Jak wybrać domenę do sklepu internetowego

Jak wybrać domenę dla sklepu internetowego?

Odpowiedzialny i profesjonalny biznes w sieci zaczyna się od dobrej domeny. Jej znalezienie nie jest prostą rzeczą: pod koniec 2018 roku NASK odnotował rejestrację 2,59 mln domen z końcówką pl, a to jedynie część wszystkich domen w Polsce. Adres strony internetowej to nie tylko wizytówką e-sklepu, ale także wysoka pozycja w wyszukiwarce, czyli dotarcie do Klientów. Jakich błędów unikać przy ustalaniu domeny?

Domena sklepu internetowego powinna w skrócie opisywać to, czego dotyczy biznes. Strzałem w dziesiątkę może okazać się nazwa chwytliwa, łatwa do zapamiętania i krótka. Zdarza się, że jako internauci często chcemy kupić coś, co wpadło nam w oko podczas surfowania w sieci, ale nie pamiętamy nazwy sklepu internetowego. Często wtedy porzucamy zamiar i wyruszamy „na łowy” do znanych nam marek online. Jak do tego nie dopuścić i zatrzymać Klienta u siebie już na początku?

Domena sklepu internetowego: jak dobrać nazwę?

Dobra nazwa to wizerunek wśród Klientów i obniżenie kosztów promocji:

  • Niech domena będzie na tyle prosta, że będzie można ją z łatwością podać przez telefon i nie sprawi trudności przy przeliterowaniu
  • Optymalna długość nazwy: 5-25 znaków, Klienci mogą nie zapamiętać dłuższej domeny
  • Najlepiej, żeby adres strony www był jednocześnie nazwą sklepu. Jednak jeśli np. prowadzisz serwis „podróże z plecakiem”, to lepiej nie nadawać domeny: skleppodrozezplecakiem, bo jest wtórna, zbyt długa, trudna do zapamiętania i nie wyróżnia się na tle innych. Chodzi o budowę silnej marki, a to jest możliwe tylko pod oryginalną nazwą
  • Nie oddzielajmy nazwy myślnikami, bo trudno będzie ją zapamiętać. Nie wymyślajmy nowych zasad ortografii
  • Zapisujmy domeny zgodnie z zasadami ortografii, np. król.pl to krol.pl, a nie krul.pl (choć krol nie jest królem i również może wprowadzać w błąd)
  • Ostrożnie z cyframi, inaczej się je pisze, a inaczej brzmią, kiedy są odczytywane na głos, np. „102sposobynastres”. Cyfry w domenie obniżają również efekty pozycjonowania.
  • Jeśli trudno wymyślić nazwę, warto sprawdzić słowa kluczowe związane z daną branżą, próbować powiązać domenę z asortymentem sklepu, popracować kreatywnie na zasadzie skojarzeń lub zlecić wymyślenie nazwy copywriterowi.

Jakie nadawać końcówki domeny?

Wciąż najpopularniejsze rozwiązanie to „pl”. To oczywiście sprawdzi się, jeśli kierujemy ofertę na rynek polski. Gdy planujemy wyjść na rynek zagraniczny, zaleca się końcówkę „com”. To są domeny najwyższego poziomu (Top Level Domains). Inne końcówki:

  1. „edu” – w przypadku instytucji związanych z edukacją
  2. „info” – pasuje bardziej do stron informacyjnych
  3. „gov” – używają jej zazwyczaj instytucje rządowe
  4. „org” – najczęściej wykorzystywana przez organizacje pozarządowe.

Co trzeba sprawdzić przed rejestracją domeny?

Ten punkt dotyczy firm działających pod podobną nazwą oraz zarejestrowanych znaków towarowych.

  • Wyszukajmy serwisy internetowe, które mogą mieć podobną domenę. Warto zwrócić uwagę nie tylko na nazwę, ale też końcówkę
  • Znajdźmy informację, czy dana domena jest zarejestrowana jako znak towarowy (lub jego część) w Urzędzie Patentowym RP. W świetle prawa to oznaczenie ma na celu odróżnienie towarów lub usług jednej firmy od drugiej. Znakiem towarowym RP mogą być:
    • znaki słowne (wyraz, zdanie)
    • graficzne (rysunki, ornamenty)
    • słowno-graficzne
    • przestrzenne lub dźwiękowe

Domeny nie mogą być oczywiście takie same ze względu etycznego, ale i prawnego. Tego typu sprawami zajmuje się kodeks cywilny, ale i ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, dlatego warto zadbać o przejrzystość działań. Spory sądowe powodują utratę zaufania do marki i notują duży spadek w pozycjonowaniu firmy.

Jak zarejestrować znak towarowy?

Wystarczy zastrzec prawa do swojego znaku towarowego na stronie Urzędu Patentowego RP. Można to zrobić, wypełniając formularz na stronie internetowej: ipu.uprp.pl, osobiście lub wysłać wniosek pocztą.

Domeny w Kru.pl

Domeny i hosting w Kru.pl to przede wszystkim jasne zasady, przyjazne ceny, zgodność z najnowszymi przepisami RODO oraz całodobowe wsparcie specjalistów. Przed zarejestrowaniem warto także sprawdzić domenę na stronie WHOIS. Więcej informacji i cały proces cesji domen pod linkiem: https://www.kru.pl/cennikdomen.php

Dołącz do dyskusji

Ostatnie wpisy z tej kategorii

  • E-commerce

    Jak zainstalować Google Tag Managera w WordPressie?

    Google umożliwia korzystanie z wielu darmowych narzędzi. Należą do nich m.in. statystyki w ramach Analytics czy też Search Console, gdzie znajdziesz dane związane ze stroną i jej widocznością w wynikach wyszukiwania. Mniej popularnym choć bardzo przydatnym rozwiązaniem jest Google Tag Manager. Sprawdź, dlaczego warto z niego skorzystać i jak go zainstalować w systemie WordPress? Co […]

  • E-commerce

    Optymalizacja SEO sklepu internetowego – na co zwrócić uwagę?

    Sklepy internetowe są obecnie bardzo ważną częścią marketingu, niektórzy przedsiębiorcy decydują się tylko i wyłącznie na prowadzenie sklepu online. Oprogramowania sklepów, które są bardzo popularne, zoptymalizowane są pod wymagania algorytmu Google. Do osiągnięcia oczekiwanego efektu, potrzebne są jedynie odpowiednie wtyczki. Sklep, którego widoczność ma stale rosnąć, wymaga jednak wdrożenia odpowiednich działań optymalizacyjnych. O jakie działania […]

  • E-commerce

    Total Cost of Ownership (TCO) usług hostingowych

    Oszacowanie wszystkich kosztów związanych z hostingiem,  jest bardzo ważnym krokiem, jeśli podejmie się decyzję o wprowadzeniu go do firmy. Często firmy, które rozpoczynają swoją działalność w sieci błędnie zakładają, że firmy hostingowe nie różnią się od siebie niczym prócz ceny. Bardzo często jednak oszczędności na starcie  powodują w późniejszym czasie lawinę wydatków na specjalistów z […]