Jaki hosting wybrać pod woocommerce?

Każdy, kto zakłada sklep internetowy musi podjąć bardzo ważną decyzję, a mianowicie wybrać hosting. Jest to bardzo ważny wybór, ponieważ od jakości hosting zależy to, jak będzie działała strona, czy w tym wypadku sklep. Hosting to tak jakby dom dla strony i od niego zależy to, czy strona będzie działała prawidłowo, szybko i stanie się stabilna. Jaki hosting więc wybrać i czym się kierować przy jego wyborze?

Dlaczego wiedza o hostingu ma znaczenie?

Na początek warto wiedzieć, dlaczego wiedza o tym, jak wybrać dobry hosting ma znaczenie i czym może skończyć się wybór tego nieodpowiedniego. Jeśli wybierzesz zły hosting, narazisz sklep na różnorodne zakłócenia w jego funkcjonowaniu. Wszelkie przerwy w działaniu sklepu internetowego są bardzo niekorzystne, ponieważ klienci nie mogą kupować, a tym samym Ty nie sprzedajesz ani nie zarabiasz. To jednak nie jedyny problem. Przerwy w działaniu strony, zwłaszcza trwające dłużej, wpływają negatywnie na postrzeganie sklepu przez klientów, którzy zaczynają postrzegać je jako nieprofesjonalne. Nie tylko więc nie zarabiasz w momencie awarii, ale tracisz potencjalnych klientów. Chwilowe przerwy, do kilku – kilkunastu sekund mogą się zdarzyć. Nocami też firmy hostingowe prowadzą prace techniczne, ale najważniejsze jest to, by sklep funkcjonował bez zarzutu w godzinach szczytu, czyli wtedy, gdy odwiedza go najwięcej klientów.

Oprócz tego zły hosting będzie powodował wolne działanie strony. To przez to, że firmy hostingowe mogą w niewłaściwy sposób zarządzać serwerem czy pojawiają się zbyt wygórowane oczekiwania dotyczące oversellingu (to znaczy sprzedaż większych mocy serwera niż posiadane). Statystyki pokazują, że nawet 40% użytkowników opuszcza stronę, jeśli nie załaduje się w ciągu 3 sekund. Do tego trzeba dodać problemy spowodowane limitami serwera. I nie chodzi wyłącznie o blokadę strony przy nadmiernym obciążeniu, a więc chociażby sytuację, która miała miejsce na portalach streamingowych podczas meczu Barcelona vs Bayern, kiedy to oba serwisy transmitujące padły przez obciążenie serwerów, bo zalogowało się za dużo ludzi. Hostingodawca przez nadmierne obciążenie serwera może wypowiedzieć umowę na podstawie łamania regulaminu fair-use.

Kłopoty można mieć też przez kiepskiej jakości support. Jeśli kontakt z hostingodawcą jest utrudniony, to nie da się szybko i sprawnie rozwiązać problemów na stronie. Możliwa jest nawet awaria hostingu skutkująca utratą wszystkich danych. Na szczęście to jednak rzadkość. Poza tym zły hosting może też spowodować niedziałanie poczty e-mail. Wtedy albo wiadomość klienta nie dotrze do Ciebie, albo Twoja do klienta. Taka awaria w dniu roboczym może przynieść mnóstwo dodatkowej, a więc i niepotrzebnej pracy.

Parametry dobrego hostingu

Aby sklep internetowy mógł działać, potrzebny jest szereg zasobów „mocy”. Podobnie, jak w komputerze osobistym, potrzebny jest procesor, pamięć RAM, przestrzeń dyskowa na wszystkie pliki i dane, łącze internetowe, by klienci mogli połączyć się ze sklepem oraz oprogramowanie, czyli zainstalowany serwer PHP. To wszystko dostępne jest w ramach hostingu.  Jeśli chodzi o parametry dotyczące zasobów, warto wziąć pod uwagę:

