatyka dotycząca generowania etykiet adresowych. Wybór sposobów dostawy zależy od potrzeb właściciela sklepu i oczywiście liczby zamówień miesięcznie.

5. Regulamin i polityka prywatności

Te elementy są obowiązkiem prawnym, ale świadczą też o profesjonalizmie właściciela sklepu, który pokazuje się z ich pomocą jako uczciwy i wiarygodny sprzedawca. Wypełniasz dzięki tym dokumentom swój obowiązek informacyjny wobec klientów, którzy mogą dzięki temu poznać procedury, którymi się kierujesz. Ponadto musisz pamiętać o tym, że będziesz przetwarzać dane osobowe, takie, jak nazwiska, adresy, maile czy numery telefonów. Potrzebne będą oczywiście do wysyłki zakupów, a maile czy telefony do rozsyłania powiadomień czy newsletterów. Musisz więc napisać politykę prywatności zgodnie z zasadami RODO, gdzie wyjaśnisz kim jesteś oraz jakie dane i w jaki sposób będziesz przetwarzać. Dokumenty możesz napisać sam lub skorzystać z dostępnych w sieci wzorów lub szablonów na platformie e-commerce.

W przypadku newsletterów, pamiętaj o umieszczeniu na stronie głównej formularza zapisu oraz, w przypadku klientów dokonujących zakupu, specjalnej klauzuli oprócz tej dotyczącej przeczytania regulaminu, którą będzie mógł zaznaczyć, jeśli zgodzi się na otrzymywanie treści marketingowych. Oczywiście newslettery skonfiguruj tak, by klient mógł w dowolnym momencie zrezygnować.

Stworzenie i prowadzenie sklepu internetowego wymaga odpowiedniego łącza internetowego i sprzętu, a także dobrego hostingu, jeśli tworzysz sklep samodzielnie, bez korzystania z platform e-commerce. Profesjonalne usługi internetowe oferuje grupa ITH, w składzie której jest firma KRU.PL, dostawca wysokiej jakości hostingu. Możesz zamówić instalację światłowodu, sieci firmowej czy cały pakiet usług związanych z domeną i hostingiem w przystępnej cenie.

Dołącz do dyskusji

Ostatnie wpisy z tej kategorii

  • E-commerce

    PrestaShop czy Magento – które wybrać oprogramowanie sklepu?

    W Polsce działa ponad 60 tys. sklepów internetowych. Imponujące tempo wzrostu może się jeszcze długo utrzymywać. Polacy przeznaczają coraz większe środki na zakupy online. Jeśli chcesz zacząć sprzedawać w sieci, poświęć czas na wybór odpowiedniego oprogramowania sklepu. To od niego zależą Twoje możliwości, koszty modyfikacji i nie tylko. Sprawdźmy, które z popularnych rozwiązań jest lepsze […]

  • E-commerce

    Jak zainstalować Google Tag Managera w WordPressie?

    Google umożliwia korzystanie z wielu darmowych narzędzi. Należą do nich m.in. statystyki w ramach Analytics czy też Search Console, gdzie znajdziesz dane związane ze stroną i jej widocznością w wynikach wyszukiwania. Mniej popularnym choć bardzo przydatnym rozwiązaniem jest Google Tag Manager. Sprawdź, dlaczego warto z niego skorzystać i jak go zainstalować w systemie WordPress? Co […]

  • E-commerce

    Optymalizacja SEO sklepu internetowego – na co zwrócić uwagę?

    Sklepy internetowe są obecnie bardzo ważną częścią marketingu, niektórzy przedsiębiorcy decydują się tylko i wyłącznie na prowadzenie sklepu online. Oprogramowania sklepów, które są bardzo popularne, zoptymalizowane są pod wymagania algorytmu Google. Do osiągnięcia oczekiwanego efektu, potrzebne są jedynie odpowiednie wtyczki. Sklep, którego widoczność ma stale rosnąć, wymaga jednak wdrożenia odpowiednich działań optymalizacyjnych. O jakie działania […]