Jak wybrać oprogramowanie dla sklepu internetowego_

Jak wybrać oprogramowanie dla sklepu internetowego?

Wybór platformy dla sklepu internetowego nie jest oczywisty. Oprogramowanie to „szkielet” przyszłego biznesu, ale trzeba też doliczyć czas i koszty wdrożenia, możliwość dokonywania aktualizacji, elastyczność, sposób obsługi, bezpieczeństwo i wiele innych. Jak wybrać najlepszą dla siebie opcję związaną z konkretnymi oczekiwaniami?

Do założenia sklepu internetowego potrzebne są: domena, hosting i oprogramowanie. Oprócz tego trzeba oczywiście skonfigurować e-sklep, co jest zazwyczaj czasochłonne i kosztowne. Zgodnie z raportem porównywarki Ceneo z 2018 roku, 84% polskich sklepów internetowych funkcjonuje na bazie gotowych rozwiązań, a 16% wybiera oprogramowanie dedykowane. Do wyboru jest aż 40 platform.

Oczekiwania przedsiębiorców a wybór platformy

Zamiast opisywać każdą platformę po kolei, skoncentrujemy się na potrzebach i oczekiwaniach przedsiębiorców co do e-commerce:

  • Szybkość, elastyczność i stosunkowo szybki czas wdrożenia, czyli darmowe oprogramowanie na otwartej licencji. Dobrze sprawdzi się w przypadku nieco mniejszych sklepów, ale również tych o większym asortymencie. Open source działa na zasadzie wynajmu, trzeba wykupić usługę serwerową i na niej umieścić pliki. Potem następuje instalacja oprogramowania. Plusem jest możliwość modyfikacji kodu strony (otwarte źródła), poprawiania i wprowadzania dowolnych parametrów. To również dobre rozwiązanie na początek handlowania w sieci – można sprawdzić, co działa, a co nie, jak wyglądają statystyki i można nieco oswoić się z e-commerce. Minusem jest aktualizacja oprogramowania i samodzielne dbanie o bezpieczeństwo – te czynności leżą po stronie użytkownika. Do tego można dodać kwestie tłumaczeń, implementacji mechanizmów integracji czy też dostosowania wyglądu strony i pozycjonowania, które mogą nieść dodatkowe koszty. Na rozwiązaniach bezpłatnych oparte są najpopularniejsze sklepy internetowe w Polsce. Przykładowe platformy: PrestaShop, Magento, WooCommerce.
  • Tani koszt, prostota, intuicyjność oraz bezpieczeństwo – płatna platforma działająca w chmurze w zamkniętym kodzie, najczęściej w modelu abonamentowym (opłaty naliczane miesięcznie, rocznie lub jednorazowo). Opcja dobra dla sklepów o mniejszym i większym asortymencie. Nie trzeba mieć żadnych zdolności technicznych. Dostawca zajmuje się hostingiem, instalacją i konfiguracją. Po zamówieniu usługi i opłaceniu, można od razu pracować z poziomu panelu administracyjnego. Minusem jest fakt, że nie można wprowadzać zmian, trudno też wykryć błędy w oprogramowaniu. Rozwój platformy jest uzależniony od właściciela, dlatego jeśli planujemy w przyszłości mocno rozbudowywać sklep, trzeba zastanowić się, czy to dostawca oprogramowania cieszy się stabilną pozycją i czy będzie rozwijał swój produkt. Jednak warto też zaznaczyć, że dostępne usługi SaaS są dopasowane do działania rynku. Klienci mogą liczyć na wsparcie techniczne dostawcy. Przykłady: Shoper, IAI-Shop, Sky Shop, Red Cart.
  • Idealnie dopasowane i tworzone na zlecenie Klienta oprogramowanie dedykowane, pasujące do środowiska informatycznego w firmie, np. dobre połączenie z systemem księgowym lub magazynowym. To najdroższe i najbardziej czasochłonne rozwiązanie, które będzie w stanie w pełni zaspokoić najwyższe oczekiwania związane z budową dużego asortymentu w sieci. Trzeba jednak pamiętać o tym, że potrzebny będzie cały projekt systemu, zawierający zasady cenowe, promocyjne czy dotyczące zarządzania projektami. To może się sprawdzić w przypadku bardzo dużych sklepów internetowych. Zamawiający jest obciążony również w kwestii bezpieczeństwa, trudno tu mówić o wsparciu producenta.