  • maksymalne obciążenie procesora na dobę – to, ile mocy można otrzymać z 5% procesora, zależy od rodzaju procesora dostępnego w określonym urządzeniu. Trudno określić, jak dużej mocy będzie potrzebował sklep, dlatego nie warto tego parametru traktować jako decydującego kryterium podczas wyboru hostingu. Najlepiej przyjąć, że im większa jest wartość możliwego obciążenia procesora, tym lepiej. Dla wszystkich   
  • Przestrzeń dyskowa – pojemność dysku oznacza, ile danych da się tam pomieścić. WordPress i WooCommerce nie zajmują wiele miejsca (najwięcej przede wszystkim zdjęcia produktów i poczta mailowa). Ponadto wzrost liczby zamówień czy produktów idzie w parze z tym, że baza danych staje się pewnym kłopotem dla dysku. Dla sklepu sprzedającego od kilkunastu do kilkudziesięciu produktów, którego właściciel nie spodziewa się od razu dużej sprzedaży wystarczy dysk o pojemności do około 20 GB. Firmy hostingowe jednak pozwalają na zwiększenie przestrzeni dyskowej poprzez wybór większego pakietu.  
  • Transfer do i z serwisu – jest tak wiele działań, które powodują ruch na stronie, wchodzący klienci czy działania w panelu dokonywane przez właściciela sklepu. Jeśli chodzi o konta hostingowe, zwłaszcza współdzielone, ten ruch jest ściśle regulowany. Może to być przykładowo 100 GB miesięcznie, które jednak – jak się szacuje – są wystarczające na początek.
  • ilość pamięci RAM – często określa się minimalny limit, który wynosi 256 MB. Zdarza się, że wiele wtyczek jest odpowiedzialnych za przetwarzanie dużej ilości danych, szczególnie wtedy, jak sklep sprzedaże duże ilości towaru. Zbyt niska pamięć RAM utrudnia im wykonywanie wszystkich zadań. Z tego powodu jest to jeden z najważniejszych elementów podczas wybierania najlepszego hostingu dla siebie i swojego biznesu.

Rodzaje hostingu do wyboru

Będąc osobą bez doświadczenia, potrzeba przede wszystkim wygodnego, funkcjonalnego i intuicyjnego panelu do obsługi serwera. Najlepszy będzie serwer współdzielony i właśnie to kryje się pod nazwą hosting. Serwer to urządzenie, które, jak wskazuje nazwa „serwuje” użytkownikom strony internetowe. Jeśli miałoby się na własność taką maszynę, byłby to serwer dedykowany. Pojedynczy serwer może być podzielony na więcej serwerów wirtualnych, czyli hosting www, VPS, albo być elementem większej sieci, przynajmniej jeśli chodzi o rozwiązania hybrydowe.

W przypadku sklepu internetowego wraz ze zwiększaniem się ruchu, bez wątpienia będzie potrzebna większa moc serwera. Oto możliwości wyboru tak zwanego „domu” dla sklepu internetowego.

1. Serwer dedykowany

To rozwiązanie jest uznawane za kosztowne. Sama dzierżawa serwera od firmy hostingowej kosztuje od 100- 200 zł miesięcznie. I to rzecz jasna nie są jedyne koszty. To tylko maszyna ze zdalnym dostępem. Oddzielnie trzeba wykupić panel obsługi lub wynająć do tego administratora. Ponadto właściciel sam odpowiada za serwer i musi go skonfigurować oraz zabezpieczyć przed ewentualnymi atakami. Dużo pracy? Jak najbardziej! Nie jest to proste. Takie rozwiązanie ma więc sens tylko w przypadku naprawdę dużych sklepów i osób z określonym doświadczeniem.

2. VPS

VPS, czyli Virtual Private Server to rozwiązanie, które także polega na współdzieleniu jednego urządzenia. Przy pomocy specjalistycznego oprogramowania tworzy się tutaj tak zwane wirtualne serwery, a więc do dyspozycji jest maszyna wirtualna z dostępem niemal tożsamym jak w przypadku serwera dedykowanego. Fizyczne zasoby są jednak rozdzielone i w odpowiedni sposób poprzydzielane do właściwych VPS. To rozwiązanie jest szczególnie dogodne dla dużych sklepów z własną infrastrukturą i specjalistą.

Są jeszcze takie rozwiązania, jak hosting hybrydowy czy elastyczny. Przykładem hybrydy jest administrowany VPS. Elastyczny natomiast to zgoła innego, jak tradycyjny współdzielony. I ten jest właśnie najlepszym wyborem dla mniejszych sklepów, których właściciele obsługują je sami i nie posiadają wystarczającej wiedzy i doświadczenia, by zdecydować się na te bardziej specjalistyczne rozwiązania.

3. Hosting współdzielony

To rozwiązanie polega na tym, że z jednego serwera korzysta wielu klientów. Wykupuje się pakiet powiedzmy kilkunastu GB, który stanowi tylko małą część zasobów maszyny. Jeden serwer może mieścić dziesiątki, a nawet setki klientów. Hosting współdzielony posiada jednak ograniczony dostęp (nie istnieje bezpośredni dostępu do urządzenia). Korzysta się jedynie z serwera www i poczty. Serwerem zarządza firma hostingowa. To jest właśnie najlepsze rozwiązanie dla początkującego klienta, niemającego doświadczenia w tej kwestii. Cena zależy od pakietu i wynosi od 10 do 100 zł miesięcznie. Z poziomu panelu obsługi można zainstalować WordPress, założyć nową pocztę mailową, zmienić wersję PHP czy podpiąć certyfikat SSL. Czy występują wady tego typu rozwiązania? Hosting współdzielony  jest ograniczony różnymi limitami. Tylko jeśli firma hostingowa odpowiednio zadba o infrastrukturę, nie zaistnieje ryzyko zakłócania działania strony jednego klienta przez stronę drugiego.