Najpopularniejsze oprogramowanie e-commerce:

  • PrestaShop – platforma ma duże możliwości w modyfikacji, tworzeniu, dzieleniu się modułami, integracji z różnymi systemami. PrestaShop oferuje zasób gotowych grafik, które pomogą dostosować wygląd e-sklepu do oczekiwań Klienta. System wymaga samodzielnej optymalizacji pod SEO.
  • Magento – bardzo rozwojowy i zaawansowany system, posiada duży zasób możliwości i funkcjonalności. To oprogramowanie upodobały sobie większe firmy. Magento jest stabilnym rozwiązaniem, minusem może okazać się mało intuicyjna obsługa.
  • WooCommerce – to w zasadzie wtyczka w WordPressie, łatwa w aplikacji, dostępna za darmo i doskonale zintegrowana z WordPressem.
  • Shoper – jedno z częściej wybieranych rozwiązań. Posiada ponad 250 wbudowanych funkcji. Bardzo prosty i intuicyjny, laureat nagrody Ekomers na Najlepszej Platformy Sklepowej oraz Godła Firmy Przyjaznej Klientowi. Plusem jest rozbudowana pomoc techniczna.

Hosting Biznes w Kru.pl dla e-commerce

Wykupując hosting w Kru.pl, Klient ma gwarancję działania ze względu na bardzo szybkie serwery LiteSpeed, korzystanie z dysków NVMe, infrastrukturę w chmurze oraz automatyczną instalację na wybranej platformie, np. PrestaShop, Magento i inne. Zapraszamy do skorzystania z usług specjalistów: https://www.kru.pl/bizneshosting.php

Dołącz do dyskusji

Ostatnie wpisy z tej kategorii

  • E-commerce

    Jak zainstalować Google Tag Managera w WordPressie?

    Google umożliwia korzystanie z wielu darmowych narzędzi. Należą do nich m.in. statystyki w ramach Analytics czy też Search Console, gdzie znajdziesz dane związane ze stroną i jej widocznością w wynikach wyszukiwania. Mniej popularnym choć bardzo przydatnym rozwiązaniem jest Google Tag Manager. Sprawdź, dlaczego warto z niego skorzystać i jak go zainstalować w systemie WordPress? Co […]

  • E-commerce

    Optymalizacja SEO sklepu internetowego – na co zwrócić uwagę?

    Sklepy internetowe są obecnie bardzo ważną częścią marketingu, niektórzy przedsiębiorcy decydują się tylko i wyłącznie na prowadzenie sklepu online. Oprogramowania sklepów, które są bardzo popularne, zoptymalizowane są pod wymagania algorytmu Google. Do osiągnięcia oczekiwanego efektu, potrzebne są jedynie odpowiednie wtyczki. Sklep, którego widoczność ma stale rosnąć, wymaga jednak wdrożenia odpowiednich działań optymalizacyjnych. O jakie działania […]

  • E-commerce

    Total Cost of Ownership (TCO) usług hostingowych

    Oszacowanie wszystkich kosztów związanych z hostingiem,  jest bardzo ważnym krokiem, jeśli podejmie się decyzję o wprowadzeniu go do firmy. Często firmy, które rozpoczynają swoją działalność w sieci błędnie zakładają, że firmy hostingowe nie różnią się od siebie niczym prócz ceny. Bardzo często jednak oszczędności na starcie  powodują w późniejszym czasie lawinę wydatków na specjalistów z […]