Czym kierować się wybierając hostingodawcę?

Przede wszystkim komplementarnością usług, a więc tym, by mieć wszystko w jednej firmie. Wszystkie zmiany wtedy są natychmiastowe. Inaczej domena zakupiona w jednym miejscu, zacznie kierować dane na serwer w innej firmie dopiero po pewnym czasie. Ułatwiona jest także pomoc techniczna, gdy wszystkie usługi są w jednej firmie. Łatwiej jest znaleźć przyczyny problemów, a jedna firma nie może zwalać winy na drugą ani pozbywać się odpowiedzialności za uchybienia w tej sytuacji. Warto więc poszukać firmy, która oferuje zarówno domenę, hosting, jak i certyfikaty SSL, które są niezwykle ważne dla bezpieczeństwa witryn.

Ceny hostingu są różne. Warto pamiętać, że nie może on być zbyt tani. Standardowo ceny to od 100 zł za rok. Trudno w niskiej cenie zapewnić wysoką jakość usług. Oczywiście wybierając hosting, warto zwrócić uwagę na opinie w internecie na temat danych firm. Można ich szukać w Google, na blogach, na forach dyskusyjnych czy oczywiście na Facebooku. W sieci można też znaleźć rozmaite rankingi czy porównania ofert hostingowych. Najlepiej jednak zapytać o to, jaki hosting będzie odpowiedni znajomych specjalistów. Inne opinie mogły zostać kupione przez firmy np. za pomocą afiliacji, gdzie osoba polecająca w taki sposób na tym zarabia.

Z opinii na Facebooku czy forach można dowiedzieć się wiele na temat jakości obsługi klienta, która też jest bardzo ważna. Jeśli firma odpisuje szybko na wiadomości i rzetelnie odpowiada na pytania, można spróbować. Warto poznać też historię firmy i to, ile lat jest na rynku. Jeśli firma jest nowa, nie można tak od razu jej zaufać. Wybierajmy tylko zaufane i znane firmy, a będziemy mieć pewność, że trafimy na profesjonalistów w swoich fachu.

Jedną z profesjonalnych, doświadczonych firm hostingowych, jest KRU.PL, należąca do grupy ITH. Oferuje domeny, hosting i certyfikaty w przystępnych cenach i kilku pakietach do wyboru. Zapewnia też nienaganną obsługę klienta i dostęp do specjalistów, gotowych do odpowiedzi na szereg pojawiających się pytań.

Dołącz do dyskusji

Ostatnie wpisy z tej kategorii

  • E-commerce

    Jak analityka produktowa wpływa na Twój biznes?

    Biznes nieodłącznie kojarzy się z promowaniem firmy i produktów bądź usług w internecie. Zazwyczaj robi się to za pomocą strony internetowej, social mediów, reklam, czy nawet aplikacji mobilnych. Tylko, czy te działania zawsze będą skuteczne? Niestety, wszystko wymaga mnóstwa pracy. Nie od razu te działania przyniosą oczekiwane efekty, bo żeby faktycznie tak było, muszą być […]

  • E-commerce

    Projekt sklepu internetowego – od czego zacząć, jak powinien wyglądać?

    Sklepy internetowe są niezwykle popularnym rodzajem działalności. Przede wszystkim to oszczędność, bo nie trzeba płacić za lokale i rachunki. Tylko za internet. Ponadto można akceptować różnorodne płatności wirtualne i zapewniać klientom różne opcje dostawy. Oprócz tego sklep internetowy może mieć zasięg nawet na cały świat, podczas gdy stacjonarny ma tylko lokalny. Co za tym wszystkim […]

  • E-commerce

    Jak wypromować sklep internetowy?

    Codziennie pojawiają się w internecie nowe sklepy internetowe. Konkurencja, zwłaszcza w przypadku najpopularniejszych produktów, jak odzież, obuwie, kosmetyki czy elektronika, jest naprawdę ogromna i niełatwo się przebić oraz przetrwać. Konieczne są dobre działania marketingowe. Reklama wydaje się wręcz obowiązkiem, jednak potrafi niemało kosztować. Tymczasem istnieje też wiele darmowych sposobów na promowanie sklepu. Jak wypromować sklep […]